Dubbla nätverk, konfa /etc/network/interfaces

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Dubbla nätverk, konfa /etc/network/interfaces

Inlägg av Pinky »

Tjo!

Har precis slängt in Ubuntu på en burk på jobbet. Den har 2 nätverkskort.

eth0 går till internet och får ip via DHCP.
eth1 går till vårt labbnät. I labbnätet kör vi vår egna lilla domän, låt os kalla den foo.bar

Min /etc/network/interfaces ser ut såhär för tillfället:

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet static
address 10.8.22.5
netmask 255.255.255.0
Surfa på nätet funkar som det ska. Komma åt datorer på labbnätet funkar så länge jag använder IP-adresserna.
Jag har två problem:
1. Vi har en DNS på labbnätet för foo.bar-domänen, hur gör jag så att den används för just foo.bar, men alla andra uppslag går mot internet-dns?
2. Vi har 2 olika subnät i labbnätet, 10.8.22.0 samt 10.40.22.0. Vi har en gateway på 10.8.22.1/10.40.22.1, jag vill få in den i konfigen så att jag kommer åt 10.40.22.0-nätet också. Hur?

Det är lite mer avancerat än jag konfat tidigare, så jag får lite kortslutning i huvudet :) Hoppas någon av er är grymma på det här.

Mvh
Pinky
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Dubbla nätverk, konfa /etc/network/interfaces

Inlägg av Lars »

Du måste nog lägga till något liknande detta på eth1:

Kod: Markera allt

post-up route add -host 10.40.22.1 dev eth1
post-up route add -net 10.40.22.0 netmask 255.255.255.0 gw 10.40.22.1
Det lägger till rader till routingtabellen, men jag är väldigt osäker på vad som krävs här. Läs man interfaces och man route.

När det gäller DNS:en så tror jag nästan du måste sätta upp en DNS-server som kan hantera både er egen domän och internetadresser, och sedan peka /etc/resolv.conf dit (kan ju vara 127.0.0.1 om du vill). Men exakt hur den ska konfigureras vet jag inte.
Emil.s
Kontakt:

Re: Dubbla nätverk, konfa /etc/network/interfaces

Inlägg av Emil.s »

För DNSen så lär du som Lars säger sätta upp en riktig DNS som även hanterar resten av internet.
För den interna zonen så är det bara att du skapar den som vanligt. Då DNS-server ser att den själv är primary så kommer den att använda sina egna records utan att kolla om de är giltiga eller ej.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"