"start" knappen syns inte!

alsen82
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

"start" knappen syns inte!

Inlägg av alsen82 »

Hej!

Jag har installerat Xubuntu 6.06 på en bärbar fujitsu-siemens dator

mitt problem är att jag inte får upp "start" knappen när skrivbordet syns, säkert ett lätt problem men jag är ny med Xubuntu, det enda jag ser är "internet globen"

Om ni inte förstår vad jag menar så fråga!?

/Johan
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: "start" knappen syns inte!

Inlägg av KiviE »

Varför 6.06?

Testa 8.04 eller 8.19 ist.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Varför 6.06?

Menar du verkligen 8.19? Jag skulle nog ha gått högskola ändå, vi hann bara till december i min utbildningnivå... ;D

Men frågan är såklart vettig... 6.06? Mer än en 2 år gammal version? Det motsvarar att installera Windows 3.11 på den maskin typ, hehe, det går fort i GNU/Linux-svängarna...
KiviE

Inlägg av KiviE »

farmfield skrev:
KiviE skrev:Varför 6.06?

Menar du verkligen 8.19? Jag skulle nog ha gått högskola ändå, vi hann bara till december i min utbildningnivå... ;D
9an och 0an sitter förnära varandra ;) hoppas jag inte gjorde sådana fel på mattetentan tidigare idag...
alsen82

Inlägg av alsen82 »

Hej igen!

Ni svarar fort, uppskattas! :-)

kan jag köra senaste versionen på en p3 1000mhz, 128mb ram 20gb hd

/Johan
KiviE

Inlägg av KiviE »

Är väl tveksamt men klarar 6.06 det då?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

alsen82 skrev:Hej igen!

Ni svarar fort, uppskattas! :-)

kan jag köra senaste versionen på en p3 1000mhz, 128mb ram 20gb hd

/Johan
Jag har installerat Ubuntu 8.04.1 på en dator med 750 mhz processor, 64mb ram och 8gb hd. Det gick, men tog ca 24 för installationen att bli kvar. Jag installerade dock bara det allra nödvändigaste och plockade bara in ett minimalt gui. 128 mb borde funka att installera, men det kommer nog inte bli så roligt.Jag rekommenerar i stället att du testar puppy linux.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

RAM kostar inte mycket och PC133 (som du lär ha) bör vara enkelt att få tag på begagnat. 384Mb (3x128Mb eller 128+256Mb) räcker gott för Gnome.
alsen82

Inlägg av alsen82 »

Hej!

Jag har laddat ner puppy linux samt DSl och provat dom, jag vet inte vilket/vilka fel jag gör men efter att jag installerat dom så startar de inte. (inte på samma gång :-)

jag hade en tanke att Grub saknades eller nått. Jag fick nämligen båda att fungera i princip perfekt på en 600mhz:re via live cd alternativet men inte att starta efter installation?

vad är den största skillnaden mellan de två för övrigt?

/Johan
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Skulle jag installera ubuntu på en maskin med dylik prestanda skulle jag först välja att installera ett system utan X (detta installationsval finns på alternate-skivan) för att sen plocka på X med Openbox.

Openbox med underliggande ubuntu 8.10 borde flyta rätt hyfsat på en gammal p3:a av den digniteten (jag kör archlinux med openbox på en gammal p2-400 med 256 MB ram, och det flyter finfint för det mesta).
vanum est vobis ante lucem surgere
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

alsen82 skrev: kan jag köra senaste versionen på en p3 1000mhz, 128mb ram 20gb hd
micke_nordin skrev: Jag har installerat Ubuntu 8.04.1 på en dator med 750 mhz processor, 64mb ram och 8gb hd. Det gick, men tog ca 24 för installationen att bli kvar. Jag installerade dock bara det allra nödvändigaste och plockade bara in ett minimalt gui. 128 mb borde funka att installera, men det kommer nog inte bli så roligt.Jag rekommenerar i stället att du testar puppy linux.
Jag provade Xubuntu 8.04 med 128MB ram på en stationär dator. Det funkade, utom en sak: firefox krashade efter en stunds användning.

Om du inte vill använda en alternativ webb-browser eller lättare distro så har jag ett par 128MB minnen liggande som du kan få. (128MB, DIMM, PC133, årsmodell 1999 och 2000, 3,3V tror jag)

20GB hårddisk bör räcka. Mitt system, excl /home, tar 3,5GB, och då är det ca 140 paket installerade utöver standardpaketen.

Edit: passar föresten DIMM minnen i en bärbar?
Senast redigerad av 1 David Andersson, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
KiviE skrev:
farmfield skrev:
KiviE skrev:Utanför ämnet: Varför 6.06?
Utanför ämnet:
Utanför ämnet:
9an och 0an sitter förnära varandra ;) hoppas jag inte gjorde sådana fel på mattetentan tidigare idag...
Utanför ämnet:
Tänkte att du eventuellt följde nån gammal hednisk kalender med 21 månader först... ;D

Och on topix - varför inte Xubuntu? Tänkte inte ens på den...
alsen82

Inlägg av alsen82 »

jag ska titta efter vilket minne min fujitsu-siemens lifebook c6637 har?

Jag har installlerat Xubuntu 6.06 på maskinen, dock har jag en Xubuntu 8.10 live cd liggande, är den ett alternativ eller ska man fortfarande ta bort X med en alternate cd och sedan lägga till eteråt för bästa prestanda?

Datorn ska användas för surfming/msn samt skriva arbeten på!

Jag tror för övrigt att puppy skulle gå bäst men Xubuntu och alla andra ubuntu distron har ju lite mer funktioner/program i grunden

Är Kubuntu ett aternativ? Eller är det bara utseendet som är annorlunda?

/Johan
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

alsen82 skrev:Är Kubuntu ett aternativ? Eller är det bara utseendet som är annorlunda?
Minst lika tungt som Gnome... Men uppgradera ditt RAM till 256Mb och kör Xubuntu 8.04 eller 8.10, det kommer flyta på helt ok.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

KiviE skrev:9an och 0an sitter förnära varandra ;) hoppas jag inte gjorde sådana fel på mattetentan tidigare idag...
OT: När jag jobbade på en bensinstation ringde vi in ordrarna via telefon till mejeriet. Inför en helg skulle en kille beställa, och när man knappade in antalet tryckte man antal+#. Han skulle beställa en karta gräddfil, och kom åt 19# istället för 1#. Där stod vi sen på fredagen med drygt hundra liter gräddfil i småförpackningar. Tala om cirkus, särskilt eftersom vi var en väldigt liten bensinstation oh eftersom mejeriet vägrade ta tillbaka varorna.
alsen82 skrev:Jag har installlerat Xubuntu 6.06 på maskinen, dock har jag en Xubuntu 8.10 live cd liggande, är den ett alternativ eller ska man fortfarande ta bort X med en alternate cd och sedan lägga till eteråt för bästa prestanda?
Kör in Xubuntu 8.10 som det är, du tjänar ingen prestanda på att installera med alternate-skivan när allt väl ändå är inne.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det står på http://www.xubuntu.org att för att installera med Xubuntu LiveCD behövs 192 MB ram. Så om du kan få tag i en Xubuntu 8.10 alternate install CD.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"