Vad är ett troll???

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Vad är ett troll???

Inlägg av Okänd »

ja, förlåt min dumhet, men vad tusan är ett troll i forumvärlden? har stött på utrycket på div nyhetssajter runtom världen, men inte vet jag vad som krävs för att någon skall kvalificera för tituleringen troll. kan någon vänlig själ upplysa mig....det är något annat återkommande ord som jag inte kommer på just nu....men det blir väl en annan tråd.
Användarvisningsbild
Lobo

Vad är ett troll???

Inlägg av Lobo »

[quote="Omnius"]ja, förlåt min dumhet, men vad tusan är ett troll i forumvärlden? har stött på utrycket på div nyhetssajter runtom världen, men inte vet jag vad som krävs för att någon skall kvalificera för tituleringen troll. kan någon vänlig själ upplysa mig....det är något annat återkommande ord som jag inte kommer på just nu....men det blir väl en annan tråd.[/quote]
Det är en person som skriver inlägg bara för att reta upp eller driva med folk. Tex att regestera sig här och skriva "Ubuntu är skräp" bara för att se vem som reagerar. Har för mig att ordet kommer från "trolling" men kommer inte ihåg varför riktigt. :)

//Lobo
Okänd

Vad är ett troll???

Inlägg av Okänd »

Flyttar till "Ordet är fritt"

M
Okänd

Vad är ett troll???

Inlägg av Okänd »

Jösses, jag trodde att jag hade postat i "Ordet är Fritt"...jag måste varit trött eller förvirrad. Sorry. :)
Emil.s
Kontakt:

Vad är ett troll???

Inlägg av Emil.s »

Jo, precis som "Lobo" säger.
Kort sammanfattat:
Folk som registrerar sig bara för att förstöra. (På vissa forum blir de till och med administratörer)...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vad är ett troll???

Inlägg av johanre »

Okänd

Vad är ett troll???

Inlägg av Okänd »

Troll är ett stort problem på många communitys och forum. Folk som bara vill gå in och provocera andra. Ã… andra sidan så är det rätt kul att sätta åt dem lite. ;)
Okänd

Vad är ett troll???

Inlägg av Okänd »

Troll är rätt vanligt på större communitys. På Tribe.net till exempel har vi massor med troll eftersom man kan regga sig flera gånger med hjälp av olika e-mail. En del personer har säkert uppemot 10-15 olika profiler, sedan ställer de till otyg med dem. Blir någon av deras "alts" (även kallat sock puppets) portade från tribe.net så tar de bara nästa figur och fortsätter att ställa till det för folk.

Ibland kan det urarta totalt så att folk skall söka upp varandra och slåss, eller ringer och hotar varandra, eller postar känsliga uppgifter om varandra helt offentligt. Flera av dem är medlemmar i massor av större communitys eller forum och verkar riktigt njuta av att provocera fram bråk av något slag.

Hur kan man skydda sig mot troll?

Det går inte.

Portar man ett troll så blir de medlemmar med en ny figur. Bannar man deras IP så använder de proxy (eller en annan dator) för att ta sig in. Det bästa sättet att handskas med troll är att......

1.Ignorera dem (don't feed the troll)

2.Ge dom vad de tål (min metod)

3.Köra med teamwork, börjar en person att provocera (och uppenbarligen är troll) så får han/hon alla emot sig.

Min metod att handskas med troll går ut på att hårdanvända ironi, sarkasm och tänja på språket. Det finns inget så förnedrande som när man får någon att framstå som löjlig.

En kille skrev (till exempel)

- Jag är ganska intelligent, och jag hade (bla bla bla) resultat i IQ tester, bla bla bla.

Jag svarade (på engelska)

Det var ju bra att du talade om det, annars hade vi nog inte märkt nåt. :)

Troll är lite som fotbolls hulliganer, fast på forum och communitys. Det är en del folk som tycks ägna mycket tid åt sitt trollande. Ofta är dessa troll ganska intelligenta och inte helt lätta att handskas med, och det är därför de lyckas så pass bra med sitt trollande.

Råkar ni ut för nåt troll så låt dom inte köra med er, ge dom vad dom tål. eller ännu hellre, vad dom INTE tål.

:)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"