Problem med Wine

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Logitech
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Problem med Wine

Inlägg av Logitech »

Har sökt runt ang Wine och följt en mängd guider, dock utan önskat resultat. Den påstår sig bli installerad men jag kan inte hitta wine någonstans. Måste ju ha wine för att fixa dem sissta drivisarna till datorn som ligger på en .exe skiva, och till annat såklart.

Sen undrar jag vad man skulle hämta för att ställa in alla coola skrivbords effekter, compiz eller något tror jag.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med Wine

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej Logitech och välkommen till forumet!

Vilka drivrutiner är det som du behöver till datorn? Har du testat vilken hårdvara som fungerar respektive inte fungerar?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Skrivbordseffekterna kan du sätta igång genom att högerklicka på skrivbordet och välja "Byt skrivbordsbakgrund" → "Vissuella effekter" om du har tillräckligt grafikkort.

Abg wine, så kan du nog inte installera drivrutiner för Windows genom det programmet. Vill du använda det till annat kan du se om det blivit installerat genom att ange:

Kod: Markera allt

wine --version
i terminalen. Du borde också ha wine i menyn: "Program" → "Wine".

/Micke
Logitech

Inlägg av Logitech »

Otroligt vad snabba svar! Tackar. Detta hände i termimnalen

michelle@michelle-laptop:~$ wine --version
Programmet "wine" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install wine
You will have to enable the component called 'universe'
bash: wine: kommandot hittades inte
michelle@michelle-laptop:~$ sudo apt-get install wine
[sudo] password for michelle:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Några paket kunde inte installeras. Det kan betyda att du har begärt
en omöjlig situation eller, om du använder den instabila utgåvan
att några nödvändiga paket ännu inte har skapats eller flyttats
ut från "Incoming".

Eftersom du bad om en enda handling är det mycket troligt att paketet
helt enkelt inte kan installeras och att en felrapport om detta bör
skickas in.
Följande information kan vara till hjälp för att lösa situationen:

Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas:
wine: Beroende av: binfmt-support (>= 1.1.2) men det kan inte installeras
Beroende av: libasound2 (> 1.0.17) men 1.0.15-3ubuntu4 kommer att installeras
E: Trasiga paket

Fattar att det inte fungerade i alla fall. Det är en trådlös nätverksadapter jag vill installera så jag kan köra trådlöst.

Hur får jag fram en kub?

Tackar så mycket igen för svaren!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag antar att du har kollat först så att nätverkskortet inte funkar out-of-the-box? För att installera win-drivisen för nätverket kan du följa den här guiden:

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

Kör du Jaunty eller Intrepid? Konstigt att du för felmeddelande när du ska installera wine...

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

1. Gå in i system->administration->förråd och klicka i förråden för 'partner'

2. Installera programmen i Synaptic eller 'Lägg till Ta bort program' hellre än i terminalen om du är newbie

Tillägg. Om det inte är tillräckligt klargjort i tråden så är Wine till för att köra vissa WIndows-program och spel. Drivrutiner är Systemspecifika och bortsett från en skum lösning med Windows-drivare för trådlösa nätverkskort (Ndiswrapper) så kör du drivrutiner för Windows i Windows och drivrutiner för GNU/Linux i GNU/Linux.

Så vad är det för tillbehör/enheter som du inte fått igång? Om du vet vad det är min inte fabrikat o.s.v. så kan man t.ex. köra kommandot lsusb och/eller lspci (ls = list och sedan vilket gränssnitt) i terminalen för att få reda på vad systemet identifierat (vilket per automatik ej betyder att drivrutiner är installerade, även om det är troligt många gånger).
Logitech

Inlägg av Logitech »

Aja tackar!!! Nu förstår jag, allt funkar nu!!! Tackar!! Men hur får jag kuben och allt godis?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Logitech skrev:Aja tackar!!! Nu förstår jag, allt funkar nu!!! Tackar!! Men hur får jag kuben och allt godis?
Först kollar du att drivrutinerna är igång till grafikkortet. Vet du vad du har för kort? Om inte så hittar du infot med lspci i terminalen. Är det ett Intel så lär det vara igång, är det ATI eller Nvidia så kollar du hårdvarudrivrutinerna under System->Administration.

Sedan så hittar du 'påknappen' för compiz (kuben m.m.) undet System->Inställningar->Utseende (sista fliken) men där kan du bara ställa in dom i tre nivåer utan några direkta val. Vill man ställa in ögongodiset i compiz själv så går du in i pakethanteraren och söker på och installerar CompizConfig Settings-Manager. Du kan i samma veva passa på att installera plugin-set'en 'extras' och 'unsupported' så finns det hur mycket ögongodis som helst att ställa in. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"