Slö överföring, upppackning etc från homepartition

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pik
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Slö överföring, upppackning etc från homepartition

Inlägg av pik »

Tjena! Har stött på ett ganska irriterande problem. Det är säkert ett problem som är lätt att fixa men jag har inte hittat något.

Under min installation skapade jag en egen partiton till min hemkatalog. När jag ska packa upp filer på den eller flytta filer till en annan hårddisk går det väldigt sakta (1,5 mb/s). När jag flyttar eller packar upp till /home-disken från min mountade Windows-disk är hastigheten bra, men när jag ska flytta, packa upp eller dylikt från homepartition är hastigheten dålig igen.

Det var inte så här direkt efter installationen, så det är ingenting som är fel på hårddisken. Windows-disken har samma hårddisk som min /home-partition. Antar att det är något jag har råkat strula till, men men :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Slö överföring, upppackning etc från homepartition

Inlägg av Cadryc »

Om du packar upp ett arkiv på homepartitionen och lägger det i homepartitionen, går det lika långsamt då?

Är det väldigt lite med ledigt utrymme på hårddisken så segar det ner.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
pik
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av pik »

Ja det går lika sakta ändå. Har 80 gig ledigt på /home-partitionen. :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

80GB ska ju räcka gott.

Gäller det alla typer av arkivfiler? Om det bara är rar-arkiv, du har väl installerat unrar? unrar-free är tyvärr långt ifrån lika bra.

EDIT kom på att det även gick långsamt att flytta filer, då har jag tyvärr inget tips att komma med. Förhoppningsvis kommer snart nån annan som vet mer att hitta tråden.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Låt oss prata kopiera i st f flytta så vi inte behöver tänka på den implicita raderingen. /home och windows-partitionen ligger på samma hårddisk. Märks det att det går långsamt om man kopierar en stor fil eller när man kopierar flera mindre?

/home -> windows långsamt

windows -> /home snabbt

Går dessa snabbt eller långsamt?

/home -> /home ?

windows -> windows ?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"