Vilket programmeringsspråk ska man satsa på?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

C++, varför?

För att det är SKOJIGT, och är "riktig" programmering, så som man tänker sig hacker sitta och knappa. Inget fånigt, .NET peka-och-klicka! :D
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

[quote="TheOne"]C++, varför?

För att det är SKOJIGT, och är "riktig" programmering, så som man tänker sig hacker sitta och knappa. Inget fånigt, .NET peka-och-klicka! :D[/quote]
_WORD_

hehe, kan hyffsad C++. Men har bara jobbat med det i Windows.

Ska prova med Qt idag.
thoase

Inlägg av thoase »

En trend 2007 tycks språket Ajax vara.

Citat Computer Sweden:
Ajax, Ajax och Ajax. Det blir de hetaste teknikområdena på webben 2007. Bland utmanarna märks tillämpningar för mobiler, språket Ruby och mashups. http://computersweden.idg.se/2.139/1.83940
voidoom

Inlägg av voidoom »

Jag tycker inblandning av Qt i C++ tenderar att bli rätt rörigt. Troligen gör jag väl på fel sätt...
Själv använder jag mest Java. Det är snabbt, plattformsoberoende och jag tycker det är skönt att slippa tillbringa hela dagarna med att leta efter vad som orsakar minnesfel/läckor. :D
Användarvisningsbild
Fredrik Bülow
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Bülow »

När man valt en miljö, varesig det är KDE, GNOME eller Windows så kommer det program man skrivit inte riktigt att smälta in i någon av de andra miljöerna. Så, om du ska köra något på fler än en plattform kan du lika gärna ta Java! Dessutom är java numera GPL så man behöver inte tumma på sin frihet.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="kaliumfredrik"]När man valt en miljö, varesig det är KDE, GNOME eller Windows så kommer det program man skrivit inte riktigt att smälta in i någon av de andra miljöerna. Så, om du ska köra något på fler än en plattform kan du lika gärna ta Java! Dessutom är java numera GPL så man behöver inte tumma på sin frihet.[/quote]
Java är seeegggttt att ladda. Hela skoldatorn laggar ju sönder!
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="thoase"]En trend 2007 tycks språket Ajax vara.

Citat Computer Sweden:
Ajax, Ajax och Ajax. Det blir de hetaste teknikområdena på webben 2007. Bland utmanarna märks tillämpningar för mobiler, språket Ruby och mashups. http://computersweden.idg.se/2.139/1.83940[/quote]
Nu är ju inte Ajax ett språk utan ett flashigare namn på gamla dammiga Javascript med lite extra XHTML-lull-lull.
voidoom

Inlägg av voidoom »

[quote="TheOne"]Java är seeegggttt att ladda. Hela skoldatorn laggar ju sönder![/quote]
Visst, det är inte blixtsnabbt att starta upp alla ggr, men det har ju sina förklaringar.
Hur ofta behöver man starta upp ett program förresten? Stänger man ner det innan man använt det färdigt får man ju faktiskt skylla sig själv. :D
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

[quote="kaliumfredrik"]När man valt en miljö, varesig det är KDE, GNOME eller Windows så kommer det program man skrivit inte riktigt att smälta in i någon av de andra miljöerna. Så, om du ska köra något på fler än en plattform kan du lika gärna ta Java! Dessutom är java numera GPL så man behöver inte tumma på sin frihet.[/quote]
Fast samma argument gäller ju för Qt, GTK och allt annat :P

mvh Janne
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Hmm.. skulle gärna vilja skriva ett qt-program. Bara skrivit små c-progs utan gui, men steget till c++ ska väl inte vara så svårt.. har en idé som lär bli verklighet (nåja, halv-fungerande beta innan intresset brister) efter mina x-antal andra projekt. :)

Java är härligt trots att 100% os-oberoende är inte sanning. Har behövt göra en work-around för drag & drop i linux :/ Men bättre och snabbare blir det för varje version :)
*sneglar på java 6 och dräglar* Använder själv netbeans (med subversion modulen) som IDE.. klockrent!
mawa

Inlägg av mawa »

Java är väl bästa valet om du vill jobba med OO och vara hyggligt platformsoberoende. Även i Java finns det underligheter för resepektive operativ. Är du GUI inriktad titta då på eclipse, både som utvecklingsmiljö och för SWT och Rich Platform. Swing är väldigt OO men lite segt ibland.
Fosco

Inlägg av Fosco »

Jag skulle säga att du borde satsa på C++ om du vill programmera internationellt och Java om du vill få bra med Jobb i Sverige.

Om du bara vill programmera för skojs skull så beror allt på vad du vill programmera för några program. Vill du göra mindre applikationer så är Java att rekommndera men vill då satsa på matematik/fysik-uträckningar eller 3D grafik så tycker jag att C++ med SDL och OpenGL är det bästa, eller kanske rent av Matlab om du är helt mattetokig (som jag ;D)
gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

[quote="Fosco"]Jag skulle säga att du borde satsa på C++ om du vill programmera internationellt och Java om du vill få bra med Jobb i Sverige.

Om du bara vill programmera för skojs skull så beror allt på vad du vill programmera för några program. Vill du göra mindre applikationer så är Java att rekommndera men vill då satsa på matematik/fysik-uträckningar eller 3D grafik så tycker jag att C++ med SDL och OpenGL är det bästa, eller kanske rent av Matlab om du är helt mattetokig (som jag ;D)[/quote]
Låter ju som en idé, har du lyckats sätta upp en SDL (och OpenGL) miljö i linux tillsammans med C++?
Fosco

Inlägg av Fosco »

Nu är jag inte speciellt erfaren vad det gäller programmering i Linux men att installera SDL är inte speciellt svårt.

Det är egentligen bara att ta och ladda ner "libsdl1.2-dev" från Synaptic och sedan kompilera dina program med:

"g++ `sdl-config --cflags --libs` main.cpp"

Där main.cpp är namnet på din fil du vill kompilera.

Har inte lyckats konfiguera Anjuta för att kunna inkludera SDL biblioteket men det skall nog inte vara speciellt svårt.

Här får du ett litet program på köpet:

Kod: Markera allt

#include <stdio.h>
#include <SDL.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
	if (SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) != 0) {
		printf("Unable to initialize SDL: %s\n", SDL_GetError());
		return 1;
	}

atexit(SDL_Quit);

SDL_Surface *screen;

screen = SDL_SetVideoMode(640, 480, 16, SDL_DOUBLEBUF | SDL_FULLSCREEN);
	if (screen == NULL) {
		printf("Unable to set video mode: %s\n", SDL_GetError());
		return 1;
	}

SDL_Surface *image;
SDL_Surface *temp;

temp = SDL_LoadBMP("image.bmp");
if (temp == NULL) {
	printf("Unable to load bitmap: %s\n", SDL_GetError());
	return 1;
}

image = SDL_DisplayFormat(temp);
SDL_FreeSurface(temp);

SDL_Rect src, dest;

src.x = 0;
src.y = 0;
src.w = image->w;
src.h = image->h;

dest.x = 100;
dest.y = 100;
dest.w = image->w;
dest.h = image->h;

SDL_BlitSurface(image, &src, screen, &dest);

SDL_Flip(screen);

SDL_Delay(2500);

SDL_FreeSurface(image);

return 0;
}
Har inte lyckats få i gång openGL, får ta och kolla lite mer på det.

Hoppas att det hjälpte lite i alla fall.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om man nu ska programmera C++ borde man nog använda en C++ wrapper biliotek för SDL typ http://sdlmm.sourceforge.net/ annars kan man ju lika gärna skriva sakerna i C.

Eftersom SDL är skrivet i C så blir det lite bök med te.x. trådfunktionerna som tar en C funktion som argument. Vilket leder till fulhack i stil med det här =/

Kod: Markera allt

/**....**/
    SDL_CreateThread(run_thread, this);
/**...**/

static int run_thread(void *data) {
   test_obj *u = static_cast<test_obj*>(data);
   u->mainThread();

return -1;
}
Fosco

Inlägg av Fosco »

Gasol:

Jag har i alla fall inte haft några problem med at använda SDL tillsammans med C++ i Windows, skulle inte tro att man behöver wrappa någonting i Linux heller.

Visst man kan lika gärna skriva sakerna i C men då förlorar man stödet för klasser, vilket är ett väldigt effektivt sätt att skriva kod på och eftersom att de största kompilatorerna (VC++, G++, Borland) är bakåtkompitabla med C tycker jag inte att det finns någon anledning att skriva allt i C istället för C++.

Men du har säkert rätt, har inte sysslat med trådar i SDL eftersom att jag för det mesta har använt SDL för spel där trådar är ganska onödiga att satsa på i ett enmansprojekt då uträkningarna skall synkroniseras med varje frame och baseras på det som hände under den förra framen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Fosco det jag menar är att man borde använda en wrapper för att kunde använda allt godis som finns i C++ polymorphism, överlagring med SDL object och metoder!

Jag använde SDL med C++ och jag kände att koden inte blev så bra som jag ville när man blandade C stil (utan klasser ) och C++ (med klasser och objekt). Men det är kanske mer en personlig åsikt, det finns ju inget alls som hindrar en från att blanda kod stil i C++.
Fosco

Inlägg av Fosco »

Gasol jag håller med dig, jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken med att wrappa SDL eftersom att jag tyckte att det hade funkat så bra utan det, men nu när du säger det så förstår jag precis vad du menar.
nivanson

Inlägg av nivanson »

Skriv dina program med Java och använd biblioteket SWT från IBM. Din Eclipse miljö kommer ge dig mycket stöd med SWT och dina Java kunskaper kommer du ha stor nytta av om du senare börjar arbeta på riktigt med C++, C# eller Java på arbetsmarknaden. Med SWT kommer dina program se ut som de "ska" på Windows, *NIX (om du förväntar dig GTK) och OSX.

Med C++ och QT kommer du behöva skriva väldigt mycket du inte vill skriva som nybörjarprogrammerare.
If you think C++ is not overly complicated, just what is a protected abstract virtual base pure virtual private destructor, and when was the last time you needed one? —Tom Cargil, C++ Journal (via KDE)
http://paulschreiber.com/blog/2006/12/14/why-c-sucks/
gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

nivanson skrev:Skriv dina program med Java och använd biblioteket SWT från IBM. Din Eclipse miljö kommer ge dig mycket stöd med SWT och dina Java kunskaper kommer du ha stor nytta av om du senare börjar arbeta på riktigt med C++, C# eller Java på arbetsmarknaden. Med SWT kommer dina program se ut som de "ska" på Windows, *NIX (om du förväntar dig GTK) och OSX.

Med C++ och QT kommer du behöva skriva väldigt mycket du inte vill skriva som nybörjarprogrammerare.
If you think C++ is not overly complicated, just what is a protected abstract virtual base pure virtual private destructor, and when was the last time you needed one? —Tom Cargil, C++ Journal (via KDE)
http://paulschreiber.com/blog/2006/12/14/why-c-sucks/
Har du något exempel på ett program skrivet med hjälp av SWT?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"