Windows 7 vilken flopp !

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Windows 7 vilken flopp !

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:Ska vi döpa om Win7 till Winflopp?
Fast tråden är helt feldöpt. Windows 7 är ingen flopp. Windows 7 är inte släppt. Jag tror inte det blir varken dåligt eller en flopp eftersom MS inte är dummare än att dom ser hur OS X ökar och hur snabbt GNU/Linux utvecklas. Windows 7 måste blir bra eftersom dom har för mycket att förlora på att det inte skulle bli det.

Men det kommer ta tid. Och det är skitbra. Dom lär ju inte våga släppa nåt som inte är bra - och det ger GNU/Linux tid att utvecklas ytterligare. Och under tiden så tappar dom mer marknad och tillverkarna tittar mer på GNU/Linux eftersom dom inte vågar lita på att MS löser sina problem.

Så vi behöver inte ens önska att Windows 7 blir en flopp eftersom Vista redan var det och då köpte GNU/Linux den tid vi behöver. Så Vista är det bästa som hänt GNU/Linux (för att i princip stjäla orden ur munnen på Steve Jobs) ;D

Och hata mig hur mycket ni vill, men jag hoppas Windows lever kvar och att det blir jämnare konkurrens mellan de tre stora OS'en eftersom vi användare tjänar på att dom kämpar mot varandra (och så kan vi 'stjäla' deras bra idéer om dom råkar få några) ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Hurra för alla M$-kramare! :D
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av lillmaktarn »

Jag tror att MS gör samma mistag igen. Jag har inte testat betan men jag har mina aningar. :)
Jag tror att domm kommer att göra 7:an för "tungt" igen. Det kommer säkert att vara utmärkt om man har en bra dator men om man har en billig laptop så kommer det troligtvis att gå väldigt sakta. Som på min andra dator. Köpte den billigt bara för att ha en laptop att ta med sig om man ska någonstans. Det är vista på den och det tar ~10 min att starta och sen ytterligare ~5 min att starta firefox. Så jag tror att dom kommer att tappa många "vanliga" datoranvändare som köper en billig dator så att dom kan kolla mailen typ. Vilket kommer ge GNU/Linux en rejäl boost om vanliga Svensson börjar använda det. Det är ju även fler och fler företag som som börjar använda GNU/Linux. Skellefteå Kommun använder t ex Ubuntu på sina datorer. Jag har även fått förfrågan att hjälpa Folkparken i Skellefteå att "hjälpa dom igång" för att dom ska byta till Ubuntu på sina datorer. Att fler människor börjar använda GNU/Linux så kommer ju självklart mer programvara att göras till Linux också. Även spel vilket kommer att få väldigt många att lämna Windows och gå över till GNU/Linux.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Återstår ju att se om det blir en flipp eller flopp.

MS har ju Netbook-segmentet i åtanke för Windows 7 och det lär vara ganska högt prioriterat. Så det ska bli intressant att se vad som kommer ut om något år eller så. Om det går som MS tänkt sig så ser det ju inte speciellt ljust ut för Linux, men först är det upp till bevis.

Står lite nämnt om det i en artikel i IDG om nu någon missat den.
Windows 7 på netbooks - har Linux någon chans?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Konkurens är bra för alla oavsett. :) Men på 1 år hinner Linuxscenen att komma långt så tycker det hela ska bli mycket intressant.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Konkurens är bra för alla oavsett. :)
Konkurrens är bra, på lika villkor är ännu bättre ;)
Hund skrev:Men på 1 år hinner Linuxscenen att komma långt så tycker det hela ska bli mycket intressant.
Installerade Gutsy häromdan för att verfifiera om en bugg skriven för Gutsy hade koppling till en jag skrivit på Jaunty. Blev förvånad vad lite jag märkte av skillnaderna mellan Gutsy och Jaunty sett ur en tänkt potentiell användares perspektiv som funderar på att gå över till Ubuntu. Visst har det hänt en del under huven, t.ex fler och bättre drivrutiner, men det är inte det som ger pluspoäng för de användarna.

Sen ska vi ju inte önska att MS misslyckas utan att Linux lyckas ännu bättre och det är en viss skillnad :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Jag har testat beta build 7000 och jag blev possitivt överraskad. Dock kördes den under Virtual Box som i går... tror jag fick stöd för Guest addons för Windows 7.

Ingen blåskärm än så länge, bra hastighet, snyggare utforskare och lite smidigare startmeny. Jag tror faktiskt detta kommer kompensera mycket för den rädsla som finns gällande Vista och som kommer göra det att t.ex. Ubuntu måste lägga ännu mer kraft på användarvänlighet för jag tror Windows 7 kan bli riktigt bra och slå igenom stort.

// rancor
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

rancor skrev:Ingen blåskärm än så länge, bra hastighet, snyggare utforskare och lite smidigare startmeny.
Ja och nej. Jag tror inte folk kommer tycka om den nya panelen - skum mix av Windows gamla och dockan i OS X. Dom kan iof mekla till den åt det bättre fram till systemet släpps så man skall nog avvakta med vad man tycker om den.
rancor skrev:Jag tror faktiskt detta kommer kompensera mycket för den rädsla som finns gällande Vista och som kommer göra det att t.ex. Ubuntu måste lägga ännu mer kraft på användarvänlighet
Fördelen är nu att vi inte vet när dom släpper den men vi kan anta att det tar längre tid än vad dom sagt och vad folk tror - det brukar det ju alltid göra.

Jag håller absolut med att GNU/Linux måste jobba mer med användarvänligheten men vi ser ju att vi är på väg åt det hållet.
rancor skrev:för jag tror Windows 7 kan bli riktigt bra och slå igenom stort.
Jo, nja, alltså jag tror mer att dom kommer bromsa bortfallet mer än nåt annat - men så stor skillnad är det ju inte på systemet, det kommer fortfarande ha problematiken med att maskinen blir slöare ju mer som installeras/avinstalleras, det 'ruttnande' registret o.s.v...

Men MS har ju ett fast grepp om marknaden, visst tappar dom, men fortsätter det som det gjort och 'alla' maskiner framöver fortfarande säljs med förinstallerat Windows så är det klart att det är svårt att konkurrera oavsett hur bra GNU/Linux är - tyvärr...
Användarvisningsbild
Fatcaesar

Inlägg av Fatcaesar »

Jag måste säga väldigt intressant läsning =)

Jag som Windows andvändare i över 10 år har lite blandate känslor om mitt byte till Ubuntu, varför?

Dels för andvändarvänligheten, komma igång hjälp har varit lite kass, och vad jag menar med det är att det var inte lätt för mig som windows andvändare att komma in första gången i operativet och veta vad jag skulle göra, ingen aning hur man installerade program, hur terminalen funkade, hur det var med drivrutin etc.
Och det andra är nybörjar hjälp, detta är dock en sak som varken windows eller linux har(nu vet jag inte hur det är med andra OS än ubuntu) men eftersom att ubuntu är så väldigt anorlunda från windows samt att andvändar vänligheten är lite lägre så hadde det varit alldeles utmärkt att få automatisk hjälp med det i början.

Återstå att se vad som komma skal?

Sen så måste jag ge cred till dig Farmfield för specielt lärorik läsning, jag vet absolut inget själv om linux tidslinje i utvecklingen men om det är som du säger så kommer saker och ting bli väldigt intressanta och jag kan knappt vänta till att få läsa mer om det ämnet.

Sen så har vi iaf den största nackdelen för mig när det gäller ubuntu.. Jag älskar spel!
Och jag älskar mycket spel, jag har dock inga problem att skippa alla spel förutom 1 och gissa vilket.. ja wow, nu så ska det funkar väldigt bra i wine, jag har dock lite svårt att acceptera det faktum då det har brister hos mig, Nu kan det vara så att dom bristerna går att åtgärna.. återkommer väl med en post angående det :)

Men annars så älskar jag ubuntu hitils, Jag är jättenöjd att kunna slippa dom vassa klorna från microsofts sida, det var ju som sagt en del problem i början med diverse saker såsom filsystem,program,corrupta filer (självgort ^^?) men just nu så funkar allt prima, inga virus,lätt att fixa program mm

Nu blev det kanske lite väl ot?
Men är väldigt exalterad över närmsta året inom konkuransen :) den behövs! precis som med allt annat.
Vi vet väl vad som händer när vissa företag sätter fingrarna i monopol?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag kan iof ha helt fel... ::)

Men tack ändå, hehe... ;D
Användarvisningsbild
Fatcaesar

Inlägg av Fatcaesar »

farmfield skrev:Jag kan iof ha helt fel... ::)

Men tack ändå, hehe... ;D
Jo det kan ju stämma såklart hehe.
Men är åtminstonde intressant att ha en aning om hur det närmsta året kan se ut, jag blir ju inte deppig om det inte blir så men skulle va skoj om det iaf gick åt det hållet :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Men MS har ju ett fast grepp om marknaden, visst tappar dom, men fortsätter det som det gjort och 'alla' maskiner framöver fortfarande säljs med förinstallerat Windows så är det klart att det är svårt att konkurrera oavsett hur bra GNU/Linux är - tyvärr...
Det där borde ju faktiskt EU ta tag i omedelbart!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:
Det där borde ju faktiskt EU ta tag i omedelbart!
Tillverkarna sitter ju i fetekläm med MS metoder idag... Säg t.ex. att MS tar 100:- per windows-licens - men då ställer odm kravet att alla maskiner mot privatkunder måste säljas med Windows förinstallerat, annars får tillverkaren istället betala betala 200:- per licens... Då Windows har ~90% av marknaden måste ju tillverkarna sälja en övervägande del maskiner med Windows, så då måste dom få bra pris på licenserna för att vara konkurrenskraftiga - alltså går dom med på att sälja alla maskiner (mot privatkunder) med Windows och GNU/Linux har inte en chans...

Nu har Dell & HP råd att (delvis) gå emot MS, dom är så stora, men många vågar inte, se t.ex. på Fuijitsu-Siemens som helt skippat GNU/Linux på sina netbooks...

Nu får vi se hur det blir med HP (som dealat med Novell/OpenSuSE) och Dell (som ju jobbar med Canonical/Ubuntu) huruvida några maskiner (förutom netbooks) med förinstallerat GNU/Linux kommer till Sverige... Svenska Dell har ju hittills sagt tvärnej - men i slutändan så tas det beslutet i US, inte i Sthlm... Hur Asus i Japan reagerade mot att Asus svenska chef gick ut med att dom skulle lägga ner GNU/Linux på sina maskiner bådar iaf gott inför framtiden... Hoppas Asus snart testar med nån bra skrivbords-dist på några 'riktiga' maskiner bara - och att Dell & HP får ut några maskiner dom med...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

"Vi Ubuntister kallas ju ibland kommunister" så jag tror Kina är en stor marknad som gärna vill slippa Licensavgifter osv.

Så återigen..där har vi en stor marknad och bland indierna som tydligen är väldigt kunniga på IT/Datorer!

Men vi måste skynda oss som fan innan MS plockar dom också!

Så stenhårt jobb är det som gäller!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:"Vi Ubuntister kallas ju ibland kommunister" så jag tror Kina är en stor marknad som gärna vill slippa Licensavgifter osv.
Om du tror GNU/Linux har med kommunism att göra alls så är du väldigt fel ute - jag ser det t.o.m. som direkt förolämpande.

GNU/Linux - för mig - handlar om frihet. Men jag vill också ha valfrihet. Om jag vill köra Windows eller OS X, då skall jag väl få det, eller?

FOSS - för mig - handlar om att kod är kunskap och kunskap skall vara tillgänglig för alla, inte gömmas, patenteras o.s.v...

Och ang. Kina så kanske vi skulle göra som dom då? Kinesiska staten tvångsinstallerar numera GNU/Linux på alla internetcaféer för att stoppa piratkopieringen av Windows - skit samma om caféet har giltiga licenser eller inte, dom tvångsinstallerar GNU/Linux ändå, och tar betalt för det... Vilket underbart land.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Om du tror GNU/Linux har med kommunism att göra alls så är du väldigt fel ute - jag ser det t.o.m. som direkt förolämpande.
Nej..nej, det tror jag inte alls men bland Windowsnördarna så kallar dom oss det ibland!
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Harlekin33 skrev:
Nej..nej, det tror jag inte alls men bland Windowsnördarna så kallar dom oss det ibland!
Skulle tro att det är fler noobs än nördar bland windowsanvändarna. Enligt det sättet att resonera skulle jag vara både kapitalist och kommunist i en och samma person. I samma stund som jag byter OS så blir jag antingen kommunist eller kapitalist. Inte är man kommunist för att man använder Linux. Däremot smart nog att använda ett öppet och fritt OS. :)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Den riktiga orsaken till varför Windows 7 blev snålare?
http://www.idg.se/2.1085/1.206100/windo ... agon-chans
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jante99 skrev:Den riktiga orsaken till varför Windows 7 blev snålare?
http://www.idg.se/2.1085/1.206100/windo ... agon-chans
@ Jante99
Det var en intressant och läsvärd artikel du länkade till.
Jag funderar själv på att köpa mej en netbook.

Windows 7 använder jag ofta och det är lika snabbt som XP, det är betydligt snyggare än Gnome.
Men KDE 4.2 är nog den läckraste skrivbordsmiljön jag sett.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"