två små problem

basudan

två små problem

Inlägg av basudan »

Hej, jag ha nu använt Ubuntu sen November och är ganska lycklig med det, ha testat lite andra distar före för 8.10 är första ubuntun som jag fått wlan att fungera i. Det är två saker som jag skulle vilja få igång ännu, det ena är att få min ena ntfs partition mountad direkt vid uppstart, hur göra? Det andra är hur jag enkelt kan formatera usb stickor, minnes kort mm. Det är en grej som går enklare i windows, högerklcka på disken och välj formatera, kan man få den möjligheten i ubuntu också?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: två små problem

Inlägg av micke_nordin »

Du kan lägga till din disk som du vill mounta i /etc/fstab, är dock lite osäker på exakt hur det ska stå när det är en ntfs partition så jag passar på den frågan.

Du kan dock formatera om olika saker med programmet gparted som du förmodligen hittar under "System" → "Administration" → "Partitionsredigerare", skulle det inte finnas där kan du söka i Synaptic eller "Lägg till/ta bort" efter gparted eller ange: sudo apt-get install gparted i terminalen så installeras programmet. Tänk på att alla diskar du ska omformatera måste vara avmonterade.

/Micke
Tompalaz

Re: två små problem

Inlägg av Tompalaz »

Enklast att montera diskar vid start är (enligt mig) Storage Device Manager som ligger i Lägg till/Ta bort
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"