Vad använder du dagligen i ditt arbete framför datorn, som du inte klarar dig utan, och som inte är så trivialt som cd, ls, etc? Eller kanske någonting helt onödigt men som kan vara kul att veta?
Tänkte att en liten tråd med detta ämne vore högst intressant.
┌─(dmz@sophie:pts/16)(~/pics)
└─(13:44:%)── mkdir bla
┌─(dmz@sophie:pts/16)(~/pics)
└─(13:44:%)── cd !$
cd bla
┌─(dmz@sophie:pts/16)(~/pics/bla)
└─(13:45:%)──
Utför kommando 1, utför kommando 2 och använd föregående kommandos argument till som argument:
Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 10 gånger.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ctrl+l - rensa skärmen
ctrl+a - förflytta dig till början av raden
ctrl+e - förflytta dig till slutet av raden
alt+f - förflytta dig ett ord framåt
alt+b - förflytta dig ett ord bakåt
alt+backspace - ta bort ett ord från den bokstav du står framför och bakåt
alt+d - ta bort ett ord från den bokstav du står på och framåt
esc-_ eller M-_
Dessa trevliga tangentbords kombinationer sparar mycket arbete med att skriva in text. Vad det gör år att kopiera sista argumentet frän kommandot innan till aktuell rad. Upprepningar går långre bak i historiken.
Något som jag hittade nånstans på archlinuxforumet är en funktion för att använda googles "define" från terminalen. Lägg till följande i .bashrc (kräver att lynx är installerat):
Vet inte om det är för trivialt för den här tråden, men jag klara mig inte utan locate, jag tappar konstant bort filer och locate fragment_av_filnamn räddar mig alltid.
Om inte databasen blivit uppdaterad sedan man skapade/tappade bort filen kör man sudo /etc/cron.daily/mlocate för att uppdatera
micke_nordin skrev:Om inte databasen blivit uppdaterad sedan man skapade/tappade bort filen kör man sudo /etc/cron.daily/mlocate för att uppdatera
sudo updatedb gör samma sak(?) lite smidigare.
Xappe skrev:Något som jag hittade nånstans på archlinuxforumet är en funktion för att använda googles "define" från terminalen. Lägg till följande i .bashrc (kräver att lynx är installerat)[...]
Jag har ändrat lite i definde koden så alla beskrivningar av ordet och inget annat visas. Det kan säkert göras på nåt smidigare sätt men jag är newbie
Det visas med less så man måste trycka q för att stänga ned det.
EDIT: Bytte ut ordet Language till Referenser för ifall det ord man sökte efter inte hade en svensk förklaring så funkade det inte alls... Lade också till Search för att få bort den raden och ökade till 500 rader för ifall det finns fler rader på sidan än det angivna(500) så visas inget...
Senast redigerad av 2 BadOmen, redigerad totalt 14 gång.
När jag lyssnar på musik i mpd och hör något jag vill ha på mp3-spelaren är det drygt att leta reda på filen och sedan kopiera den. Därför skrev jag ihop detta;