Problem med grafik i Spotify
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med grafik i Spotify
Jag kör Spotify på två datorer. På den ena funkar det perfekt men på den andra går det inte att se alla knappar i programmets fönster. Jag vet att knapparna finns för om jag klickar där jag vet att de sitter så kan jag t ex starta och stoppa musiken. Ljudet fungerar bra. Det verkar alltså som att det är grafiken i själva programfönstret som det är något knas med. Samma sak gäller för inloggningsfönstert till Spotify, det är svart istället för grönt som det ska vara. Detta problem hindrar mig inte att använda Spotify men det är irriterande. Någon som har förslag på vad jag ska göra för att fixa?
- lillmaktarn
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Problem med grafik i Spotify
Har samma problem här med. Det ser ut så här:
http://www.ladda-upp.com/bilder/14887/spotify
http://www.ladda-upp.com/bilder/14887/spotify
Har samma problem här. Ser dock ut som att problemet försvinner då man maximerar fönstret. Hade dock varit trevligt med en mer bestående lösning.
- lillmaktarn
Funkar inte ens att maximera för mig :S
Ingen som har någon lösning?
Ingen som har någon lösning?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vad kör ni för versioner av wine på de olika datorerna? Kör detta i terminalen för att få reda på det: wine --version
Vad har ni för grafikkort på de olika datorerna?
Vilka skrivbordsmiljöer gäller det? Vilka fönsterhaterare är det?
/Micke
Vad har ni för grafikkort på de olika datorerna?
Vilka skrivbordsmiljöer gäller det? Vilka fönsterhaterare är det?
/Micke

- lillmaktarn
wine 1.1.11
geforce 8600 GT
ubuntu 8.10
fönsterhanterare?
geforce 8600 GT
ubuntu 8.10
fönsterhanterare?
- micke_nordin
- Kontakt:
Kör du med skrivbordseffekter i vanliga ubuntu är det compiz annars metacity, kubuntu använder kdewm (tror jag den heter), men man kan också byta själv till ett stort antal andra. Med skrivbordsmiljö avsåg jag kanske främst gnome, xfce eller kde, men det finns även andra t.ex. lxde.lillmaktarn skrev: fönsterhanterare?
Har man en standardubuntu utan effekter är svaret gnome och metacity på skrivbordsmiljö och fönsterhanterare.
Hur ser det ut för maxziman och Rockhans då? Finns det några likheter er emellan som inte finns hos dem det funkar bra för (mig t.ex.)?
/Micke

- lillmaktarn
har gnome och compiz
- micke_nordin
- Kontakt:
För mig som det funkar för ser det ut så här:
*wine 1.0.1
*intel 945GM/GMS/GME
*gnome
*compiz
/Micke
*wine 1.0.1
*intel 945GM/GMS/GME
*gnome
*compiz
/Micke

Den dator (av mina två) som funkar är en ny bärbar
Allt i standardkonfiguration Ubuntu 8.10
Wine 1.0.1
Den andra datorn (den som inte funkar bra) är en ca 5 år gammal Dell stationär med
Allt i standardkonfiguration Ubuntu 8.10 (tror jag)
Wine 1.0.1
Jag hade förut en proprietär drivrutin NVIDIA version 96 som jag nu har tagit bort. Jag har tidigare exprimenterat lite med Compiz och vissuella effekter men jag har tagit bort allt det och ställt tillbaks till normalt men det har inte blivit någon skillnad vad gäller Spotify.
Wine 1.0.1
Den andra datorn (den som inte funkar bra) är en ca 5 år gammal Dell stationär med
Wine 1.0.1
Jag hade förut en proprietär drivrutin NVIDIA version 96 som jag nu har tagit bort. Jag har tidigare exprimenterat lite med Compiz och vissuella effekter men jag har tagit bort allt det och ställt tillbaks till normalt men det har inte blivit någon skillnad vad gäller Spotify.
- micke_nordin
- Kontakt:
Det råkar inte vara så att du har intelgrafik på den datorn som funkar? Funkade spotify med den proprietära drivrutinen?Rockhans skrev:Den dator (av mina två) som funkar är en ny bärbar
Wine 1.0.1
Wine 1.0.1
/Micke

Den nya datorn som funkar är en lenovo x300, vet inte vad det är för grafikkort på den. Den gamla datorn hade först den proprietära drivrutinen när jag installerade Spotify och uptäckte att det var fel, sen böt jag tillbaks till Ubuntus standard drivrutin efter att ha läst era kommentarer. Tyvärr blev det ingen skillnad
Jag hade samma problem med spotify. Det jag gjorde var att köra winecfg och kryssa ur rutan emulera skrivbord under grafikfliken. Det löste alla problem! GLHF