Jag vill belysa ett eventuellt rekryteringsproblem

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Jag vill belysa ett eventuellt rekryteringsproblem

Inlägg av CryingFreeman »

1 januari 2007 hade vi ungefär 2000 medlemmar.

1 januari 2009 hade vi ungefär 11 000 medlemmar.

Detta är ju en fantastisk ökning och imponerar väldeliga. Problemet är att antalet aktiva medlemmar (dvs. de som varit inloggade de senaste 30 dagarna) ligger på drygt 1 200. Om jag inte minns alldeles fel så var den siffran bara obetydligt lägre för ett år sedan, medan medlemsantalet var på 6-7000 medlemmar. Jag har för mig att det då låg på mellan 1 100 - 1 200 nånting.

Jag kan bara dra slutsatsen att trots att vi ökar explosionsartat i faktiskt medlemsantal så har vi stagnerat på antalet aktiva medlemmar.

Detta är förmodligen naturligt för alla forum av storlek, men vad är det som gör detta? Kan det innebära problem i framtiden? Är det något som vi gör galet?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Jag vill belysa ett eventuellt rekryteringsproblem

Inlägg av Sid »

En förklaring kan vara att det har gått inflation i det tekniska kunnandet. Om man jämför med vilken nivå det höll för några år sedan så är det magert idag.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Menar du deflation, om du menar att det gått ner?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det där med antalet registrerade medlemmar ska vi nog ta med en nypa salt tycker jag. Medlemstalet stiger förvånansvärt linjärt medan antalet inlägg varierar kraftigt. Just nu har vi ganska lite aktivitet på forumet men samtidigt väldigt många besökare. Vad man drar man för slutsats av det?
users.png
users.png (13.15 KiB) Visad 3888 gånger
forum.png
forum.png (22.2 KiB) Visad 3885 gånger
Senast redigerad av 1 Lars, redigerad totalt 13 gånger.
Sid

Inlägg av Sid »

Ja det kanske jag gör. Jag menar att det har kommit många nya medlemmar men att inte användare med kunskap har ökat i samma grad. Alltså har kunskapsnivån per användare minskat.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är bra - lustigt nog. Aktiva medlemmar = entusiaster eller folk med problem. Huvuddelen av oss aktiva är entusiaster - tack o lov, hehe. ;D

Se det så här; Hur många Volvo-ägare är med i en Volvo-ägar-förening eller aktiva i ett Volvo-ägar-forum? Det är ett feltänk. Men kanonbra att vi är såpass många aktiva entusiaster som snabbt kan hjälpa dom övriga med problemen, annars hade det ju varit övervägande folk med problem här och det hade varit illa...

Tillägg: Många kanske inte ens registrerar sig eftersom dom hittar lösningen på sitt problem direkt. Huvuddelen av Ubuntu-användarna är såklart som vilka Windows- eller OS X-användare som helst, dom vill bara ha en botten för sina program. GNU/Linux är ju en bra botten. Snart är vi bäst. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Ser du det som bra att antalet aktiva medlemmar är konstant medan det totala antalet stiger väldigt mycket?

Vi ska väl kanske inte oroa oss fördärvade, men rekryteringsbasen för nya entusiaster blir ju inte större.
Lars

Inlägg av Lars »

Se det positivt :) Det här visar kanske att fler och fler Ubuntu-användare inte är nördar som hänger på forum halva natten, utan det är vanliga människor som bara vill ha en väl fungerande dator utan alltför mycket arbete och engagemang.
Sid

Inlägg av Sid »

Lars skrev:Se det positivt :) Det här visar kanske att fler och fler Ubuntu-användare inte är nördar som hänger på forum halva natten, utan det är vanliga människor som bara vill ha en väl fungerande dator utan alltför mycket arbete och engagemang.
Och att det är färre som är intresserade av att bedriva support.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Ser du det som bra att antalet aktiva medlemmar är konstant medan det totala antalet stiger väldigt mycket?

Vi ska väl kanske inte oroa oss fördärvade, men rekryteringsbasen för nya entusiaster blir ju inte större.
Det är allt en hel del 'äldre' som försvunnit också (en hel del av dom till ubuntu.se som ni vet) så visst katten kommer det in en hel del nytt blod...

Och du kan inte se det totala antalet som representativt för antalet entusiaster. Dom flesta vill bara att maskionen skall fungera, sen lär dom sig Ubuntu under tiden och behöver inte supporten längre - så det växer inte på det sättet som du ser det som... Tror jag.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:
Lars skrev:Se det positivt :) Det här visar kanske att fler och fler Ubuntu-användare inte är nördar som hänger på forum halva natten, utan det är vanliga människor som bara vill ha en väl fungerande dator utan alltför mycket arbete och engagemang.
Och att det är färre som är intresserade av att bedriva support.
Jag tycker allt vi håller uppe supportbiten bra - när vi inte morrar på varandra i debatttrådarna, hehe... ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

farmfield skrev: Det är allt en hel del 'äldre' som försvunnit också (en hel del av dom till ubuntu.se som ni vet) så visst katten kommer det in en hel del nytt blod...
Det ser jag inte som en positiv utveckling det heller. :) Alltså, den första delen. Att det kommer nytt blod in är ju jättebra. :D

Men att gamla rävar väljer att gå över till ett annat forum och engagera sig där, det tycker jag är trist. Du ska ju själv inleda ett projekt (alltomlinux ?) som är fristående från LoCot som jag förstår det?

Jag kör också mina projekt utanför LoCot, men försöker att få in ubuntu-se på ett hörn. Andra har gjort liknande flyttar. Ytterligare några sitter bara på IRC och häckar, men engagerar sig inte i webbdelen som behöver utvecklas mer än IRC som ju är som det alltid har varit. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det här är lite kluvet förstås. Tror det döljer sig både glädjeämnen och problem här...
  • De första medlemmarna snodde vi antagligen i huvudsak från andra distar. Där fick vi in folk med engagemang för fri/öppen mjukvara, tekniskt kunnande och inte minst vana vid att hjälpa varandra. Men vi löser ju inte bug #1 genom att flytta användare mellan linuxdistar.
  • Vi har ju medvetet försökt rekrytera ubuntister bland vanligt folk, alltså windowsanvändare och många gånger människor med skrala datorkunskaper, och som kanske inte har något spontant intresse för att hänga på forum. Troligen har vi till viss del lyckats.
  • Ubuntu blir bättre och bättre, vilket borde leda till en viss minskning av supportbehovet - i alla fall räknat per capita.
  • Folk blir nog också mer och mer sökvana samtidigt som den "knowledge base" som forum, wiki, bloggar osv utgör växer. Det kan vi nog läsa ut av det höga besöksantalet som inte kopplas till att man registrerar sig eller iaf loggar in.
En viss "personalomsättning" får vi nog räkna med. Det är tråkigt när tongivande och duktiga människor lägger av, men så'nt händer. Kanske ska vi se det så här, att vi hoppas att vi har lärt oss något av dem och att de har lärt sig något av oss, och att vi önskar dem lycka till med deras nya projekt och aktiviteter. Förhoppningsvis hittar de andra bra sätt att bidra till fri- och öppen mjukvara från sin nya plattform.

Trots det jag sagt ovan, får vi nog bli lite bättre på "personalvård". Att folk slutar och går vidare är som sagt inte konstigt. Däremot ska de inte känna sig illa behandlade utan tänka tillbaka på tiden på Ubuntu Sverige med glädje och kärlek. På så sätt skaffar vi oss goda ambassadörer runt om.

Så till "den nya sortens användare". Windowsfolket som blivit ubuntister. På den gruppen måste vi kunna bygga framtiden, den dag vi har 20000 medlemmar, 400000 osv. Givetvis behöver inte alla bli aktiva, men tillräckligt många av dem. Vi måste till att början få dem att hålla kvar vid Ubuntu -- eller i alla fall Linux, men inte nog med det. Vi måste överföra en hel massa både tekniskt kunnande och kultur till dem. Det blir kanske inte lätt, men det måste gå.

Jag har snackat för döva öron om utbildning, men jag får kanske SKRIKA HÖGRE, för jag är övertygad om att en del av svaret heter just UTBILDNING. Utbildning kan numera bedrivas på distans via nätet. Det finns till och med öppenkällkodsverktyg för det. Moodle är den produkt jag känner till, men det finns kanske fler. Vi borde ta fram och genomföra ett gäng kurser den vägen, mest för nya användare, men så småningom borde vi också ha ett mer avancerat utbud.

En väsentligt mindre fråga, men lite viktig för statistiken är hur vi får besökare att registrera sig och logga in när de kommer till vår sajt. Hur gör vi medlemmar av besökare?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Fler besökare, men färre inlägg? Det skulle vara intressant att veta vad dom som kommer hit tittar på. Det kan ju tänkas att en hel del är nyfikna - förhoppningsvis passar dom på att testa ubuntu. Vissa kanske söker svar på ett problem, söker i forumet och/eller wikin och hittar lösningen utan att "behöva" regga sej och ställa en fråga. Om det är förklaringen så är det ju bara bra, men det vore bra om det gick att få reda på.

Att vissa personer valt att lämna forumet för andra forum är givetvis trist, men det viktigaste är ändå att dom fortsatt med ubuntu. Alla är ju givetvis välkomna tillbaka och det finns inget som hindrar att man är med i flera forum samtidigt. Det är oerhört svårt att få till ett forum/webbplats som tillfredsställer alla. Jag tycker vi försökt med det, tex genom Debatt-gruppen för diskussionslystna, men givetvis kan det finnas bättre och/eller kompletterande lösningar. Eftersom forumet är stort och många personer är inblandade så tar dock förändringar längre tid än vad det gjorde tidigare när forumet var mindre - trist men svårt att undvika.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Se'n ska vi kanske inte se så inskränkt på de här frågorna som att det enda måttet på att man
är en aktiv ubuntist är att man är aktiv i forumet.

Vi har pratat om lokala grupper och kommer vi igång ordentligt med det kommer det kanske att
leda till mindre aktivitet i forumet. Folk lägger ner jobb på, får utlopp för sociala behov i och
ger och får support när man träffas hemma i byn. Är det i så fall en dålig sak för att det försämrar
forumets statistik? Jag tror inte det.

Se'n tror jag det är någon form av "naturlag" att ju fler man blir desto mindre blir andelen aktiva.
Jag har varit med i små aktionsgrupper, där i princip alla var aktiva och i stora föreningar med tusen
medlemmar -- och ungefär lika många aktiva >:( . Ja, någon naturlag är det säkert inte, men det
krävs något alldeles extra för att få antalet aktiva att öka i samma takt som medlemsantalet.

Ett sätt att få många "aktiva" medlemmar är att vattna ur budskapet. En del föreningar har kört den
modellen. Allmänt snack och fester lockar de flesta och genom att undvika att snacka om "tunga
saker" kan man pricka av många på aktivitetsstödslistorna. Måste jag påpeka att det inte är en
modelll som jag förespråkar.

Kruxet är, tror jag, att av den stora gruppen skapa många små, då kan man också få större aktivitet.
Det gör vi om vi får tummen ur med de lokala grupperna, men jag tror också att vi i forumet skulle
kunna skapa ett antal speciella intressegrupper. Vi har ju en tavla för tjejer, det är kanske lite
av ett embryo, men det finns långa rader av grupper vi skulle kunna skapa på motsvarande sätt:

- Ubuntu för Professionella IT-tekniker
- Ubuntu för konst och design
- Ubuntu för ljud och musik
- Ubuntu för vetenskapliga tillämpningar
- Ubuntu för affärsverksamhet
- Ubuntu i skolan
- Ubuntu på speciella hårdvaror (en grupp per hårdvara)
- Ubuntu för pensionärer
- Ubuntu KiDz
(fyll på fler)

Dessa grupper kan vara öppna eller slutna. Jag tror kanske att det i de flesta fall är bra om de
är mer eller mindre slutna. Tjejgruppen har varit rätt hårt ansatt av hormonstinna hannar som
vill lägga sig i. Dessutom har vi ju ett problem att det kan uppfattas som rörigt med alltför många
tavlor. Därför är det nog bra om det är i alla fall ett val om man vill vara med i en sådan grupp, ungefär
som med Debatt-tavlan. Kanske är det rent av så att man ska få ansöka om medlemskap hos grupp-
ledaren. Detta för att undvika alltför dåligt signal/brus-förhållande i dessa grupper.

Nu kan vi såklart inte starta alla de här grupperna på en gång. Det behövs ju i alla fall minst två
till tre personer för att utgöra en grupp och det är ingen idé att smälla upp en massa fejkgrupper utan
substans.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev:Det skulle vara intressant att veta vad dom som kommer hit tittar på.
Går det inte att fixa automatisk statistik på sådant, typ vilka länkar det trycks på mest och sånt?
Sen kvarstår att jag tycker att det är för många kategorier på förstasidan till forumet.
Varför behöver vi ha så mycket installera/använda 7.10, 8.04, 8.10 med respektive program/ljud, video/skrivbord till dessa.

Är ytterst sällan jag orkar leta upp rätt kategori och skapar trådarna i Café-delen istället. Tror detta gäller fler medlemmar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tänk på att mediebevakningen svalnat rätt mycket också, inte alls samma läge som för ett halvår eller ett och ett halvt år sedan. Då var det Big News, idag är kerneluppdateringar på IT-siter vardagsmat.

Det är väl bara på IDG.se som kommentarstormen rasar vidare mellan fritt och ofritt, Windows övriga osv?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

ZX Spectrum skrev: Sen kvarstår att jag tycker att det är för många kategorier på förstasidan till forumet.
Varför behöver vi ha så mycket installera/använda 7.10, 8.04, 8.10 med respektive program/ljud, video/skrivbord till dessa.

Är ytterst sällan jag orkar leta upp rätt kategori och skapar trådarna i Café-delen istället. Tror detta gäller fler medlemmar.
Samma här. Forumet känns lite oöverskådligt med alla dessa olika versioner.

Iofs använder jag mest Visa inlägg: Nya när jag läser inlägg och skapar sällan nya trådar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Tänk på att mediebevakningen svalnat rätt mycket också, inte alls samma läge som för ett halvår eller ett och ett halvt år sedan. Då var det Big News, idag är kerneluppdateringar på IT-siter vardagsmat.

Det är väl bara på IDG.se som kommentarstormen rasar vidare mellan fritt och ofritt, Windows övriga osv?
Mediabevakningen är ett lotteri. Vi deltar i lotteriet genom att skicka pressmeddelanden
och svara på intervjufrågor, men vi kan aldrig förlita oss på att media kommer att göra vårt
jobb lika lite som man kan förlita sig på kommande lottovinster för att få hushållsbudgeten
att gå ihop.

Dessutom finns det ingen garanti för att all mediabevakning är positiv. Vi måste hela tiden
jobba för att hålla, inte bara en snygg fasad utan ett inre som vi kan stå för vid en eventuell
granskning. Den kommer om/när vi blir stora nog.

Se'n är det väl så att mediabevakningen är och har varit rätt ojämn. IDG och några till håller
rätt bra koll på Ubuntu, men de tidningar som Svensson läser skriver inget eller mycket lite.
Här har vi en uppgift för lokala grupper, för de flesta tidningarna är lokala och skriver väldigt
lite om sådant som händer utanför den egna orten.

Utanför ämnet: Synpunkterna på forumets upplägg är relevanta men förtjänar en egen tråd.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Sid

Inlägg av Sid »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Tänk på att mediebevakningen svalnat rätt mycket också, inte alls samma läge som för ett halvår eller ett och ett halvt år sedan. Då var det Big News, idag är kerneluppdateringar på IT-siter vardagsmat.

Mediabevakningen är ett lotteri. Vi deltar i lotteriet genom att skicka pressmeddelanden
och svara på intervjufrågor, men vi kan aldrig förlita oss på att media kommer att göra vårt
jobb lika lite som man kan förlita sig på kommande lottovinster för att få hushållsbudgeten
att gå ihop.

Dessutom finns det ingen garanti för att all mediabevakning är positiv. Vi måste hela tiden
jobba för att hålla, inte bara en snygg fasad utan ett inre som vi kan stå för vid en eventuell
granskning. Den kommer om/när vi blir stora nog.

Se'n är det väl så att mediabevakningen är och har varit rätt ojämn. IDG och några till håller
rätt bra koll på Ubuntu, men de tidningar som Svensson läser skriver inget eller mycket lite.
Här har vi en uppgift för lokala grupper, för de flesta tidningarna är lokala och skriver väldigt
lite om sådant som händer utanför den egna orten.

Utanför ämnet: Synpunkterna på forumets upplägg är relevanta men förtjänar en egen tråd.
Vad man kan göra är att prata med de personer man känner på tidningar och TV. Även om dom jobbar på sporten eller familjedelen. Någon gång kanske saken kommer upp på en fikarast.

EDIT: Stavfel
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"