Hämta extern data i openoffice

Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hämta extern data i openoffice

Inlägg av Henrik Jansson »

Hej!
Jag skulle vilja få openoffice calc att hämta siffror från en sida på nätet som är uppbyggd som en tabell.
Enligt vad jag kan se i openoffice alla funktioner så borde det gå att ordna men jag kan inte få det att funka.
Kan man få openoffice att hämta en bestämd rad från en sida på internet? Hur gör man då?
Ta gärna denna sida som exempel: http://www.netfonds.se/quotes/paperhist ... =ERIC-B.ST
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Hämta extern data i openoffice

Inlägg av ebbot »

Det tror jag är omöjligt. Det går säkert att få informationen till Openoffice men inte med hjälp av calc. Enda sättet jag ser är att skriva ett skript som gör det, alternativt hitta ett färdigt skript som gör det. Perl är bra för sådana funktioner. Jag hade nog sökt efter något skript som gör det och anpassa det efter situationen.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Henrik Jansson

ok.. hur gör man ett skript?

Men i openoffice calc fins en funktion som heter hämta och där kan man skriva in en internetadress som källa, så jag tycker att det borde gå på nåt sätt..
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

Menar du såhär?

Bild

Först sparade jag ner sidan (det kanske går att hämta datan utan att spara?)
Sen Insert --> Sheet from file
Se till att Separated by Tab är vald, klicka ok.
Bild
Henrik Jansson

nja.. det beror på hur du gjorde för att få dit det.. den där sidan ändras nämligen varje dag så att jag vill att openoffice varje dag, när jag sätter igång funktionen, går till sidan och hämtar dagens kurs som finns med på sidan.

Jag vill alltså att openoffice ska kunna gå till sidan och hämta en utvald cell på sidan. Om jag t.ex vill ha siffran som står under "close" dagen 20081015 så ska värdet 47,6 då hamna i en cell i openoffice.
Jag vill alltså inte ladda ner hela sidan till openoffice varje dag. Även om det skulle funka, men sidan är lång, och det fins många aktier så det skulle nog ta lite tid.

Allt för att openoffice sedan ska kunna använda siffrorna för att göra ett diagram eller så.
Henrik Jansson

Något är väldigt fel i openoffice calc..
Jag klippte ut ett stycke som i exemplet ovan.. och klistrar in det i openoffice.. Det mesta funkar, men om det t.ex står 61.10 så omvandlas detta till 61-10-01, den gör alltså om det till ett datum. Varför??
Det lustiga är att i rutan "textimport" visas hur resultatet ska bli och där visas 61.00 som 61.00 , ändå blir 61.00 61-10-01 istället.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"