Minne

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Minne

Inlägg av Svento »

Jag kapade en tråd i en annan avdelning som handlade om partitioner, genom att börja svamla om swap och RAM. Och så drog det iväg, så jag tänkte att det var bättre att starta en egen tråd om det där det hör hemma...

Jag har en känsla av att mitt RAM-kort är mindre än vad jag egentligen skulle behöva. Så vitt jag vet har jag 256 och känner att jag skulle behöva/vilja ha 1,24. Moderkortet ska tydligen klara det dubbla, så det borde inte vara nåt problem så långt. Men så är det ju det där med frekvens. Det står en del bokstavs-/sifferkombinationer som en barmhärtig själ här på forumet sökte på, och då fick upp fyra olika frekvenser mellan typ 100 och 400. Jag vet inte om det betyder att hon (moderkortet) klarar alla dessa fyra, eller om det betyder att det finns fyra olika varianter av moderkort.

På Kjell & Company fick jag höra en del påståenden. Till att börja med att en 400 borde vara tillräckligt bakåtkompatibel för att anpassa sig till moderkortet och sakta ner sig till den hastigheten - i synnerhet om man behåller det gamla minnet. Så påstod spolingen dessutom att det inte är så petnoga att ha samma storlek och snabbhet på korten - även om det absolut inte är nån nackdel. Så i princip skulle det vara möjligt att köra ett stort, nytt och piggt kort tillsammans med mitt lillgamla och slöa, även om det antagligen inte är nån optimal lösning.

En annan grej som jag inte förstår är varför Systemövervakaren påstår att jag har 502,2MB minne tillgängligt när det står 256 på mitt enda kort.

Så all hjälp i detta ärende emottages tacksammast.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 30 gånger.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Minne

Inlägg av djkmmo »

Jag letade upp den där tråden och:

Kod: Markera allt

MEMORY
2 x 184-pin DDR SDRAM DIMM
Maximum 2.0 GB
DDR 200/266/333/400
betyder att du kan ha en eller två DDR-minnen som tillsammans har en maximal minneskapacitet på 2 GB och de/t minnena får ha en minnesfrekvens på 200 MHz eller 266 MHz eller 333 MHz eller 400 MHz. Moderkortet klarar alltså av att hantera alla de frekvenserna, men 400 MHz är snabbast. Nu är det vad moderkorttillverkaren som säger att moderkortet skall klara det, men det chippet som sitter på ditt moderkort (VIA KT600) är notoriskt ökänt för att vara minneskänsligt. Det är långt ifrån alltid det går att ha så pass mycket minne som det står på pappret att det skall klara. Det brukar också vara väldigt känsligt för om man har minnesmoduler av olika tillverkare, i olika kapacitet eller med olika frekvenser. Jag skulle med andra ord inte satsa för mycket pengar på att moderkortet klarar både ditt nuvarande 256 MB och en 1GB-modul. Det är nog troligare att det bara klarar en 1 GB-modul (de brukar bli svajigare med dubbla mouler i).

Nu vet jag inte var du bor men på t.ex. NetOnNet så har de 1GB minnesmoduler, DDR 400 MHz för 379:- http://www.netonnet.se/item.asp?iid=814 ... Row1Center. Kjell vill ha 479 kr för likvärdiga minnen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Inte helt säkert att du kan köra med 400 MHz då det beror på CPUs FSB frekvens. En FSB på 200MHz klarar bara DDR 266, däremot de övriga klarar DDR 400 enligt BIOSTAR M7VIT Grand Manual. Den ligger som en .exe så du får packa upp den t.ex i Windows.

Du kan kolla din CPUs frekvens (clock) med kommandot

sudo lshw -C cpu
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Om kortet inte kommer upp i 400 är kanske inte hela världen, bara det inte innebär att det inte går alls. Det är inte heller så väsentligt om jag kan använda mitt nuvarande kort eller inte. Jag hittade ett 1GB 400mHz för ca 200:- på pricerunner, som enligt användarrecensionerna inte skulle vara dåligt.

Så min fråga är närmast: Skulle jag riskera att nåt skulle börja gå sämre om jag tog ut mitt gamla kort och satte in ett sånt? Om det innebär att jag får köra på samma hastighet fast med större arbetsminne så skulle det ändå vara värt tvåhundra. Men inte om jag skulle riskera att det börjar svaja.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:Inte helt säkert att du kan köra med 400 MHz då det beror på CPUs FSB frekvens. En FSB på 200MHz klarar bara DDR 266, däremot de övriga klarar DDR 400 enligt BIOSTAR M7VIT Grand Manual. Den ligger som en .exe så du får packa upp den t.ex i Windows.

Du kan kolla din CPUs frekvens (clock) med kommandot

sudo lshw -C cpu
Det har inget med det att göra. En processor med FSB på 200 MHz DDR klarar 400 MHz DDR-minnen om minnesbussen klarar det och KT600 har 400 MHz DDR-minnesbuss.

lshw blir bara förvirrande att kolla på, för det visar den maximala riktiga frekvensen, inte DDR-frekvensen. lshw kommer minst att visa "clock: 133MHz" för bussen med de processorer han kan ha på det kortet.

Om det börjar svajja går inte att säga i förväg, men om du har 256 MB eller för den delen 512 MB så skulle jag säga att det är värt risken att prova. Det är inget som kan gå sönder av att du provar (om du inte bruter sönder något när du monterar i/ur minnesmodulerna) så skulle det bli svajjigt så kan du alltid stoppa i det gammla minnet igen och sälja den större modulen vidare.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Om minnet du såg var DDR2 så kan du inte använda det (det enda jag hittade på PR för 200:- var DDR2). Du kan bara använda DDR/DDR SDRAM-moduler på det moderkortet. Försöker du pressa i ett DDR2/3 så kommer det att gå sönder ;).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:Det har inget med det att göra. En processor med FSB på 200 MHz DDR klarar 400 MHz DDR-minnen om minnesbussen klarar det och KT600 har 400 MHz DDR-minnesbuss.
Är det verkligen så enkelt? Om man kollar i FSB/DDR-matrisen i manualen (bild nedan) så är vissa kombinationer UNSUPPORTED. Vad innebär det i så fall?

Dessutom bör väl minnena helst ha samma chipset för att vara hyfsat säker på att de fungerar ihop.
Bilagor
BIOSTAR M7VIT Grand FSB/DDR-matris
BIOSTAR M7VIT Grand FSB/DDR-matris
support.png (83.78 KiB) Visad 1932 gånger
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:
djkmmo skrev:Det har inget med det att göra. En processor med FSB på 200 MHz DDR klarar 400 MHz DDR-minnen om minnesbussen klarar det och KT600 har 400 MHz DDR-minnesbuss.
Är det verkligen så enkelt? Om man kollar i FSB/DDR-matrisen i manualen (bild nedan) så är vissa kombinationer UNSUPPORTED. Vad innebär det i så fall?

Dessutom bör väl minnena helst ha samma chipset för att vara hyfsat säker på att de fungerar ihop.
Det har du rätt i förstås, om det är en Morgan eller lägre processor så funkar det inte med minne som går högre än 266 MHz. Det tänkte jag inte på. Då kan det vara värt att köra:

sudo lshw -C cpu
iaf som du sa från början. Det var så länge sedan de där plattformarna var aktuella.

Likadana minneskretsar med samam storlek av samma tillverkare bör det vara för att det skall funka, men jag hade nog ändå provat med en 1GB-modul i taget, för KT600 är känsligt vg. minne och det är inte alltid de klarar en 1GB-modul ens.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:Likadana minneskretsar med samam storlek av samma tillverkare bör det vara för att det skall funka
Resonerar på samma sätt, både hängslen och svångrem för säkerhets skull ;)

Det som gör mig lite fundersam är att Via själva enligt VIA KT600 endast specar DDR266/333/400. Dessutom finns det ingen annan brygga i manualen så hur kortet stöder DDR200 framgår inte. Kan kanske vara så att KT600 endast stöder det för DDR200/266 och att man då inte tar upp det då man primärt riktar sig till AMD Athlon™ XP serien.

Men svaret på lshw ger förhoppningsvis både vilken processor och FSB frekvens det är.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Bowmore skrev:
djkmmo skrev:Likadana minneskretsar med samam storlek av samma tillverkare bör det vara för att det skall funka
Resonerar på samma sätt, både hängslen och svångrem för säkerhets skull ;)

Det som gör mig lite fundersam är att Via själva enligt VIA KT600 endast specar DDR266/333/400. Dessutom finns det ingen annan brygga i manualen så hur kortet stöder DDR200 framgår inte. Kan kanske vara så att KT600 endast stöder det för DDR200/266 och att man då inte tar upp det då man primärt riktar sig till AMD Athlon™ XP serien.
Troligtvis är det så. Har man ett sådant MK så har man troligtvis minst en Duron Applebred (som jag Bild).
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu har jag prövat att stoppa in en 1GB Kingston och datorn fungerar inte då. Uppstarten går ibland så långt att den visar ett tomt skrivbord utan paneler, men sen fryser allt till. För det mesta går det inte så långt.

MEN - om jag kör kortet tillsammans med min gamla 512 av annat fabrikat så fungerar allt utmärkt. Hur ska jag tolka det? Betyder det att maskinen kör med 512MB minne som vanligt och att 1GB-kortet inte gör vare sig till eller från? Eller har jag nu 1.5GB? Jag märker ingen större skillnad.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det vore bra om du kunde svara på vår fråga också, tänker då på kommandot lshw ovan.

Hur mycket minne som totalt detekteras, angivet i MB, får du ur kommandot

free -m
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jo faktiskt hävdar den att den har 1516MB. Betyder det att båda är verksamma?

Finns det nåt sätt att få veta hur fort dom går?

(Jag prövade att köra igång Second Life eftersom jag vet att det kräver mycket minne. Då togs helt plötsligt nästan 1GB i anspråk - inte konstigt att det har varit svårt att använda med femhundratolvan. Fast det blinkar varenda gång jag vänsterklickar, men det kan ju ha med grafikkortet att göra.)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Svento skrev:Jo faktiskt hävdar den att den har 1516MB. Betyder det att båda är verksamma?

Finns det nåt sätt att få veta hur fort dom går?

(Jag prövade att köra igång Second Life eftersom jag vet att det kräver mycket minne. Då togs helt plötsligt nästan 1GB i anspråk - inte konstigt att det har varit svårt att använda med femhundratolvan. Fast det blinkar varenda gång jag vänsterklickar, men det kan ju ha med grafikkortet att göra.)
Det betyder att den ser båda minnena och båda används. Men...
Svento skrev:Nu har jag prövat att stoppa in en 1GB Kingston och datorn fungerar inte då. Uppstarten går ibland så långt att den visar ett tomt skrivbord utan paneler, men sen fryser allt till. För det mesta går det inte så långt.
Låter ju inte så bra. Du borde ta ut 512 MB-minnet och köra minnestestet. Det väljer du i menyn då datorn startar (där du väljer vilket operativsystem som skall startas). Det heter "memtest86" om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Om jag nu kommer så långt med uppstarten, vill säga.

Jag får inte välja vilket operativsystem som ska köra för resten. Om jag vill ha XP får jag byta plats på sladdarna, eller för att vara exakt, jag kopplar ur Ubuntu-disken, annars startar Ubuntu automatiskt.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Första gången jag körde free -m så var typ en trejedel av kapaciteten i bruk, d v s strax under 500, men nu är det nästan alltid över 1000 - vad beror det på?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"