Saken är den att jag kör XP i Vbox, men för att kunna få in SonyEricssons SDK så måste jag utöka utrymmet och för att göra detta saknas stöd i Vbox.
Så jag har skapat en nu virtuell disk som är dubbelt så stor som den gamla. Eftersom det är en systemdisk (har inte brytt mig om partitionering i XP så vill jag så att säga kopiera den rakt av för att få den nya disken så bootbar som möjligt.
För att göra detta så har jag bootat upp Vbox eller kanske snarare XP-maskinen med ett Gentoo-system där jag har tillgång till de flesta nyttiga programmen. Formatering och partitionering är inga problem för det fixar jag lätt med gparted. Kopieringen är inte heller något problem eftersom jag för den med dd från /dev/sda1 till /dev/sdc1 vilket motsvarar från C: till F: i XP.
Detta går också alldeles utmärkt, men problemet är att eftersom jag kör en rak kopiering/duplicering med dd, så kopieras givetvis även partitionstabellen och lite all möjlig diskinfo.
Det går bra att starta upp XP med den nya disken efter att ha "bytt namn" från F: till C:. Men sedan begriper jag inte mer. Problemet är det att en del av XP ser mycket väl att disken totalt nu är 10GB, men en annan del envisas med att den är 5GB.
Om jag startar Gentoo igen och tittar på den med gparted så säger den entydigt att den är 10GB och är formaterad som NTFS, utnyttjad stämmer också exakt med vad det ska vara. Startar jag istället upp XP och tittar på den med partitioneraren där så säger den undre grafiska delen i den att disken är 10GB, medan den övre listan fortsätter att envisas med 5GB. Det går inte heller att utöka partitionen där eftersom den partitioneraren kan bli max 5GB.
Är det någon som har erfarenhet och tips om hur man fixar det här..??