.rar filer

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
martinl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

.rar filer

Inlägg av martinl »

JAg har letat men inte hittat något svar hur man gör nån man har en mapp med massa .rar filer (en packad film) och vill packa upp den.
Jag har installerat unrar, coh när jag dubbelklickar på xxxxx.part01.rar så startar något program, när jag sedan väljer packa upp tar det
väldigt lång tid, sen ska jag skriva in lösenord, sen börjar det om igen, det tar aldrig slut....

Finns det inget lättare sätt? Som funkar?

/M
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: .rar filer

Inlägg av micke_nordin »

funkar det att skriva:

Kod: Markera allt

unrar xxxxx.part01.rar
i terminalen, om du först ställer dig i katalogen med filerna?

/Micke
martinl

Inlägg av martinl »

jag har filerna i en en katalog som heter nerladdat på skrivbordet, men som sagt jag är rätt ny på ubuntu.....hur hittar jag dit?
cd nånting?
martin@martin-laptop:~$ så här står det när jag öppnar terminelen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Använd arkivhanteraren som följer med Ubuntu så slipper du pilla med terminalen. Att den kräver lösenord på arkivet betyder att det faktiskt finns ett lösenord eller så är arkivet skadat.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

martinl skrev:jag har filerna i en en katalog som heter nerladdat på skrivbordet, men som sagt jag är rätt ny på ubuntu.....hur hittar jag dit?
cd nånting?
martin@martin-laptop:~$ så här står det när jag öppnar terminelen.
cd sökväg
där sökväg är t ex kan vara:
Ex1: Skrivbord/nerladdat
Ex2: /home/martin/Skrivbord/nerladdat
Ex3: Examples
Ex4: /home/martin/Examples

Exempel 1 och 3 är relativa sökvägar som beror på var du står någonstans när du skriver dem.
Exempel 2 och 4 är absoluta sökvägar som alltid är samma var du än skriver dem, eftersom de utgår från rooten (/).
När du öppnar terminalen så står du alltid i hemmamappen (/home/martin i ditt fall), vilket oftast förkortas till tecknet ~ (uttalas tilde på svenska).

Notera även att sökvägar, liksom det mesta annat i GNU/Linux, är "case sensitive", alltså gör skillnad på stora och små bokstäver.
Skrivbord är alltså inte alls samma sak som skrivbord
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Om 'Restricted Extras' är installerat så är det bara att högerklicka på en av filerna och välja 'Packa upp här' så gör den det.

...tror samma gäller bara unrar är installerat...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Om 'Restricted Extras' är installerat så är det bara att högerklicka på en av filerna och välja 'Packa upp här' så gör den det.

...tror samma gäller bara unrar är installerat...
Paketet ubuntu-restricted-extras är ett metapaket som innehåller bl.a unrar. :)
martinl

Inlägg av martinl »

Nu har jag skrivit in lösenordet 3 gånger, och processen har stått igång i 30 minuter(en film), så ska det väl inte vara antar jag?
Jag har öppnat den i arkivhanteraren, valt packa upp....

/M
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är helt övertygad om att arkivet är skadad. Har du möjlighet att verifiera arkivet gör det annars kan du ladda hem arkivet på nytt.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

martinl skrev:Nu har jag skrivit in lösenordet 3 gånger, och processen har stått igång i 30 minuter(en film), så ska det väl inte vara antar jag?
Jag har öppnat den i arkivhanteraren, valt packa upp....

/M
Jag hade samma problem med en grej jag laddat ner. Det visade sig att jag saknade ett helt gäng rar-filer för att packa upp det(det fanns *.r00 till *.r92, men jag hade bara laddat ner första 60 filerna eller nåt). Dubbelkolla gärna det. Varför Gnomes arkivhanterare trodde att ett lösenord behövdes då törs jag inte svara på, men efter att jag laddat ner samtliga filer behövdes inte längre något lösenord.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"