Hur gör jag nu då?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Hur gör jag nu då?
Idag installerade jag Ubuntu 8.10 och fick det att fungera, men sen då? Jag fick tipset att välja Ubuntu eftersom jag har kört med Windows förut, men jag tycker det mesta är sig olikt. Det första jag upptäckte var svårigheten att installera och ändra program. Var finns programmen? Firefox finns installerat men jag vill ha det på svenska. Jag fattar inte hur jag ska ändra det. Så försökte jag med att ladda ner Firefox på nytt, men liksom, var ska jag lämpligen installera programmet. Sånt där är ju så lätt med Windows trots allt: efter att man sparat installationsfilen är det bara att klicka igång installationen och så får jag alternativ att klicka på. I Ubuntu hittar jag inte ens nån mapp för program.
Så nästa grej, mina inställningar... Nu har jag ju alla mina bokmärken och sånt, som jag gärna vill föra över. Det är inga problem att hitta dom i Windows och spara dom, men hur får jag in dom i Ubuntu? Samma gäller Thunderbird, som jag vill fortsätta använda: hur får jag över det till Ubuntu med alla mina inställningar? Och var ska jag installera det för det första.
Jag är alltså helt grön beträffande det där med att skriva kommandon och sånt.
Är Linux över huvud taget ett rimligt alternativ för en person på min funktionsnivå...?
Så nästa grej, mina inställningar... Nu har jag ju alla mina bokmärken och sånt, som jag gärna vill föra över. Det är inga problem att hitta dom i Windows och spara dom, men hur får jag in dom i Ubuntu? Samma gäller Thunderbird, som jag vill fortsätta använda: hur får jag över det till Ubuntu med alla mina inställningar? Och var ska jag installera det för det första.
Jag är alltså helt grön beträffande det där med att skriva kommandon och sånt.
Är Linux över huvud taget ett rimligt alternativ för en person på min funktionsnivå...?
Senast redigerad av 2 Svento, redigerad totalt 12 gång.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Hur gör jag nu då?
Att installera program är betydligt enklare i Ubuntu än i Windows, du behöver inte ens leta reda på programmen själv, allt finns i ett centralt förråd:
http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/
/Micke
http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/
/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 11 gånger.

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hej Svento och välkommen till forumet!
Att installera program under Ubuntu är väldigt lätt. Du hittar alla programmen under System/Administration/Pakethanteraren Synaptic.
Där söker du på program som du vill ha, behöver inte vara programnamnen utan vad programmen gör.
Om du vill ha programmen på svenska så går du in i System/Administration/Språkstöd och väljer svenska. Ibland får man inte fullständigt på svenska efter installation men då räcker det med att gå in under språkstöd för att allt ska korrigeras.
För att få bokmärkena över till Firefox i Ubuntu så finns det en fil som heter bookmarks.html som innehåller bokmärkena. Dessa får du in i Firefox genom att välja Bokmärken/Ordna bokmärken. I följande fönster som kommer upp så finns det en knapp som heter "Importera och säkerhetskopiera".
Att installera program under Ubuntu är väldigt lätt. Du hittar alla programmen under System/Administration/Pakethanteraren Synaptic.
Där söker du på program som du vill ha, behöver inte vara programnamnen utan vad programmen gör.
Om du vill ha programmen på svenska så går du in i System/Administration/Språkstöd och väljer svenska. Ibland får man inte fullständigt på svenska efter installation men då räcker det med att gå in under språkstöd för att allt ska korrigeras.
För att få bokmärkena över till Firefox i Ubuntu så finns det en fil som heter bookmarks.html som innehåller bokmärkena. Dessa får du in i Firefox genom att välja Bokmärken/Ordna bokmärken. I följande fönster som kommer upp så finns det en knapp som heter "Importera och säkerhetskopiera".
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Svento
Okej, tack för hjälpen.Nu har jag ändrat språket och fått vissa saker att fungera. Men håll med om, att när man kommer som nybörjare och är van vid Windows, så är är det mycket som inte är helt självklart.
Men var "finns" alla programmen egentligen? Är det så enkelt som att Ubuntu inte visar dom mapparna grafiskt såsom Windows? D v s att man bara når dom via diverse kommandon och ser dom som textfiler?
Borde inte det i så fall vara en utmaning för nördarna, att designa ett program som gör att man kan se vad datorn innehåller?
Men var "finns" alla programmen egentligen? Är det så enkelt som att Ubuntu inte visar dom mapparna grafiskt såsom Windows? D v s att man bara når dom via diverse kommandon och ser dom som textfiler?
Borde inte det i så fall vara en utmaning för nördarna, att designa ett program som gör att man kan se vad datorn innehåller?
Det är inga konstogheter i ubuntu som du ser har du en meny med rubriken program och där finns de flesta, det kan vara några som inte hamnar där och vet du vad det heter så kan du starta det i en terminal och den hittar i menyn program-tillbehör.Det finns vissa program som är ett måste för mig och det är k3b för att bränna cd och dvd, sen har jag alltid mediaspelaren vlc och den finns både för windows och linux och den finns att hämta på deras hemsida.Tala gärna om det är något program som du saknar så hjälper vi digSvento skrev:Okej, tack för hjälpen.Nu har jag ändrat språket och fått vissa saker att fungera. Men håll med om, att när man kommer som nybörjare och är van vid Windows, så är är det mycket som inte är helt självklart.
- micke_nordin
- Kontakt:
Så är det helt klart, är man duktig på Windows blir det mycket att lära omSvento skrev:Okej, tack för hjälpen.Nu har jag ändrat språket och fått vissa saker att fungera. Men håll med om, att när man kommer som nybörjare och är van vid Windows, så är är det mycket som inte är helt självklart.

Du har en filbläddrare som heter "nautilus" som du kan titta i alla kataloger med, programmen finns inte samlade i en mapp utan olika filer ligger i olika kataloger. Man skulle kunna säga att programfilerna organiseras tematiskt, körbara filer samlas i en katalog, dokumentation i en annan och delade programbibliotek i en tredje (ungefär). Här kan du läsa mer om detta:Svento skrev: Men var "finns" alla programmen egentligen? Är det så enkelt som att Ubuntu inte visar dom mapparna grafiskt såsom Windows? D v s att man bara når dom via diverse kommandon och ser dom som textfiler?
http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Var_Pr ... nstalleras
Alla (eller nästan alla) grafiska program finns i din meny, program som är anpassade för terminalen måste du veta namnet på, däremot finns det andra icke-grafiska program som kan hjälpa dig att leta reda på vilket program som du kan använda. Men det är kanske lite överkurs så här i början

/Micke

- Svento
Men det där med att skriva kommandon... Var skriver man in dom? Nu försöker jag installera Telia e-leg, och får då en fil som ska packas upp. Sen ska jag skriva nåt kommando, sudo ett eller annat, i filen. Vadå "i filen".
- micke_nordin
- Kontakt:
Vad följer du för guide?Svento skrev:Men det där med att skriva kommandon... Var skriver man in dom? Nu försöker jag installera Telia e-leg, och får då en fil som ska packas upp. Sen ska jag skriva nåt kommando, sudo ett eller annat, i filen. Vadå "i filen".
Terminalen hittar du under "Program" → "Tillbehör" → "Terminal" i menyn. Om du skall skriva i en fil gör du det t.ex. med programmet gedit (aka textredigeraren), "Program" → "Tillbehör" → "Textredigerare"
/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 12 gånger.

- Svento
Jaha... Vadå, hur då? Hur kommer det jag skriver i textprogrammet in i filen?
- micke_nordin
- Kontakt:
Hur menar du? Om du skall skriva i en fil, öppnar du filen med programmet, skriver in texten och sparar...Svento skrev:Jaha... Vadå, hur då? Hur kommer det jag skriver i textprogrammet in i filen?
Är det kanske något kommando som skall skrivas i terminalen? Det skulle vara betydligt enklare att berätta för dig hur du skall göra om du berättar vad du försöker göra

Har du några instruktioner du följer? Kan du i så fall posta en länk dit?
/Micke

- Svento
Okej, nu fattade jag hur man skulle göra, men det gick inte. Kontrollera att det inte är en binär fil säger programmet. Det jag ska göra är som sagt att installera Telia e-legitimation.
- micke_nordin
- Kontakt:
Har telia några instruktioner för hur detta ska gå till på nätet?
Är det en installationsfil du skall köra?
/Micke
Är det en installationsfil du skall köra?
/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 12 gånger.

- Svento
Så här står det i instruktionerna:
Steg 2: Installera programvara
För att erhålla Telia e-legitimation krävs att viss tilläggsprogramvara installeras.
Nu ska programvara installeras som sedan ska användas för att du ska kunna erhålla Telia e-legitimation.
Programvara för Linux måste laddas ner och installeras för hand.
1. Ladda ner programvaran Net iD för 32-bitars Ubuntu eller 64-bitars Ubuntu.
2. Packa upp programvaran med kommandot "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för att 32-bitars versionen respektive "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för 64-bitars versionen.
3. En mapp som heter iidsetup skapas. Kör kommandot "sudo ./install" i mappen.
4. Klicka på nästa. Du får upp en ruta om du vill installera en säkerhetsmodul. Klicka Ok.
5. Starta om Firefox och starta den här guiden igen.
Klicka på Nästa för att fortsätta.
Steg 2: Installera programvara
För att erhålla Telia e-legitimation krävs att viss tilläggsprogramvara installeras.
Nu ska programvara installeras som sedan ska användas för att du ska kunna erhålla Telia e-legitimation.
Programvara för Linux måste laddas ner och installeras för hand.
1. Ladda ner programvaran Net iD för 32-bitars Ubuntu eller 64-bitars Ubuntu.
2. Packa upp programvaran med kommandot "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för att 32-bitars versionen respektive "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för 64-bitars versionen.
3. En mapp som heter iidsetup skapas. Kör kommandot "sudo ./install" i mappen.
4. Klicka på nästa. Du får upp en ruta om du vill installera en säkerhetsmodul. Klicka Ok.
5. Starta om Firefox och starta den här guiden igen.
Klicka på Nästa för att fortsätta.
- micke_nordin
- Kontakt:
Ok, har du laddat hem filen iidsetup32.tar.gz?
Lägg den i så fall i din hemkatalog med filbläddraren, kör sedan dessa kommandon ett efter ett i terminalen:
Jag utgår här att det handlar om 32 bitars versionen, om du kör 64 bitar använder du i stället:
/Micke
Lägg den i så fall i din hemkatalog med filbläddraren, kör sedan dessa kommandon ett efter ett i terminalen:
Kod: Markera allt
tar -xvf iidsetup32.tar.gz
cd iidsetup
sudo ./install
Kod: Markera allt
tar -xvf iidsetup64.tar.gz
cd iidsetup
sudo ./install

- micke_nordin
- Kontakt:
Funkar det alltså?Svento skrev:Ja.
Här hittade jag en guide på nätet med screenshots och allt:
http://blogg.idg.se/foss/entry.jsp?messid=6904
/Micke

- Svento
När jag skriver in det första uppstår ett fel som inte kan åtgärdas och programmet stängs.
- micke_nordin
- Kontakt:
Kan du flytta filen till din hemma katalog med filbläddraren och sedan packa upp den grafiskt genom att dubbelklicka på filen (det första kommandot ska packa upp den komprimerade katalogen)? I så fall kan du göra det och sedan fortsätta med de andra två kommandona i terminalen.
/Micke
/Micke

- Svento
Terminalen ber mig om lösenord, men det går inte att skriva nåt alls på den raden.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jodå, det är bara att skriva in ditt lösenord och tryck enter. Det ska inte synas något när du skriver in det.