Sätta autoinlogg direkt på config-fil? Inlogg strul.. [LÖST]

Användarvisningsbild
maxim.
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Sätta autoinlogg direkt på config-fil? Inlogg strul.. [LÖST]

Inlägg av maxim. »

Hallå!

När jag ska logga in så så får jag en ruta där det står "Autentisering misslyckades", innan änns jag har hunnit skriva in något. Och rutan är i vägen, så det går inte att logga in.

Tidigare hade jag autoinlogg och då var det inga problem. Förutom när jag testade logga ut, då brukade samma problem uppstå. Men eftersom jag är den enda användaren på min dator så var det bara att starta om och autologga in och så var det lungt. Så jag brydde mig inte så mycket om det. Men sen testade jag att ta bort autoinloggingen och då gick det som det gick.. :-\

Så det jag tänkte var om man kan komma åt config-filen (som man ändrar när man är inne i "System - Administration - Inloggningsfönster" för att sätta autoinlogg) från t ex en liveskiva. Är det någon som vet vad den config-filen heter och var man sätter autoinlogg? Eller har några andra tips? :'(

Funderade också på om man kunde starta som su (på nått sätt) och på det sättet gå runt inloggnings rutan..
Senast redigerad av 1 maxim., redigerad totalt 12 gånger.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Sätta autoinlogg direkt på config-fil? Inlogg strul..

Inlägg av eyerouge »

maxim. skrev:Hallå!

När jag ska logga in så så får jag en ruta där det står "Autentisering misslyckades", innan änns jag har hunnit skriva in något. Och rutan är i vägen, så det går inte att logga in. /../

Funderade också på om man kunde starta som su (på nått sätt) och på det sättet gå runt inloggnings rutan..
Vilken ruta är i vägen? Och vilken typ av loginskärm har du valt? Finns nämnligen flera olika att välja mellan i inställningarna, t.ex. med eller utan "faces" (ikoner för användaren) som man kan välja mellan. Har du en digitalkamera får du gärna fota skärmen och posta bilden här, begriper dessvärre inte riktigt vilken ruta som är i vägen var, eller varför du inte kan flytta/ta bort den för att prova logga in igen.
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Har du strulat till det med inloggningshanteraren i System>Administration>"Login window" så kan du ta bort allt i /etc/gdm/gdm.conf-custom där alla "nya" inställningar gjorts, så du bara har "[]" sektionerna kvar. Då borde du vara tillbaka på ruta 1 iaf.
Givetvis behöver du ingen live skiva, utan du kan växla tty (som det kallas) med ctrl+alt+f1, logga in, och editera filen med "nano" (kom ihåg ctrl+x för att spara). Sen kör du "sudo reboot" för att starta om.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
maxim.

Inlägg av maxim. »

Blev ingen skillnad när jag rensade i gdm.conf-custom. Men däremot fick jag igång autoinloggen genom att ändra i /exc/gdm/gdm.conf,

från

Kod: Markera allt

[daemon]
# Automatic login, if true the first attached screen will automatically logged
# in as user as set with AutomaticLogin key.
AutomaticLoginEnable=false
AutomaticLogin=
till

[daemon]
# Automatic login, if true the first attached screen will automatically logged
# in as user as set with AutomaticLogin key.
AutomaticLoginEnable=true
AutomaticLogin=maxim
Så nu funkar det autoinlogga förbi problemet. tack tack!

Men själva inloggningsfelet är ju fortfarande kvar :-) . Vilket är ju lite störande. Har för mig att det uppstod när jag uppdaterade från 8.04 till 8.10. Så här ser det ut när man försöker logga in:
inlog1.jpg
inlog1.jpg (69.76 KiB) Visad 1635 gånger
inlog2.jpg
inlog2.jpg (56.52 KiB) Visad 1634 gånger
När man klickar på ok så kommer bara samma varningsruta upp igen. Det går inte att klicka på något annat på skärmen. Att växla tty gick dock bra.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

OK, det känns som att det har med "pam" att göra. Prova att köra

sudo dpkg --force-depends --purge gdm libpam-runtime; sudo aptitude install gdm libpam-runtime
EDIT: rättade till kommandot.
EDIT2: Jag ser att du har en laptop. Det är inte så att du försökt få till fingeravtrycksläsaren eller så? (då brukar man pilla lite med "pam")
Användarvisningsbild
maxim.

Inlägg av maxim. »

Fungerade grymt bra! Tack! Har ingen fingeravtrycksläsare, men det var väll nått annat :) . Skönt att det funkar.
palle-kuling

Re: Sätta autoinlogg direkt på config-fil? Inlogg strul.. [LÖST]

Inlägg av palle-kuling »

Ok. Glad to be of service :)

En annan sak som bör tilläggas (jag gjorde en edit igår, men den verkar inte ha fastnat), är att om du upptäcker att systemet inte frågar dig om lösenord längre (efter du skrev in dom kommandona), så behöver du köra

sudo pam-auth-update
och lägga till "Unix authentication". När jag testade vad jag rådde dig att göra igår så avaktiverades nämligen denna funktion för mig iaf (oops).
Användarvisningsbild
maxim.

Re: Sätta autoinlogg direkt på config-fil? Inlogg strul.. [LÖST]

Inlägg av maxim. »

yes, den avaktiverades för mig med. men nu är det fixat! :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"