Jag har problem med att inställningarna av vilka IP-adresser, standard gateway m.m försvinner varje gång jag startar upp datorn. Jag har fast IP-adress och måste därför skriva in dessa uppgifter efter varje uppstart vilket känns en aning onödigt. Efter att jag fyllt i IP-uppgifterna fungerar allt som det ska fram tills nästa omstart. Hur ska jag göra för att slippa skriva in uppgifterna hela tiden?
Med vänliga hälsningar
Grizzly
Förlorade IP-inställningar [LÖST]
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Förlorade IP-inställningar [LÖST]
Senast redigerad av 1 Grizzly, redigerad totalt 13 gånger.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Förlorade IP-inställningar
Öppna nätverksinställningarna och välj 'lägg till' på trådbundet, fyll i allt där - så skall den spara det...
Annars kan du testa öppna den med [alt] + [f2] + gksudo nm-connection-editor + lösen och se om den sparar infot då...
Annars kan du testa öppna den med [alt] + [f2] + gksudo nm-connection-editor + lösen och se om den sparar infot då...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Förlorade IP-inställningar
Jag bugar och tackar, det fungerade!
Men varför fungerar det när jag skapar en egen anslutning och inte när datorn använder de som fanns från början, d.v.s "Auto eth1"?
Med vänliga hälsningar
Grizzly

Men varför fungerar det när jag skapar en egen anslutning och inte när datorn använder de som fanns från början, d.v.s "Auto eth1"?
Med vänliga hälsningar
Grizzly