Virtualbox

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Virtualbox

Inlägg av Osprey »

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd, men eftersom det känns lite som om jag experimenterar så hamnade den här.

Saken är den att jag kör XP i Vbox, men för att kunna få in SonyEricssons SDK så måste jag utöka utrymmet och för att göra detta saknas stöd i Vbox.
Så jag har skapat en nu virtuell disk som är dubbelt så stor som den gamla. Eftersom det är en systemdisk (har inte brytt mig om partitionering i XP så vill jag så att säga kopiera den rakt av för att få den nya disken så bootbar som möjligt.

För att göra detta så har jag bootat upp Vbox eller kanske snarare XP-maskinen med ett Gentoo-system där jag har tillgång till de flesta nyttiga programmen. Formatering och partitionering är inga problem för det fixar jag lätt med gparted. Kopieringen är inte heller något problem eftersom jag för den med dd från /dev/sda1 till /dev/sdc1 vilket motsvarar från C: till F: i XP.

Detta går också alldeles utmärkt, men problemet är att eftersom jag kör en rak kopiering/duplicering med dd, så kopieras givetvis även partitionstabellen och lite all möjlig diskinfo.

Det går bra att starta upp XP med den nya disken efter att ha "bytt namn" från F: till C:. Men sedan begriper jag inte mer. Problemet är det att en del av XP ser mycket väl att disken totalt nu är 10GB, men en annan del envisas med att den är 5GB.

Om jag startar Gentoo igen och tittar på den med gparted så säger den entydigt att den är 10GB och är formaterad som NTFS, utnyttjad stämmer också exakt med vad det ska vara. Startar jag istället upp XP och tittar på den med partitioneraren där så säger den undre grafiska delen i den att disken är 10GB, medan den övre listan fortsätter att envisas med 5GB. Det går inte heller att utöka partitionen där eftersom den partitioneraren kan bli max 5GB.

Är det någon som har erfarenhet och tips om hur man fixar det här..?? :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Bowmore

Re: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

Hamnade i samma problematik i somras men lyckades aldrig få det att fungera fullt ut. Provade då bl.a din plus ett flertal andra varianter. Det slutade med att jag installerade om XP och körde dynamisk VDI på 50GB för att säkra framåt. Det sägs vara lite slöare då den dynamiskt expanderar storleken på disken men har inte märkt nåt nämnvärt av det.

Jag provade också förslagen i denna tråd utan större framgång
Howto increase hard disk size after installing a guest OS
men misstänker att VDIn är kopplad till klusterstorleken.
Kan man bibehålla den så tycker jag att det borde fungera.

En möjlig lösning, som jag kom på nu, kanske är att man skapar en större VDI och installerar XP på den. Sen rensar man nya XP och kopierar över XP filerna från sin gamla VDI istället.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Fixade det med lite trassel, men med ett minimum av ominstallation. Först skapade jag en ny VDI som var dubbelt så stor som den gamla, sedan monterade jag en iso-fil med Gentoo-recoverykit och kopierade över allt från gamla VDI:n till nya med dd. Därefter minskade jag partitionen för nya VDI:n med 8 MB med gparted, detta uppdaterar och fixar tydligen till partitionstabellen.

När jag hade gjort detta så hade jag ett XP som var en exakt kopia av det gamla och som hade fått dubbla storleken, men det var ett fel som fanns kvar... Det gick att boota upp det, men inloggningsfönstret hängde sig...

Så där gav jag upp halvt om halvt och monterade en XP-recovery-iso och reparerade systemet. Det jag hade efter detta var ett XP som var en rätt så exakt kopia av det gamla, men där vissa DLL:er försvunnit så jag får göra några små ominstallationer...

Sedan började den verkliga kampen om man säger så - att lyckas trycka in Visual Studio på den... och det håller jag på med fortfarande, även om jag snart är färdig... :)

Det som har hänt ett antal gånger nu är att installationen kommer en bit på väg så ballar grafiken i Virtualbox av, men efter att försökt några gånger nu så har jag insett att det är bara att låta den stå kvar och jobba, även om man inte ser vad den håller på med... och det funkar så länge den inte ställer några frågor... så man får installera skräpet bit för bit... :-\

Nåja, det ska bli roligt att lägga in SonyEricssons SDK sedan och se vad man kan utveckla för kul med den... i vissa fall står man faktiskt ut med att man är tvungen att köra Windows... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det var ett väldans slit det där, borde gå att göra på ett enkare sätt :o

Har lite tankar som bygger på att man
- skapar en större VDI
- monterar in den som slav i XP-maskinen
- kopierar över XP-partitionen till nya VDI (GParted)
- utökar XP-partitionen på den nya VDI (GParted)

Sen är det väl bara MBR kvar, kanske dd på de första 446 bytes. Annars borde Supergrubs iso fixa det monterad på maskinens CD. Borde ju inte vara så stor skillnad mot en flytt mellan diskar i en dator som man ju gjort ett antal gånger. Men det kan kanske ställa till problem för fallet dynamiska VDI-diskar.

Men, men, lär nog behövas testas också när lust, tid och tillfälle erbjuds ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Det var ett väldans slit det där, borde gå att göra på ett enkare sätt :o

Har lite tankar som bygger på att man
- skapar en större VDI

Sen är det väl bara MBR kvar, kanske dd på de första 446 bytes. Annars borde Supergrubs iso fixa det monterad på maskinens CD. Borde ju inte vara så stor skillnad mot en flytt mellan diskar i en dator som man ju gjort ett antal gånger. Men det kan kanske ställa till problem för fallet dynamiska VDI-diskar.

Men, men, lär nog behövas testas också när lust, tid och tillfälle erbjuds ::)
Det var ju ingefär så jag tänkte och gjorde, men det funkade bara till 95% så jag fick ju trycka in en XP-installation på den till slut ändå. Alla användarmappar och programmappar etc var dock intakta, så det var inte så farligt...

Om jag ska jämföra i detalj så var det:
- skapar en större VDI
Gjorde jag med Virtualbox, funkade alldeles utmärkt.
Gjorde jag i Virtualbox det med, funkade alldeles utmärkt det med.
Gparted gick inte med på att kopiera det här av någon anledning, det var därför jag använde dd istället och för att sedan få systemet att acceptera den nya VDI:n som var dubbelt så stor, men hade den dd-kopierade partitionstabellen så fick jag minska den med 8 MB i gparted.
Se ovan.

Men efter detta så bootade den upp, men inloggningen hängde sig... så det var då jag fick trycka in ett nytt XP...

Det borde gått enklare, men det gjorde inte det... :-\
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"