Psion Revo

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
ddaavviidd
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Psion Revo

Inlägg av ddaavviidd »

Bild

Är det fler här som fortfarande använder sin gamla Psion Revo eller annan Psion-handdator?

Jag håller just på att utarbeta ett system för hur jag ska använda min Revo Plus som skrivdator när jag är på högskolans bibliotek eller nåt café, och hur jag ska kunna backupa och synkronisera med min Linuxdator hemma. Till min glädje har jag sett att Ubuntus repositories innehåller både plptools, som är en samling program för att överföra filer mellan en Psiondator och en Linuxdator, och psiconv, som är ett program för att konvertera filer från och till Psions proprietära format.

Själv kommer jag nog dock att använda nConvert på Revon istället (obs ladda hem det från http://www.pscience5.net/ så får du med registreringskoden också), eftersom det klarar att konvertera fler format, t ex RTF. Något program som kan konvertera till/från ODF finns tyvärr inte så vitt jag vet, men RTF borde duga.

Fördelarna med att använda en ca tio år gammal Psion Revo med ett litet litet tangentbord istället för en laptop? Förutom att en Psion Revo får en Asus EEE att framstå som blytung och otymplig att släpa runt på, och har oslagbar batteritid, så är en stor fördel för mig att den saknar trådlöst nätverkskort, så att jag inte blir distraherad och lockad att dumsurfa på internet när jag borde skriva uppsats.

Angående plptools: jag använder mig av programmet plpftp, som gör att jag kan överföra filer till och från Revon med FTP-kommandon som get och put. plpnfsd har jag inte fått att funka.

PS En Psion Revo (plus) går ibland att köpa på Blocket eller Tradera för mellan 200 och 500 kronor. Håll utkik om du är intresserad.

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"