Hur avinstallera XP och behålla Ubuntu?? [Löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
muppen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hur avinstallera XP och behålla Ubuntu?? [Löst]

Inlägg av muppen »

Hej!

Jag har testat Ubuntu 8.10 Intrepid ett par veckor och känner mig redo att avinstallera "Pyttemjuk:s" Windows XP för att kunna dedikera hela hårddisken till Ubuntu. Dessvärre är jag en äkta gröngöling när det kommer till avinstallation, och förstår inte grekiska :-[ är med andra ord beroende av en pedagogisk förklaring för bäbisar... Installerade Ubuntu via Wubi. Kör en Acer Aspire One 150.

TACK! i förskott :)

/muppen
Senast redigerad av 1 muppen, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Hur avinstallera XP och behålla Ubuntu??

Inlägg av tann »

eftersom du kört via wubi (som installerar ubuntu utan att ändra om partitionerna) är nog det bästa att installera om systemet från en usb-sticka. ett annat tips är väl att köra en anpassad ubuntu för just netbooks, t.ex. easy peasy (före detta ubuntu-eee)
Användarvisningsbild
muppen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av muppen »

tann skrev:eftersom du kört via wubi (som installerar ubuntu utan att ändra om partitionerna) är nog det bästa att installera om systemet från en usb-sticka. ett annat tips är väl att köra en anpassad ubuntu för just netbooks, t.ex. easy peasy (före detta ubuntu-eee)

Har kikat lite på Ubuntu Eee, vad är fördelarna med att köra det istf Intrepid? Vad är det som gör det bättre anpassat för Netbooks? Om jag installerar om Ubuntu (oavsett verision) via USB el. Live-CD, som jag för övrigt inte riktigt har förstått vad det är elller hur man får tag på, avinstalleras Windows auomatiskt då?

Om jag skulle byta/ominstallera till Ubuntu Eee, försvinner alla inställningar och program som jag installerat då? Jag hade stora problem att få min trådlösa nätverksuppkoppling att funka och vill inte gärna behöva gå igenom det strulet igen...

/muppen
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

muppen skrev:
tann skrev:eftersom du kört via wubi (som installerar ubuntu utan att ändra om partitionerna) är nog det bästa att installera om systemet från en usb-sticka. ett annat tips är väl att köra en anpassad ubuntu för just netbooks, t.ex. easy peasy (före detta ubuntu-eee)

Har kikat lite på Ubuntu Eee, vad är fördelarna med att köra det istf Intrepid? Vad är det som gör det bättre anpassat för Netbooks? Om jag installerar om Ubuntu (oavsett verision) via USB el. Live-CD, som jag för övrigt inte riktigt har förstått vad det är elller hur man får tag på, avinstalleras Windows auomatiskt då?

Om jag skulle byta/ominstallera till Ubuntu Eee, försvinner alla inställningar och program som jag installerat då? Jag hade stora problem att få min trådlösa nätverksuppkoppling att funka och vill inte gärna behöva gå igenom det strulet igen...

/muppen
kärnan i ubuntu eee är anpassad och har stöd för all hårdvara i eeepc:n utan en massa krångel. ubuntu-eee ger även ett lite annorlunda gränssnitt som är anpassad för den mindre skärmen.

du för över iso-filen med programvaran "Create a USB startup disk" eller liknande. finns i ubuntu. du kan välja att ta bort windowspartitionen eller ha den kvar när du kör installationsprogrammet. dock har ju eee:n väldigt lite disk så jag skulle inte rekommendera att köra xp också.

ja, gör du en ominstallation försvinner allt sånt. dock har ubuntu-eee stöd för eeepc:ns nätverkskort direkt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"