Kontaktpersonernas prioriteringar.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Bör officiell information om Ubuntu Linux översatt till svenska vara prioritet just nu?

Ja
8
42%
Nej
11
58%

Antal röster: 19

Användarvisningsbild
upnorth

Re: Kontaktpersonernas prioriteringar.

Inlägg av upnorth »

maths57 skrev:...

3. Ett tips: sluta gnäll och ta jobbet som redaktör istället! Ta dig tid! Det är så det jobb som blir gjort här faktiskt utförs.
Det skulle ju innebära att jag gör tvärt emot vad jag förespråkar här!?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det redaktionella löser sig, vad jag frågar efter i den här tråden är ett ledarskap och en plan för ubuntu-se.org, jag skissade lite på en som hastigast tillsammans med Urban för nästan ett år sedan och jag tycker att det är dags för kontaktpersonerna att jobba vidare med det - mina förslag är bara ett väldigt litet första steg till mot vad som behöver göras.

Framför allt måste det hyvlas ner tröskar för att den uppsjö med idéer vi dagligen producerar faktiskt omsätts i verkligheten. Vad kan underlätta för folk att faktiskt realisera idéerna själva (den metod som så starkt förespråkas för här)? Det är frågor jag tycker att Urban och vulfgar borde ta tag i.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förresten, i min förra sönder-bumpade tråd har jag fortfarande inte fått fram om kontaktpersonerna har några projekt för sig. vulfgar har visserligen blivit mer aktiv i maillistan och IRC-kanalen vilket ju är väldigt positivt, men jag skulle gärna se att hon berättade mer om vad som händer i LoCot i t.ex. en blogg. Urban verkar ju blogga på heltid hos PC För Alla, bra exponering, helt klart, men jag saknar fortfarande någon slags drivkraft att ta LoCot till nästa nivå, men det är jag kanske ensam om.
Jag har svarat i den "sönderbumpade" tråden, men du ställer likartade frågor i ett kör i flera olika trådar och då blir det lite svårt att få överblick. :P Jag är ingen bloggare, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, Urban sköter den saken på ett utmärkt sätt, det behöver vi inte göra båda två. Jag försöker nu att ta tag i lite andra frågor, men det är inte givet att det syns direkt i forumet - jag försöker lägga tid på själva idéerna istället för att redogöra för varje detalj jag gör.

Det där med huvudjägare är fö en utmärkt idé, tycker jag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Så länge vi kommer ihåg att handling säger mer än tusen ord. :)

http://www.youtube.com/watch?v=YawagQ6lLrA&hl=sv

Vi behöver fler människor som kan och vill engagera sig. Vem ska entusiasmera dem? Vem ska motivera dem? Vem ska föregå med gott exempel? Vem ska ta tillvara det engagemang som finns från nytillkomna?

Det är väldigt lätt att säga att alla ska göra det. För så är det. Men någon måste börja och ser man till i princip alla andra organisationer så är det sällan Nisse på städ som får det största genomslaget när han försöker. :)

Jag vill också citera ett stycke ur Leadership Code of Conduct som jag tycker är viktigt. Jag lägger inga värderingar i det gällande nuvarande insats eller något sådant, jag vill bara visa de som läser tråden vad jag ser som essensen i ett gott ledarskap:
Leadership By Example

We expect leadership by example. In Ubuntu, leadership is not an award, right, or title; it is a privilege. A leader will only retain his or her position as long as he or she acts as a leader. This means that they act with civility, respect, and trust in the ways described in the Code of Conduct. It also means that their contributions are sustained, significant, and reliable for the period that they lead. Leaders in Ubuntu are not autocrats. Leaders in Ubuntu can not and will not stay leaders only because they got there first. Their role stems from shared recognition and respect from their team.
(min taffliga översättning)
Ledarskap genom gott föredöme

Vi förväntar oss ledarskap genom att föregå med gott exempel. Inom Ubuntu är ledarskap inte en utmärkelse, rättighet eller titel; det är ett privilegium. En ledare kommer bara att inneha sin position så länge som han eller hon agerar som en ledare. Det innebär att de agerar med hövlighet, respekt och förtroende på de sätt som beskrivs i Ubuntus uppförandekod. Det innebär också att deras bidrag är kontinuerliga, betydande och pålitliga under den period som de leder. Ledare inom Ubuntu är inte autokrater (självvåldshärskare, diktatorer). Ledare inom Ubuntu får inte och kommer inte att förbli ledare bara för att de blev det först. Deras roll är sprungen ur delat erkännande och respekt från sitt team.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:Så länge vi kommer ihåg att handling säger mer än tusen ord. :)

http://www.youtube.com/watch?v=YawagQ6lLrA&hl=sv

Vi behöver fler människor som kan och vill engagera sig. Vem ska entusiasmera dem? Vem ska motivera dem? Vem ska föregå med gott exempel? Vem ska ta tillvara det engagemang som finns från nytillkomna?

Det är väldigt lätt att säga att alla ska göra det. För så är det. Men någon måste börja och ser man till i princip alla andra organisationer så är det sällan Nisse på städ som får det största genomslaget när han försöker. :)
Mycket bra sagt, och jag gillar det där klippet. Tyvärr har det rätt mycket att säga om oss.

Problemet är att Vulfgar och jag omöjligt kan vara överallt samtidigt -- framför allt inte om
vi samtidigt verkligen förväntas stå med skiten upp till knäna i skyttetgravarna också. Vi
måste välja ut ett fåtal saker att fokusera på ifall vi förväntas göra något substantiellt och
det gör vi enligt Leadership CoC.

Men vi har förhoppningsvis fler ledare i LoCo't. Alla som har någon form av uppdrag, som admin,
moderator, LoCo-råd osv är formellt och tydligt utpekade som ledare. Ni har en solklar ledarroll.
Givetvis ska ni ta ansvar för ert "frontavsnitt", men också en rimlig del av helheten.

Men vi har också ett gäng som saknar uppdrag, men som är gamla i gården, kompetenta,
respekterade och aktiva. I kraft av erfarenhet och aktivitet utövar ni givetvis också en del av
ledarskapet. Ta det ansvaret!

Givetvis kan också nybörjare axla ett ledaransvar mycket snabbt, men det är antagligen svårare
och mindre vanligt, men å andra sidan kan det gå rätt fort att bli "gammal i gården" här ;)

Hugg helt enkelt tag i det som suger mest och fixa det. Om uppfattningarna går i sär om vad
som behöver göras eller hur kan Lotta och jag bidra till att slita tvisten om den inte lämpar sig
för en omröstning. Annars är det rätt sällan man behöver fråga om lov här.

Bland de interna saker som jag skulle prioritera så ligger webbplatsens utseende och innehåll högt.
Jag talar om "webbplatsen", inte om forumet, wikin, portalen osv utan jag ser den som en helhet. En
helhet som i och för sig spretar en hel del, med olika användarnamn på olika ställen och allt vad det nu
är. Webbplatsen är vår arbetsmiljö, när vi jobbar för LoCot, men också vårt ansikte utåt, vår
trogna reklampelare uppe 24/7/365, nåja, i alla fall nästan.

Vi hade en liten snabbstädning innan 8.10 släpptes, men nu finns det tid för lite rejälare tag.
Här vilar ansvaret på våra admins att organisera arbetet, men stötta dem! De kan omöjligt
dra hela lasset. Måhända behöver vi en webbdesigner och en webbredaktör så småningom,
men vilka som har viljan och lämpligheten ser vi nog tydligast när några börjar jobba med det.

Huvudjägarna är väl bara att nominera och välja?

Supporten är förstås det viktigaste internt, men eftersom den flyter på, är det inte mycket
att orda om.

Utåt är bloggandet fortfarande viktigt eftersom det är rätt trögt att tränga igenom mainstream-
pressens censur. Med bra, välplacerade bloggar kan vi nå nya ubuntister. Jag vet att fler
här gör goda insatser, men folk har olika nick på olika ställen ;) Ändå skulle det inte skada
om fler gjorde insatser på det området.

Det ser ut som att vi blir representerade på "Öppen Källkod inom Offentlig Sektor", 12-13 maj,
men det kräver också sin tid och sitt klurande.

Se'n får vi aldrig glömma mun-mot-mun-metoden...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Problemet är att Vulfgar och jag omöjligt kan vara överallt samtidigt -- framför allt inte om
vi samtidigt verkligen förväntas stå med skiten upp till knäna i skyttetgravarna också. Vi
måste välja ut ett fåtal saker att fokusera på ifall vi förväntas göra något substantiellt och
det gör vi enligt Leadership CoC.
Men berätta om vad ni gör då? Din blogg kan väl med mycket god vilja kopplas till TeamContact uppdraget iomed att den handlar om Ubuntu, men den är ju mer en supportblogg än en webbbaserad "ledarsida" som den borde vara, men det är väl å andra sidan vad PC För Alla förväntar sig att ha på sin sida?
Urban Anjar skrev:Men vi har förhoppningsvis fler ledare i LoCo't. Alla som har någon form av uppdrag, som admin,
moderator, LoCo-råd osv är formellt och tydligt utpekade som ledare. Ni har en solklar ledarroll.
Givetvis ska ni ta ansvar för ert "frontavsnitt", men också en rimlig del av helheten.
Kan du specificera? De du nämner har väldigt konkreta arbetsuppgifter som finns väl beskrivna, det är trots allt lite sämre med sådant när det kommer till själva LoCots ledarroll, det är kanske något vi borde konkretisera?
Urban Anjar skrev:Men vi har också ett gäng som saknar uppdrag, men som är gamla i gården, kompetenta,
respekterade och aktiva. I kraft av erfarenhet och aktivitet utövar ni givetvis också en del av
ledarskapet. Ta det ansvaret!

Givetvis kan också nybörjare axla ett ledaransvar mycket snabbt, men det är antagligen svårare
och mindre vanligt, men å andra sidan kan det gå rätt fort att bli "gammal i gården" här ;)
Själv är jag väl knappast den mest respekterade av "gamlingarna" längre, men du kan inte föreställa dig att folk blivit leda av att simma runt i ett helt stilla vatten? Fokusera på att låta folk hitta lättare till oss oavsett om de är nya eller inaktiva - syns det vad som behöver göras blir garanterat intresset större.
Urban Anjar skrev:Hugg helt enkelt tag i det som suger mest och fixa det. Om uppfattningarna går i sär om vad
som behöver göras eller hur kan Lotta och jag bidra till att slita tvisten om den inte lämpar sig
för en omröstning. Annars är det rätt sällan man behöver fråga om lov här.
Det här löses nog enklast med ett starkt och tydligt ledarskap, håll lite omröstningar och sätt ner foten. Men som sagt - allt det här bör komma i ett senare skede, först måste vi bemanna posterna så att inte samma gäng som vanligt står med arbete upp till näsan igen.
Urban Anjar skrev:Bland de interna saker som jag skulle prioritera så ligger webbplatsens utseende och innehåll högt.
Jag talar om "webbplatsen", inte om forumet, wikin, portalen osv utan jag ser den som en helhet. En
helhet som i och för sig spretar en hel del, med olika användarnamn på olika ställen och allt vad det nu
är. Webbplatsen är vår arbetsmiljö, när vi jobbar för LoCot, men också vårt ansikte utåt, vår
trogna reklampelare uppe 24/7/365, nåja, i alla fall nästan.
Intressant, vad har du för planer, utöver mina menar jag?
Urban Anjar skrev:Vi hade en liten snabbstädning innan 8.10 släpptes, men nu finns det tid för lite rejälare tag.
Här vilar ansvaret på våra admins att organisera arbetet, men stötta dem! De kan omöjligt
dra hela lasset. Måhända behöver vi en webbdesigner och en webbredaktör så småningom,
men vilka som har viljan och lämpligheten ser vi nog tydligast när några börjar jobba med det.
Nu är du ute på väl tunn is enligt mig, våra administratörer ska underhålla och uppdatera de tekniska aspekterna av webbplatsen och har antagligen nog att göra som det är (eller?). Om ni som ledare känner att det är för mycket jobb så tillsätt då en projektledare. Du hänvisar hela tiden till de befintliga engagerade, jag säger ju att vi behöver få in nytt blod i omloppet - är det ett sådant svårt mål att uppnå?
Urban Anjar skrev:Huvudjägarna är väl bara att nominera och välja?
De kan också vänta, jag tycker att vi bör basera all nyrekrytering på lite ordentlig marknadsföring. Du och vulfgar kan tillsammans med våra sakkunniga kolla igenom ansökningar tills vi hittar några som verkar passa för att hitta folk.
Urban Anjar skrev:Supporten är förstås det viktigaste internt, men eftersom den flyter på, är det inte mycket
att orda om.
Säg inte det, en stående annons efter faddrar och liknande kan nog ge även denna verksamhet en boost.
Urban Anjar skrev:Utåt är bloggandet fortfarande viktigt eftersom det är rätt trögt att tränga igenom mainstream-
pressens censur. Med bra, välplacerade bloggar kan vi nå nya ubuntister. Jag vet att fler
här gör goda insatser, men folk har olika nick på olika ställen ;) Ändå skulle det inte skada
om fler gjorde insatser på det området.

Det ser ut som att vi blir representerade på "Öppen Källkod inom Offentlig Sektor", 12-13 maj,
men det kräver också sin tid och sitt klurande.

Se'n får vi aldrig glömma mun-mot-mun-metoden...
Givetvis, men jag tycker att du borde fokusera mer på händelser inom LoCot och inte så väldigt mycket tekniska lösningar på vardagsproblem i Ubuntu Linux. Både Bossieman och LJ driver bra support-bloggar, finns säkert fler, däremot är det svårare att hitta nyheter om vad vi pysslar med. Kombinera med en RSS så kan Niclas Andersson skriva om det han tycker är intressant hos sig också.

Jag vill ju inte basha sönder allt ert engagemang här, men tyvärr är det mer fina ord än "substantiellt" arbete just nu som jag ser det. Som CryingFreeman säger, styr upp något så ska du se att folk hakar på, det är att säga till alla som kommer på en idé eller ett förslag "det låter som en bra idé, det är bara att du sätter igång" som inte fungerar.

Ditt projekt "Första intrycket" drog ju igång lite folk, det är just sådant ni borde hålla på med regelbundet.

Inte fasen säger programmerarna hos pidgin åt sina användare att fixa MSN-utstängningen själva? Visst, det handlar om lite andra förkunskaper (hypotetiskt sätt), men attityden är densamma.

Jag har just kommit hem och ska upp igen klockan 07:00, så min "Sök jobb här!"-sida får vänta någon dag till är jag rädd.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag vill ju inte basha sönder allt ert engagemang här, men tyvärr är det mer fina ord än "substantiellt" arbete just nu som jag ser det. Som CryingFreeman säger, styr upp något så ska du se att folk hakar på, det är att säga till alla som kommer på en idé eller ett förslag "det låter som en bra idé, det är bara att du sätter igång" som inte fungerar.
Nä, just nu tas den mesta tiden upp att att läsa och besvara inlägg av den här
karaktären -- det blir inte mycket tid över till att göra det jag borde, enligt den
arbetsfördelning som Lotta och jag kommit överens om.

Föga konstruktivt, ärligt talat.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
Nä, just nu tas den mesta tiden upp att att läsa och besvara inlägg av den här
karaktären -- det blir inte mycket tid över till att göra det jag borde, enligt den
arbetsfördelning som Lotta och jag kommit överens om.

Föga konstruktivt, ärligt talat.
Men varför berättar ni inte om vad som är på gång då? Det är ju för att det är så tyst som jag försöker provocera fram något här :P

Kommunikation tack!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har berättat, och ser ingen anledning att upprepa det. Kan informera om
att min blogg har haft 3526 besökare den här veckan. Tvåan ligger på 2813.
Ubuntu är uppenbarligen det intressantaste bloggämnet på PfA.

Vidare borde jag skriva på innehållet till öppenkällkodskonferensen i stället
för att tjafsa med dig. Fan nu blev det inte gjort i kväll heller :'(

Kanske mer ett sidoprojekt, men jag har bloggat se'n 2002 och jag räknar
med att tota ihop en digest av det på döda granar. Måste bara stryka som fan
annars blir det en tegelsten. Tack flygande spagettimonster för LaTeX!

Se'n försöker jag förstås ha ett liv också och det tänker jag fortsätta med.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bra, då vet jag (vi) åtminstone att du ser bloggandet där som ditt främsta uppdrag som kontaktperson för Ubuntu Sverige och LoCot. Nog för att jag tycker att energin borde läggas på hemmaplan nu när så mycket är på gång (rekrytering, 9.04, Windows 7) men PfA lär väl inte acceptera hur oregelbundet bloggande som helst.

Jag får väl be vulfgar om hjälp med att styra upp de prylarna då.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Bra, då vet jag (vi) åtminstone att du ser bloggandet där som ditt främsta uppdrag som kontaktperson för Ubuntu Sverige och LoCot. Nog för att jag tycker att energin borde läggas på hemmaplan nu när så mycket är på gång (rekrytering, 9.04, Windows 7) men PfA lär väl inte acceptera hur oregelbundet bloggande som helst.

Nu gör du dig dummare än du är. Jag nämnde också konferensen där vi ska
vara representerade via mig och där jag har en deadline för innehållet. jag ger
snart fan i alltihopa. Så får väl du sköta det på egen hand du som vet bäst.
Ta ansvar nu!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Urban Anjar skrev:jag ger snart fan i alltihopa.
Alternativt så nöjer du dig med att helt enkelt ignorera upnorth. Bara för att du är Kontaktperson så innebär det ju inte att du behöver ge varje enskild medlem utav LoCot obegränsat av uppmärksamhet. Skulle det nu vara så att det är fler medlemmar som delar upnorths åsikter så får väl de själva ställa sina frågor, så kan du svara dem istället.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Bra, då vet jag (vi) åtminstone att du ser bloggandet där som ditt främsta uppdrag som kontaktperson för Ubuntu Sverige och LoCot. Nog för att jag tycker att energin borde läggas på hemmaplan nu när så mycket är på gång (rekrytering, 9.04, Windows 7) men PfA lär väl inte acceptera hur oregelbundet bloggande som helst.

Nu gör du dig dummare än du är. Jag nämnde också konferensen där vi ska
vara representerade via mig och där jag har en deadline för innehållet. jag ger
snart fan i alltihopa. Så får väl du sköta det på egen hand du som vet bäst.
Ta ansvar nu!
Ta det lugnt med svärorden bara :P

Skulle inte behöva vara så aggressiv om det inte var knäpptyst här jämt, men all action finns väl på http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ubuntu/
Men nä, jag ska inte tjafsa med dig mer, har fått de svar jag var ute efter och har mer produktiva saker för mig själv också. vulfgar brukar stå ut med mig i de flesta fall och hennes sociala antenner kan nog komma till nytta i rekrytering och annat så det ordnar sig väl.
Lars

Inlägg av Lars »

Urban, du ska ha en stor eloge för ditt idoga bloggande! Jag tror att det är ett bra sätt att locka till sig fler ubuntister. Ditt LaTeX-projekt låter också spännande, det ska bli kul att se vad det blir av det. Jag tycker du har gjort, och fortfarande gör, ett bra jobb med att representera Ubuntu Sverige.

Upnorth, sluta komma med massor av krav på andra! Önskemål och förhoppningar kan man ha, och missnöjd kan man vara. Men regelrätta krav har man mindre rätt att ställa. Morötter fungerar bättre än piska, speciellt i ideella sammanhang.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Lars skrev:...

Upnorth, sluta komma med massor av krav på andra! Önskemål och förhoppningar kan man ha, och missnöjd kan man vara. Men regelrätta krav har man mindre rätt att ställa. Morötter fungerar bättre än piska, speciellt i ideella sammanhang.
Jag förstår om ni undrar om mitt beteende den senaste tiden.

Delvis kan det kanske förklaras med väldigt långa dagar på jobbet, men mest handlar det om att jag ville ställa kontaktpersonerna mot väggen i frågor jag tycker börjar bli mer och mer kritiska.

Men hetsjakten från min sida är över nu.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tack andol och Lars för era kommentarer.
Nu känns det som att vi är tre stycken av den meningen. Jag kände mig lite ensam förut. Med visst stöd från micke_nordin, förstås.

Jag hoppas att upnorth håller vad han lovar i denna rad: Men hetsjakten från min sida är över nu.
Hetsjakt blev det, i sanning. För detta:
mest handlar det om att jag ville ställa kontaktpersonerna mot väggen i frågor jag tycker börjar bli mer och mer kritiska.
Om omröstningen i början på denna tråd, är en av dessa kritiska frågor, så har kanske omröstningen visat på att olika medlemmar värderar vad som är kritiskt, helt olika. 17 (!) medlemmar har röstat och ställningen är nästintill 50-50. När skall omröstningen avslutas?

"Omruskningen" har säkerligen gjort nytta. Alla vi kan behöva en sådan ibland. Även om denna ändock kanske bäst beskrivs i upnorths egen skrivning:
" . . . men hetsjakten från min sida är över nu".

Jag sänder upnorth ett tack, för det. Jag hoppas att det är ett löfte och att det infrias.

Sedan senhösten 2006 har vi kontinuerligt haft den här typen av reaktioner, till och från. Mycket är lika, det går igen på ena, eller andra sättet. Den här "stormen" i vattenglaset ruskade om och gav kanske något av en vitamininjektion. Men alla sådana här skrivningar kostar på. Alltid är det någon som skall behöva må dåligt. Sådant är tråkigt.

Jag hävdar återigen, att dylika saker har sin egen forumplats. Debattforumet.

Här ute i den mer öppna delen, fångas den in av sökrobotar och även av personer som riktigt får gotta sig åt forumrepresentanters "tillkortakommanden" i "medlemmars" ögon. Kämpar man för Ubuntu och Ubuntu-se, så spelar det inte så stor roll om man i slutänden vinner sitt case med sådana här trådar, om det samtidigt har offentliggjorts all den fräna kritik som har riktats i tråden/trådarna. Vi har vårt debattforum och vill man Ubuntu och Ubuntu-se väl, så ger man korrekt och konstruktiv kritik där det behövs, om det behövs, i detta forum.

Att ställa våra kontaktmän mot väggen på detta sätt, ger oss förmodligen inte särskilt mycket annat än credit hos dem som "utifrån" har ett behov av att gotta sig åt Ubuntu-se:s tillkortakommanden och missar.

Den här tråden kommer med stor sannolikhet att förmärkas inne på idg.se inom de närmaste dagarna, skulle jag gissa. Förhoppningsvis var detta inte trådskaparens avsikt. Men där hamnar den nog, tyvärr. Om den inte redan har gjort det. Trist.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Beta

Inlägg av Beta »

Den här tråden kommer med stor sannolikhet att förmärkas inne på idg.se inom de närmaste dagarna, skulle jag gissa. Förhoppningsvis var detta inte trådskaparens avsikt. Men där hamnar den nog, tyvärr. Om den inte redan har gjort det. Trist.
Mycket intressant den här åsikten om att det är viktigare att allt ser snyggt ut mot omvärlden än att saker faktiskt fungerar bra och att alla är nöjda...
Om det skapades ett artificiellt forum där alla trådar är färdigskapade med svar och allt, och ingen skriver nåt utan skriftligt godkännande, då skulle det bli jättebra PR! Folk skulle se att allt är happy happy joy joy i ubuntuvärlden och att alla trådar alltid besvaras inom 5 sekunder. Så bra det skulle vara!

/beta
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det finns alltid utrymme för förbättringar. Men kontaktpersonernas uppgift är att coacha och vara utåtriktade. Med all respekt för upnorths åsikter, tycker jag att att Urban och Vulfgar gör vad man kan begära.
Det är vi andra ( som ger daglig support, marknadsför ubuntu med buller och bång och i det tysta) som också skall vara aktiva.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag har under dagen funderat över mitt utbrott igår kväll, och utöver en del onödiga förolämpningar om föreläsningsretorik och ämnesval i sagd blogg ångrar jag inte ett ord.

Jag är helt enkelt förbannad över att webbplatsen inte tas itu med. LoCo TeamLeader (som ju är en del av vår "Kontaktperson") måste väl ändå vara den med huvudansvaret för att det blir gjort, med eller utan delegeringar? Varför jag är mest kritiskt mot Urbans agerande och prioriteringar är så klart för att vulfgar just börjat sitt uppdrag och att hon nyligen drabbats av sjukdom.

Det måste gå att ställa krav på både LoCo TeamLeader och TeamContact, både på vad de ska göra och hur det bör utföras. Ideellt arbete betyder inte att man får göra vad man känner för när man känner för det.

Men visst, Urban - du ska ha en eloge för ditt flitiga bloggande på PfA, trist bara att det är lite glest mellan kommentarerna. Men jag skulle alltså hellre se att du bloggade här hos oss istället (med RSS kopplad till idg.se?) och att du skrev mer om vad som händer om fri programvara ute i världen. Tycker också att du borde leda arbetet med ett nordiskt/skandinaviskt samarbete. Av dessa anledningar tycker jag att du prioriterar fel idag. Att du är ute och föreläser är givetvis också positivt även om jag som sagt har en del synpunkter på din teknik, hänvisar till tidigare PM.

Ska nu ta en dusch och sedan slänga ihop ett första utkast till "Sök jobb"-sidan. Ber om ursäkt då jag vet att många tog illa upp igår, men som Beta säger tycker även jag att det är viktigare att vi tar itu med det här och eventuellt råkar i luven på varandra istället för att fortsätta att släta över skavankerna och hänvisa alla som kommer med förslag till ansvariga i olika former att ta itu med problemen själva.

EDIT: Btw, angående min übervetenskapliga omröstning: om nästan hälften (8/17) svarat att den redaktionella delen av hemsidan är viktigast krävs det alltså att alla andra tycker att en enskild annan sak bör prioriteras istället för att inte 8/17 ska ge flest röster. Dvs. Om de 9 som röstade nej vill prioritera totalt 3 andra saker vinner hemsidan med 8 mot 3, så jag är faktiskt rätt nöjd med resultatet trots lågt deltagarantal.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Re: Bollplanket igen [Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"]

Inlägg av Urban Anjar »

Det är så enkelt så enkelt. Saknar ni förtroende för ledningen väljer ni en ny eller
också väljer ni en annan community att hänga på.

Allt behöver inte försvaras, diskuteras, vrängas och vridas. Vissa saker är som de är
för att de som använder dem vill ha det så.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"