byta filsystem från jfs till ex ext3

T-Fork
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

byta filsystem från jfs till ex ext3

Inlägg av T-Fork »

När jag formaterade min disk senast så valde jag att köra /home med JFS då jag enbart hört gott om detta. Men till min förvåning så upptäckte jag idag att JFS inte går att minska utan enbart går att utöka.
Det jag behöver göra nu är att skapa ytterligare en partition, då /home använder utrymme jag behöver.
Alt1: Jag undrar om man kan ändra filsystemet från JFS till något som går att göra en resize på?
Alt2: Nån som vet om någon workaround för att kunna minska ned min JFS partition?

Datorn agerar som filserver så jag har rätt mkt data. Så jag inte har ingen tillräckligt stor disk att lägga över allt på eller tillräckligt många.

Skulle vara guld om nån sitter på en lösning.
Mvh Henrik
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: byta filsystem från jfs till ex ext3

Inlägg av Osprey »

Tror inte att det går att ändra filsystem utan att backa ut allting och sedan rulla tillbaka det. Att byta filsystem är så att säga en helhetsoperation som inte går att ta bit för bit på ett filsystem. Det enklaste är nog att antingen köpa en ny disk och formatera den till rätt filsystem och lägga över allt till den, alternativt någon billig disk som du rullar det fram och tillbaka på...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
T-Fork
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av T-Fork »

Tackar för svaret, Osprey.
Då jag är "fattig" student kan jag inte riktigt motivera ett diskköp för tillfället. Skulle jag kunna göra en image av home-partitionen som jag sedan delar upp lägger över på ett gäng andra diskar?
Om detta går, är det då bara att ta bort den gamla partitionen. Skapa dom nya partitionerna och sedan lägga in speglingen mha av ubuntu live-cd?

Ev. step by step instructions är givetvis välkomna. =)

/Henke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du har utrymme för att skapa en hel backup så skulle du säkert kunna göra om den till ett uppdelat rar-arkiv. En annan möjlighet är att du lånar en disk och lägger det på den och en tredje möjlighet är att du kikar runt vad det finns för siter på nätet där du kan få gratis diskutrymme...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"