Vlc/Mplayer problem [löst]

Problem med att spela musik, film osv.
exxus
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Vlc/Mplayer problem [löst]

Inlägg av exxus »

Hej

Har testat nu med dessa två program och har olika problem på dem.

Vlc:

Funkar bra sålänge man inte har den i helskärm , den börjar då lagga rätt rejält.
har testat att ändra runt med video overlay och liknande men ingen lycka.

Mplayer

Laddade ner denna för att testa hur den skulle uppträda i helskärm, laggar inte men har ett annat lika störigt problem.
Vid helskärm så flimrar den hela tiden. Testade att ändra video drivers i Mplayer under preferences -> Video men blev ingen bättring.

//Mattias

Edit: Ati Radeon 9800 Pro

Kod: Markera allt

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 PRO
OpenGL version string: 2.1.8087 Release
Senast redigerad av 3 exxus, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vlc/Mplayer problem

Inlägg av ThinLizzy »

du får nog berätta vad du har för grafikkort samt vilka drivare du provat med om ngn ska kunna hjälpa dig.
Användarvisningsbild
unehed
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av unehed »

Kör du med de proprietära drivrutinerna till ditt Ati-kort? I så fall är "blinkandet" som du upplever i mplayer ett vanligt problem. Det enda sättet jag vet man kan "fixa" det är att slå av skrivbordseffekterna/compiz.
System > Inställningar > Utseende > Visuella effekter > Inga

Du kan också installera ett program som heter fusion-icon, sen lägger du bara till det i sessioner så att det startar automatiskt med datorn, då får du en liten ikon i notifieringsfältet där du kan välja om du vill ha effekterna på eller inte. Själv kör jag med dom avslagna för det mesta, tycker datorn känns snabbare och funkar bättre rent allmänt då.
exxus
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av exxus »

unehed skrev:Kör du med de proprietära drivrutinerna till ditt Ati-kort? I så fall är "blinkandet" som du upplever i mplayer ett vanligt problem. Det enda sättet jag vet man kan "fixa" det är att slå av skrivbordseffekterna/compiz.
System > Inställningar > Utseende > Visuella effekter > Inga

Du kan också installera ett program som heter fusion-icon, sen lägger du bara till det i sessioner så att det startar automatiskt med datorn, då får du en liten ikon i notifieringsfältet där du kan välja om du vill ha effekterna på eller inte. Själv kör jag med dom avslagna för det mesta, tycker datorn känns snabbare och funkar bättre rent allmänt då.
Tackar , det löste sig genom att stänga av effekterna :)

//Mattias
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"