Propietära drivrutiner [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Coolwolfy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Propietära drivrutiner [LÖST]

Inlägg av Coolwolfy »

Tjohejsan,

Kastade ut XP till förmån för Ubuntu i min HTPC med ett ASUS M2NPV-VM moderkort som har allt en HTPC behöver direkt på moderkortet. Då jag installerade Ubuntu'n hittade den specifika drivrutinen för grafiken utan krusiduller, men så ikke med ljudet. Jag laddade ner den direkt från ASUS hemsida men kan inte komma på hur i all världen jag skall installera den. Drivisen har ett långt namn som slutar på .run och dubbelklickar jag och kör i "terminal-mode" kommer meddelandet att jag måste vara root för att göra det.

Fine, jag startar en terminal, går till mappen där filen ligger och ger kommandot sudo apt-get install NVIDIAfilnamn.run men då klagar det att den inte hittar filen ?!

Vad sjuttingen gör jag för fel, hur skall jag göra ??

MVH
/Uffe
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Propietära drivrutiner

Inlägg av micke_nordin »

Gå till mappen där filen ligger och kör:

Kod: Markera allt

sudo ./NVIDIAfilnamn.run
/Micke
Användarvisningsbild
Coolwolfy

Re: Propietära drivrutiner [Löst]

Inlägg av Coolwolfy »

Tackar, då gick det lättare.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Propietära drivrutiner

Inlägg av micke_nordin »

Kod: Markera allt

sudo ./NVIDIAfilnamn.run
Nu har jag tid att förklara det här lite närmare så att du förstår varför det funkar och det du försökte inte funkade.

sudo = super user do, utföra kommandon med lånade administratörsrättigheter, man måste nästa alltid ha adminrättigheter för att installera program.

apt-get = ett program som används för att installera program som finns i förråden, kan inte installera program som man laddar hem, i Ubuntus förråd finns ca 20 000 program som automatiskt kan installeras och laddas hem med ovanstående kommando. apt-get körs genom sudo apt-get install paketnamn. Det finns även två grafiska verktyg som kan installera program i Ubuntu, "System" → "Administration" → "Synaptic" och "Program" → "Lägg till/ta bort" även dessa installerar från förråden.

Om du hittar en körbar installations fil som i det här fallet installerar du genom att ange den fulla sökvägen till den körbara filen, ./ betyder i det här sammanhanget ung. "den här katalogen", om du hade haft installationsfilen på skrivbordet hade du även kunnat skriva /home/<ditt användarnamn>/Skrivbord/filensnamn.bin i terminalen.

Om du hittar .deb-filer (lite slarvigt ung. en motsvarighet till windows .msi-filer) kan du antingen dubbelklicka på dem så att de öppnas med installationsprogrammet gdebi, eller köra kommandot dpkg -i /sökväg/filensnamn.deb i terminalen.

Du försökte alltså att använda ett program för att köra ett annat, att starta en körbar installations fil med apt-get funkar lika bra som att öppna den med firefox (dvs inte alls). ;)

Jag har skrivit ett blogg-inlägg om hur man installerar program i Ubuntu som du kanske kan ha användning av: http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/

Ett mycket vanligt nybörjarfel som f.d windows-människor gör är att gå ut på nätet och leta program, när de i 99,99% av fallen finns tillgängliga direkt genom förråden.

/Micke
Användarvisningsbild
Coolwolfy

Re: Propietära drivrutiner [LÖST]

Inlägg av Coolwolfy »

Tackar och bockar för förklaringarna. Jo det är lite skillnad mot Win-systemet som sagt. Körde mycket Solaris för ~15år sedan, men mitt FIFO minne tryckte ut de kunskaperna när man började med Windows i olika tappningar. Dessutom har väl Unix/Linux utvecklats lite sedan dess.

MVH
/Uffe
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"