Egenhet hos Firefox
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Egenhet hos Firefox
I webbläsaren har jag fixat till verktygsfältet som jag är van vid, och det är så fältet ser ut när jag öppnar den, inget konstigt så långt. Däremot om jag öppnar ett till fönster så är det bara standardknapparna: framåt/bakåt, stopp, uppdatera och hem. Hur kan det bli så, och går det att göra nåt åt?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 18 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Egenhet hos Firefox
Om du går till visa-menyn och aktiverar bokmärkesfältet där, fastnar det då eller får du samma problem om du öppnar ytterligare ett fönster?
- Svento
Det blir kvar. Dom grejer som försvinner är sånt jag har på översta raden, allra överst alltså, ovanför det vanliga verktygsfältet.
- Svento
Jag postade frågan på Mozillazine Forum och fick frågan tillbaka om jag har mer än en profil. Så vitt jag vet har jag det inte, men kanske skulle det här kunna vara en indikation på det. Hur tar jag reda på det?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
kolla i kotalogen ~/.mozilla/firefox där finns det en fil profiles.ini (och en katalog per profil), där står det hur många profiler du har.
- Svento
Så här står det:
[General]
StartWithLastProfile=1
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=fqezhc46.default
[General]
StartWithLastProfile=1
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=fqezhc46.default
- Svento
Jag söker förtvivlat efter saker som det finns två av i FF-mappen. Så kommer jag in i nåt som heter Chrome som finns på två ställen och som innehåller textdokumenten chrome och content. Dels finns det en chrome i undermappen Default och dels i undermappen Firefox.
Det är nämligen så att både FF och Sunbird finns där i Mozilla-mappen, men inte Thunderbird. Jag vet inte, det kanske är normalt. Hur som helst finns det en Chrome-mapp i Default som innehåller tre textfiler: chrome.rdf, userChrome och userContent; en Chrome-mapp i Firefox med två textfiler: userChrome och userContent, samt ingen Chrome alls i Sunbird.
Är allt detta bara helt normalt eller är jag nåt på spåren?
Det är nämligen så att både FF och Sunbird finns där i Mozilla-mappen, men inte Thunderbird. Jag vet inte, det kanske är normalt. Hur som helst finns det en Chrome-mapp i Default som innehåller tre textfiler: chrome.rdf, userChrome och userContent; en Chrome-mapp i Firefox med två textfiler: userChrome och userContent, samt ingen Chrome alls i Sunbird.
Är allt detta bara helt normalt eller är jag nåt på spåren?
- Svento
Var nånstans finns normalt dom inställningar som har med verktygsfältet att göra?
- Svento
Nu lyckades jag visserligen, men alla inställningar är borta. Jag försöker hitta Bookmarks i bland XP-filerna...
Jag fick göra det den hårda vägen. Jag hittade en halvårsgammal backup ochförde över dom ett och ett... Undermapparna fick jag rekonstruera helt manuellt. Det är så underligt, för mina bokmärken borde finnas att hitta för importering från åtminstone tre ställen i min dator. Men jag ska inte gnälla mer över det nu - lite tid och lite arbete så fick jag skiten tillbaka i alla fall. Frågan är om jag ska betrakt problemet som löst. I praktiken ja, men bara genom att börja om allting från början. Jag hade verkligen ingen Profile-mapp, så det första jag gjorde var att skapa en sån. Innan låg alla filerna som den ska innehålla vind för våg där Profile-mappen borde vara. Alla dom filerna försökte jag stoppa ner, men en del ville inte, så nu finns det dubletter som ligger och skräpar, en del i, en del utanför mappen. Jag vågar inte ta bort nåt av det, för då förstör jag säkert nåt igen...
Jag fick göra det den hårda vägen. Jag hittade en halvårsgammal backup ochförde över dom ett och ett... Undermapparna fick jag rekonstruera helt manuellt. Det är så underligt, för mina bokmärken borde finnas att hitta för importering från åtminstone tre ställen i min dator. Men jag ska inte gnälla mer över det nu - lite tid och lite arbete så fick jag skiten tillbaka i alla fall. Frågan är om jag ska betrakt problemet som löst. I praktiken ja, men bara genom att börja om allting från början. Jag hade verkligen ingen Profile-mapp, så det första jag gjorde var att skapa en sån. Innan låg alla filerna som den ska innehålla vind för våg där Profile-mappen borde vara. Alla dom filerna försökte jag stoppa ner, men en del ville inte, så nu finns det dubletter som ligger och skräpar, en del i, en del utanför mappen. Jag vågar inte ta bort nåt av det, för då förstör jag säkert nåt igen...
- Svento
Det är inte sant! Nu har jag återställt Bokmärkena och mina tillägg och nu är det likadant igen! Hur kan det bli så? Har det med bokmärkena att göra?!
Du ska inte skapa en profilmapp, det gör Firefox åt dig automatiskt!Svento skrev:Jag hade verkligen ingen Profile-mapp, så det första jag gjorde var att skapa en sån.
Gör så här
Börja med att exportera dina bokmärken du har.
I menyn: Bokmärken -> Ordna bokmärken -> Importera och säkerhetskopiera -> Exportera HTML
så får du en fil bookmarks.html
Stäng Firefox och döp sen om filen .mozilla (t.ex till .mozilla_spara) i din hemmapp.
Starta upp Firefox och importera dina bokmärken från bookmarks.html filen du skapade.
I menyn: Bokmärken -> Ordna bokmärken -> Importera och säkerhetskopiera -> Importera HTML
Fixa nu till din Vertygsmeny som du vill ha den genom att högerklicka på verktygsmenyn och sen Anpassa.
Kolla sen om ditt problem fortfarande är kvar.
- Svento
Jag försöker men kan inte hitta backupfilen, även om jag visar dolda filer. Jag prövade också att använda sökverktyget, men den hittade ingen fil med namn jag gett den (.mozilla_bookmarks.html). Fast försöker jag göra en ny och spara på samma ställe så får jag neddelandet att den redan finns.
- Svento
Okej, nu hittade jag den och följde instruktionerna, men det är som vanligt. När jag öppnar FF är allt som det ska, men så snart jag öppnar ett fönster till är det galet.
Enda som återstår är väl att ominstallera FF, men jag har en känsla av att det kommer att bli likadant igen när jag importerat bokmärkena.
Enda som återstår är väl att ominstallera FF, men jag har en känsla av att det kommer att bli likadant igen när jag importerat bokmärkena.
- Svento
Möjligen var det tillägget Tab Mix+ som skapade problemen. När jag avinstallerade det så upphörde problemen. Det lustiga är att problemet fanns innan jag installerade tillägget första gången... Men nu fungerar det. Så uppstod plötsliga problem med Foxmarks, så jag tog bort det med. Listan Bokmärken var inte samma som sidofältet Bokmärken, och ändringar syntes inte i listan.