Programmeringsspråk att lära sig för att göra mest "nytta"
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Programmeringsspråk att lära sig för att göra mest "nytta"
Hej!
Kan redan lite granna inom C++, men har funderat ett tag på att lära mig ett annat programmeringsspråk för att kunna hjälpa till med saker inom Linuxvärlden.
Så, min fråga är, vilket program har "kollektivet" så att säga mest nytta av att jag lär mig?
Har funderat på antingen Python eller C, då jag fått intrycket av att dessa används mest inom paketskapande och dylikt?
Eller har jag fel på denna punkt?
/Kristoffer
Kan redan lite granna inom C++, men har funderat ett tag på att lära mig ett annat programmeringsspråk för att kunna hjälpa till med saker inom Linuxvärlden.
Så, min fråga är, vilket program har "kollektivet" så att säga mest nytta av att jag lär mig?
Har funderat på antingen Python eller C, då jag fått intrycket av att dessa används mest inom paketskapande och dylikt?
Eller har jag fel på denna punkt?
/Kristoffer
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Programmeringsspråk att lära sig för att göra mest "nytta"
Jag hittade den här statistiken, men den är ganska gammal: http://www.cs.berkeley.edu/~flab/languages.html
Om du är intresserad av C och Python tycker jag att du ska lära dig båda två, det skadar aldrig
Eller ägna dig ett par veckor åt vardera och bestäm dig sedan för ett.
Om du är intresserad av C och Python tycker jag att du ska lära dig båda två, det skadar aldrig

-
Ska du bygga paket så bör du ha en "bred" kunskap istället för någon from av spetskomtetens. Men det skadar inte att kunna hantera make och auto-tools, och bash/sh i många fall. Sen är det ju upp till vilken distro du skall bygga paket till också, för de flesta har ett eget system, även om paketformatet kan vara detsamma. (t.ex. fedora/mock, mandriva/iurt, även om båda är rpm-baserade).Har funderat på antingen Python eller C, då jag fått intrycket av att dessa används mest inom paketskapande och dylikt?
Du kan ju redan lite c++, så du kan väl fortsätta med det. Det finns c++/oop anpassade wrappers till t.ex. gtk. Igentligen används oftast C i gnu/linux projekt (linux/gnome/etc), men det är ju lättare att importera C i C++ än tvärtom...Så, min fråga är, vilket program har "kollektivet" så att säga mest nytta av att jag lär mig?
Personligen tycker jag även att python är ett bra val om du vill lära dig något nytt, samt om du vill programmera något som folk kan ha nytta av. Jag är väldigt imponerad av några projekt som använder sig av mono också iof, även om jag inte har kodat något själv i något .net/mono språk, som t.ex C#.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
Tack för alla snabba svar, var dock tvungen att få lite sömn :/
Jag är främst intresserad av att kunna hjälpa till att utveckla och underhålla programvara, exempelvis:
* Exaile (http://www.exaile.org/)
* Songbird (http://www.getsongbird.com/)
eller liknande program.
Jag ser att Exaile är skrivet i Python, medans Songbird är C/C++/JS, så det stämmet nog rätt bra att man borde skaffa sig en bred kunskap för att göra mest nytta.
Men då borde jag försöka lära mig Python, Java och mer C++ för att kunna vara med och utveckla som mest?
/Kristoffer
Jag är främst intresserad av att kunna hjälpa till att utveckla och underhålla programvara, exempelvis:
* Exaile (http://www.exaile.org/)
* Songbird (http://www.getsongbird.com/)
eller liknande program.
Jag ser att Exaile är skrivet i Python, medans Songbird är C/C++/JS, så det stämmet nog rätt bra att man borde skaffa sig en bred kunskap för att göra mest nytta.
Men då borde jag försöka lära mig Python, Java och mer C++ för att kunna vara med och utveckla som mest?
/Kristoffer
- micke_nordin
- Kontakt:
Gtkmm som dessa wrappers heter är faktiskt jättesmidiga, jag har precis börjat kika på på detta själv nämligen. Jag ställde mig förövrig samma fråga som du för nått år sedan och har hittills lärt mig c++ och java. Det senaste projektet jag har börjat med är php, vilket också verkar vara ett fiffigt språk.palle-kuling skrev: Du kan ju redan lite c++, så du kan väl fortsätta med det. Det finns c++/oop anpassade wrappers till t.ex. gtk. Igentligen används oftast C i gnu/linux projekt (linux/gnome/etc), men det är ju lättare att importera C i C++ än tvärtom...
/Micke

-
När jag talar om paket, så menar jag inte applikationer om du trodde det. Det skadar inte att bred kompetens om du ska koda en applikation, men när du skall "paketera" (dvs skapa rpm/deb paket) för en distrubition så krävs bred kunskap. Det var så jag menade 

-
Annars, om jag någon gång skulle bli en jävel på att koda C++ eller Python, och har en applikation eller fix för tex. Songbird eller Exaile, men inte vet ett dyft om hur man paketerar, så kan man få hjälp med det, eller?palle-kuling skrev:När jag talar om paket, så menar jag inte applikationer om du trodde det. Det skadar inte att bred kompetens om du ska koda en applikation, men när du skall "paketera" (dvs skapa rpm/deb paket) för en distrubition så krävs bred kunskap. Det var så jag menade
Vore ju smidigt om man inte behövde fixa med allt själv

-
Givetvis!Annars, om jag någon gång skulle bli en jävel på att koda C++ eller Python, och har en applikation eller fix för tex. Songbird eller Exaile, men inte vet ett dyft om hur man paketerar, så kan man få hjälp med det, eller?

- maths57
På Ubuntu har man väl valt att bara använda Python. Så vill man hjälpa till där är det nog det man ska lära sig.
-
"På Ubuntu"? Du menar alla de paket och applikationer som finns till Ubuntu, tex. de saker som krävs för att Ubuntu ska kunna köras?
Jag hade tänkt följa Mickes exempel och lära mig lite mer grafiskt kodande i C++ och även vidareutveckla min Java, då jag läst en kurs i det för längesedan :]
Tack för alla svar och tips, det vore ju riktigt kul ifall man kunde hjälpa till på något sätt att göra Ubuntu bättre och bättre!
/Kristoffer
Jag hade tänkt följa Mickes exempel och lära mig lite mer grafiskt kodande i C++ och även vidareutveckla min Java, då jag läst en kurs i det för längesedan :]
Tack för alla svar och tips, det vore ju riktigt kul ifall man kunde hjälpa till på något sätt att göra Ubuntu bättre och bättre!

/Kristoffer
- micke_nordin
- Kontakt:
Det här får du nog utveckla, det mesta i Ubuntu och alla andra GNU/linux-distros är väl skrivet i c?maths57 skrev:På Ubuntu har man väl valt att bara använda Python. Så vill man hjälpa till där är det nog det man ska lära sig.
/Micke

- Urban Anjar
- Kontakt:
Kod: Markera allt
urban@yoda:~$ locate py | grep .py$ | wc -l
4299
är säkert skrivna i C eller nå't.
Mycket Ubuntu-specifika tillägg är skrivna just i Python.micke_nordin skrev:Det här får du nog utveckla, det mesta i Ubuntu och alla andra GNU/linux-distros är väl skrivet i c?maths57 skrev:På Ubuntu har man väl valt att bara använda Python. Så vill man hjälpa till där är det nog det man ska lära sig.
- micke_nordin
- Kontakt:
Urban Anjar skrev:Rätt mycket ormsnack är det, men det är klart att många av de tunga prylarnaKod: Markera allt
urban@yoda:~$ locate py | grep .py$ | wc -l 4299
är säkert skrivna i C eller nå't.
Kod: Markera allt
micke@hal:~$ locate c | grep .c$ | wc -l
12208

Men visst, det är mycket python nu förtiden, det jag undrade var om det fattats nått centralt beslut eller liknande om att att Ubuntuspecifika grejer endast skrivs i python.
/Micke

- Urban Anjar
- Kontakt:
Ingen aning om det finns nå't sånt beslut. Högst rimligt iofs, för om var och en kör sitt
favvospråk kan det ju bli en soppa, som är rätt svår att underhålla.
-
Kan du C++ så är ju steget till C eller Java inte så stort. Men det kan vara bra att lära sig lite olika språk som representerar olika ideer om hur program och programmering fungerar. Nåt scriptspråk som Python, Ruby eller Perl kanske. Lisp är nyttigt att lära sig, men det är osannolikt att du nån gång kommer att behöva använda språket.Neonii skrev: Kan redan lite granna inom C++, men har funderat ett tag på att lära mig ett annat programmeringsspråk för att kunna hjälpa till med saker inom Linuxvärlden.
Förutom att kunna flera språk så är det viktigt att kunna tänka i rätt banor för att skapa program med kvalitet. Det lär man sig med tiden, men det underlättar att ha en gedigen utbildning. Om du inte har en högskoleutbildning än, så datateknik eller datavetenskap kanske?
Förutom språk, lära sig om verktyg och metoder runt om kring programmerandet: Agila metoder. Principer för specifikationer och testning. Etc.
Förutom språk, programmering och metoder, lära sig tillämpningsområden: Nätverk och protokoll. Eller användargränssnitt och psykologi. Etc.
Men framför allt, inte priotitera att göra "nytta" på bekostnad av "kul"!
Så tror jag alla kommer att ha mest nytta av dej. Inte att du kan ett visst språk.
- maths57
Ja, det har fattats ett centralt beslut om det. Jag har läst det någonstans, men minns inte nu var. Motivationen, har jag för mig, var att Python är relativt enkelt att lära sig och att hålla sig till ett språk skulle underlätta på flera sätt.micke_nordin skrev: Men visst, det är mycket python nu förtiden, det jag undrade var om det fattats nått centralt beslut eller liknande om att att Ubuntuspecifika grejer endast skrivs i python.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Att ha kul är inte att underskatta, men blanda inte ihopDavid Andersson skrev:Men framför allt, inte priotitera att göra "nytta" på bekostnad av "kul"!Neonii skrev: Så, min fråga är, vilket program har "kollektivet" så att säga mest nytta av att jag lär mig?
kul som att titta på humorprogram på tv med
kul att lära sig nya saker, att skapa och driva något.
Det är inte riktigt samma sak

Men lägg märke till att det finns saker som är riktigt knepiga och tar ett par år att bli bra i,
då är vägen man vandrar inte så kul alla gånger.
Men å andra sidan brukar belöningen vara större när man inser att man kan något som verkade helt omöjligt en tid tillbaka

Hur som helst:
Vill du gå mot hårdvara, titta på C.
Applikations kod, C++ eller Java.
Sedan bör man kunna lite scriptspråk, lite bash kommer man långt med, fast perl ska man aldrig underskatta...
Dessa bör man kunna för att göra livet lätt för sig själv.
Fast man kan faktiskt skriva script med php nu för tiden också

För att kunna jobba i grupp är det ett absolut måste att lära sig hur revisionshantering fungerar,
SubVersion och git är de stora just nu.
SubVersion är mer rättfram, men git är häftigare.
Byggmiljö, lite beroende på vilket språk bör man lära sig lite om byggmiljö och saker som make för t.ex. c/C++ eller kanske ant för java.
Buggrapporteringssystem, för att kunna jobba med andra måste man kunna skicka bra fel-rapporter.
Det är trots allt som man får till lite förbättringar.
Även här finns men massa olika system, men principen är nästan alltid samma.
Man kan titta på trac, buggzilla m.fl.
Men viktigast av allt, lär dig en riktig editor!
Det är ingen slump att vim och emacs som båda härstammar från 1970-talet är poppulära.
De lever för att de har utvecklats i ca 30år, saker har tillkommit och saker har försvunnit.
Båda dessa har en hög tröskel, men jag har aldrig mött någon som har ångrat att han lärt sig
vim eller emacs!
Själv röstar jag alltid för vim, även om denna har en högre tröskel än emacs.
Men över detta val har många varit osams, men en sak är säker.
Jag har inte sett någon annan editor som kan det som vim/emacs kan!
(men glöm inte att slå på allt fluff fluff du kan hitta, utan fluff fluff är de rätt jobbiga)
osv osv
Men glöm inte bort att försöka ha lite kul ibland,
och den som är nerdigast när han dör vinner

/Johan
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om man ser Linux/Ubuntu som en enhet med ett mål och en grupp så förstår jag ovan.Urban Anjar skrev:Ingen aning om det finns nå't sånt beslut. Högst rimligt iofs, för om var och en kör sitt
Men i själva verket är varje program / grupp av program en egen enhet som fattar sina egna beslut.
Allt är i praktiken distribuerat och det finns ingen central organisation, och ibland är detta säkert ett problem...
Men om man tittar på de program som Ubuntu tar fram till Ubuntu så kan jag mycket väl tänka mig att
man tagit beslut på att dessa ska vara skrivna i python.
Fast dessa är bara en bråkdel av allt som finns paketerat.
/Johan
-
Oj, mycket information att smälta
Jag går redan högskola för tillfället där jag läser till sjuksköterska, första året, så jag har inte möjlighet att läsa några kurser i datateknik eller datavetenskap, som 'David Andersson' föreslog. Den kunskap jag kommer att skaffa mig kommer i huvudsak att härstamma ifrån internet, med turtorials och helt enkelt genom att testa mig fram.
Jag kommer nog inte hålla på så mycket med maskinmanipulering, så att lära mig C blir då något lägre prioriterat. C++ och Java är ju rätt så besläktat, så det borde inte vara så himla svårt att hoppa in i Java-världen, särskillt då jag pillat lite med grunderna sedan innan
Först och främst kommer jag troligtvis att kolla lite mera in på djupet in i C++. Det känns som om jag bara har skrapat på ytan, och då jag sett en del häftiga saker skrivna i C++ ute på nätet, så vore det roligt att skaffa sig lite mera kunskap!
Utanför ämnet: Har redan gjort ett Black Jack-spel i C++, titta gärna på koden och ge förslag på hur jag kan förbättra mig!
Utveckla gärna lite hur du menar med att lära sig VIM / en riktig editor!
För övrigt så tackar och bugar jag för alla svar än så länge! Det uppskattas mycket att ni tar er tid att ge tips och synpunkter!
/Kristoffer

Jag kommer nog inte hålla på så mycket med maskinmanipulering, så att lära mig C blir då något lägre prioriterat. C++ och Java är ju rätt så besläktat, så det borde inte vara så himla svårt att hoppa in i Java-världen, särskillt då jag pillat lite med grunderna sedan innan

Först och främst kommer jag troligtvis att kolla lite mera in på djupet in i C++. Det känns som om jag bara har skrapat på ytan, och då jag sett en del häftiga saker skrivna i C++ ute på nätet, så vore det roligt att skaffa sig lite mera kunskap!
Utanför ämnet: Har redan gjort ett Black Jack-spel i C++, titta gärna på koden och ge förslag på hur jag kan förbättra mig!
Så du menar jag ska använda VIM för att programmera och redigera den kod jag skrivit? Är inte det lite oöverskådligt, särskillt då man använder VIM från terminalen? Jag menar, man kan ju inte klicka i texten för att gå tillbaka till ett stycke etc.jsiei97 skrev:Men viktigast av allt, lär dig en riktig editor!
Det är ingen slump att vim och emacs som båda härstammar från 1970-talet är poppulära.
De lever för att de har utvecklats i ca 30år, saker har tillkommit och saker har försvunnit.
Båda dessa har en hög tröskel, men jag har aldrig mött någon som har ångrat att han lärt sig
vim eller emacs!
Själv röstar jag alltid för vim, även om denna har en högre tröskel än emacs.
Men över detta val har många varit osams, men en sak är säker.
Jag har inte sett någon annan editor som kan det som vim/emacs kan!
Utveckla gärna lite hur du menar med att lära sig VIM / en riktig editor!

För övrigt så tackar och bugar jag för alla svar än så länge! Det uppskattas mycket att ni tar er tid att ge tips och synpunkter!

/Kristoffer