Skilja på företagen

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kdm
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Skilja på företagen

Inlägg av kdm »

Vi är två företag som delar på samma internet uppkoppling, men ja skulle vilja skilja oss åt, så dom ligger på ett subnätverk i nätverket. Men då får dom problem med att logga in på banken, hotmail, mm, sidor som kräver HTTPS. Ibland går de fram ibland inte...men så fort man kopplar dom direkt på 192.168.1.xxx nätverket så fungerar de igen.

Nätverket idag ser ut som följer:
Internet
II
Router (192.168.1.xxx)
II
Switch
II
Båda företagen

Så som jag skulle vilja är att de ser ut är:
Internet
II
Router
II
Switch ---- Vårat företag (192.168.1.xxx)
II
Router ---- Deras företag (192.168.2.xxx)

Hur kan man skilja företagen åt?
Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skilja på företagen

Inlägg av ThinLizzy »

vad händer om du kopplar switchen först, och sedan varsin router till resp. företag?
kdm

Inlägg av kdm »

Problemet kvarstår! :(
Om jag kopplar andra företaget på WAN porten från switchen, vad ska jag ange för Gateway till dom?
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

jag ser nu att din koppling egentligen gör samma som mitt förslag. i routrarna får du ställa in LAN-inställningarna så att du får önskade ip-serier - 192.168.1.1 i router 1 och 192.168.2.1 i router 2.
kdm

Inlägg av kdm »

Känner du till problemet med att HTTPS anslutningar har väldigt svårt att fungera i subnät?
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

kdm skrev:Känner du till problemet med att HTTPS anslutningar har väldigt svårt att fungera i subnät?
nej, men kanske ngn annan vet? subnät lägger man väl in i netmask och inte i ipadresserna?
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Det där borde funka tycker man.

Internet
II
Router
II
Switch ---- Ert företag (192.168.1.xxx)
II
Router ---- Deras företag (192.168.2.xxx)

Ni har ingen möjlighet att få två IP av internetleverantören? Det är många som har det (min ISP bland annat), isåfall vore det ultimata att koppla en switch i internetuttaget och sedan bägge routrar i den istället. Då slipper ni att deras trafik ska gå igenom ert nät först också.

För att förklara lite om subnät:
Subnät har både med nätmask och IP att göra. Om vi för enkelhetens skull tar era nät, 192.68.1.x samt 192.168.2.x, så har de nätmasken 255.255.255.0, det vill säga att (mycket förenklat) så är de tre första talen i IP-addressen (192.168.1) det som är nätaddressen. Nätmasken säger altså hur stor del av IP-adressen som är nätadress respektive datoradress. De sista siffrorna, efter nätadressen är de adresser som är tillgängliga för datorerna på det subnätet (också något förenklat).
I din ritning ovan så har routern till "deras företag" en adress på erat subnät och eran router som gateway.

EDIT: oups, jag är lagom uppmärksam som vanligt. såg nu att ni redan provat mitt förslag. nåja..
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om man söker lite på internet så är det en del som hävdar att dubbel NAT ställer till med problem, och en del som hävdar att det inte gör det. Eventuellt beror det på hur bra router man har. Så det är kanske där problemen dyker upp.

Rätt lösning är förmodligen att köpa en lite mer avancerad NAT-router som kan hantera flera subnät med DHCP o.s.v. Men jag vet inte om sådana finns.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Skulle inte det här funka bättre? Om det nu går att skapa subnät i routern.

Internet
II
Router
II
Switch ---- Vårat företag (192.168.1.xxx)
II
Switch ---- Deras företag (192.168.2.xxx)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"