Snälla, Hjälp mig!! [trådlösa på Acer Aspire One 110] [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Snälla, Hjälp mig!! [trådlösa på Acer Aspire One 110] [LÖST]
Hej får ej mitt trådlösa nätverk att fungera i ubuntu 8.10 Har använt en massa olika guider jag hittat på nätet men får inte skiten att funka.
Om någon har en länk för nedladdning av svenkt linpus, versionen som kommer föristallerad i acer aspire one 110 (vet inte själv vilken version det är) så länka gärna den så får jag väl installerad linpus igen för där fungarade iaf det trådlösa nätverket!!
Om någon har en länk för nedladdning av svenkt linpus, versionen som kommer föristallerad i acer aspire one 110 (vet inte själv vilken version det är) så länka gärna den så får jag väl installerad linpus igen för där fungarade iaf det trådlösa nätverket!!
Senast redigerad av 1 destruction, redigerad totalt 12 gånger.
"Gypsy! Electric gypsy, round I blow"
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Snälla, Hjälp mig!!
Var det inte så enkelt som att klicka i 'försläppta uppdateringar' i System->Administration->Förråd och läsa om uppdateringshanteraren så kan du uppgradera till kernel 2.6.27-11 - så fungerar det..? Annars så har väl Bossieman en guide om specialkernel för AspireOne på sin blogg.
Bossiemans Blogg: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com
Bossiemans Blogg: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: Snälla, Hjälp mig!! [..med trådlösa på Acer Aspire One 110]
*Ändrade topic till något mer beskrivande*
Det trådlösa ska fungera bra. Har du kikat på detta: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
Det trådlösa ska fungera bra. Har du kikat på detta: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base och lägg till raden
options snd-hda-intel model=acer-aspire
längst ner i filen. Spara därefter filen och starta om datorn.
'
vad betyder detta? lägg till raden längst ner i filen...?
'
-
Ok jag fatta vad det menades med mitt senaste inlägg.
Nu har jag gjort allt som stod i den guiden men det funkar inte ändå. om man högerklickar på där det står wired network connection (två svarta skärmar) och sen edit connections>wireless, måste man där fylla i ssid och allt de andra manuellt? För när jag köpte datorn och den hade linpus så hittade den i mitt fall tre möjliga anslutningar automatiskt, precis som windows gör.
Nu har jag gjort allt som stod i den guiden men det funkar inte ändå. om man högerklickar på där det står wired network connection (två svarta skärmar) och sen edit connections>wireless, måste man där fylla i ssid och allt de andra manuellt? För när jag köpte datorn och den hade linpus så hittade den i mitt fall tre möjliga anslutningar automatiskt, precis som windows gör.
-
Kom igen nu. Någon som orkar svara?
(Ursäkta spammandet)
(Ursäkta spammandet)
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Trådlösa funkar fint på min AAO 110, jag följde den här guiden https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L
För att få igång det trådlösa så installerar man bakåtporterade moduler (egen översättning
), Program → Tillbehör → Terminal, klistra in
Och starta sen om datorn, så borde det funka.
Själv hade jag fingrat på WLAN-knappen på datorn, nere till höger, tog ett tag innan jag fattade varför det inge gick igång
För att inte wlan ska sluta funka när det kommer ny kärna med uppdateringarna, så föreslår guiden att man gör såhär, System → Administration → Programvarukällor → fliken Uppdateringar → bocka i Uppdateringar utan officiellt stöd (intrepid backports)
För att få igång det trådlösa så installerar man bakåtporterade moduler (egen översättning

Kod: Markera allt
sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid
Själv hade jag fingrat på WLAN-knappen på datorn, nere till höger, tog ett tag innan jag fattade varför det inge gick igång

För att inte wlan ska sluta funka när det kommer ny kärna med uppdateringarna, så föreslår guiden att man gör såhär, System → Administration → Programvarukällor → fliken Uppdateringar → bocka i Uppdateringar utan officiellt stöd (intrepid backports)
- Cadryc
Det ska vara gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base. Texteditorn öppnar då en textfil, gör en tom rad längst ner (klicka för att sätta markören sist i sista raden och tryck enter, enkelt men halvknepigt att förklarar). Klistra sen in raden.destruction skrev:sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base och lägg till raden
'
Jag gissar på att du följt Bossiemans guide för att installera en anpassad kärna. Om inte, så tror jag inte att ljudet kommer funka nå bättre med den raden, i guiden som jag länkade till överst i den här posten, föreslås en snarlik rad för ljudet som du kan prova.
-
Nu hittade den vårt nätverk
Nu måste jag bara komma på vad vi hade vör lösenord
för ingen har använt det trådlösa på ett tag men antar att det ska fungera sedan.
Tack för hjälpen allihopa.
En fråga till bara när man drar i den där knappen längst ner till höger på datorn, ska det inte börja lysa där då?

En fråga till bara när man drar i den där knappen längst ner till höger på datorn, ska det inte börja lysa där då?
-
Fan vad lack jag blir! Hittar två möjliga anslutningar testat båda med vårat lösenord men det funkar självklart inte. Till saken hör att jag förut med linpus hiitade tre möjliga anslutningar där en var utan lösenord så anslöt till den men ubuntu som gillar att krångla hittar inte den oskyddade anslutningen.
Vad göra nu?
Vad göra nu?
- Cadryc
Lysdioderna för WLANet funkar inte med Ubuntudestruction skrev:En fråga till bara när man drar i den där knappen längst ner till höger på datorn, ska det inte börja lysa där då?
Jag bytte trådlös router föra veckan, den nya fick samma namn och kryptering så datorerna skulle inte märka nån skillnad. Funkade klockrent på ena dator med Ubuntu 8.10, men inte med min AAO 110. Jag hade inte tid att kolla mer på det då, men när jag startade den nästa dag så funkade det som det skulle. Så pröva kanske nån omstart extra.
Appropå Linpus, det följde med nån recovery-skiva har jag för mig. Har inte kollat på den, men det kanske finns nåt så man kan lägga in Linpus igen via USBminne eller nåt.
-
Ne nu hittar den inte nåt längre ger upp nu. Fick ingen recory skiva heller så vetefan vad jag ska göra, köpte ju just en sån här pga att den var billig och har wlan så nu känner jag mig rätt dum.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad gjorde du sist som fick det att fungera? För mig med en A150 är det så att jag måste bygga om min drivare efter varje kernel-update men det behöver ju inte vara så för dig om du nu kör en specialanpassad version av kernel.destruction skrev:Ne nu hittar den inte nåt längre ger upp nu. Fick ingen recory skiva heller så vetefan vad jag ska göra, köpte ju just en sån här pga att den var billig och har wlan så nu känner jag mig rätt dum.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- Cadryc
Kan kolla så att modulen (dvs drivrutinen) är inläst, Program → Tillbehör → Terminal klistra in och tryck enter, jag får följande svar
Skumt att du inte fick med en recoveryskiva, jag kollade just och det fiock jag. I instruktionerna så står det att jag kan ansluta en extern DVD-läsare till min aspire one och boota från skivan för att återställa. Eller så kan jag boota en annan dator med skivan så kan jag den vägen skapa ett bootbart USBminne att återställa aspire one med. Så om ubuntu inte går att få igång, och du verkligen inte fått med nån recovery-skiva, så kan du skicka ett USBminne till mig så kan jag försöka göra iordning det med min recovery-skiva. Eller om jag kopierar skivan och bränner, undrar om det är lagligt. Undrar om man få en skiva av supporten.
Dagon^, du kör Hardy va?
lsmod | grep ath5k
ath5k 88832 0
Dagon^, du kör Hardy va?
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Förvisso.Cadryc skrev:Dagon^, du kör Hardy va?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
Får samma svar därCadryc skrev:Kan kolla så att modulen (dvs drivrutinen) är inläst, Program → Tillbehör → Terminal klistra inoch tryck enter, jag får följande svarKod: Markera allt
lsmod | grep ath5k
ath5k 88832 0
- Cadryc
Okej, då är det som det ska.
Jag har inga problem med mitt WLAN med WPA och dolt SSID. Men nästa grej jag skulle testa i ditt ställe att sätta sig med datorn ganska nära routern så att man vet att mottagningen är bra (samma rum räcker gott) och ändra sen inställningar ńa i routern så att det inte är dolt SSID, kolla om nätverket dyker upp i datorn. Det verkar inte gå att uppdatera listan över tillgängliga nätverk när man själv vill, men om man högerklickar på nätverksikonen och väljer att insaltivera nätverk, och sen aktivera igen, så borde listan uppdateras. Dyker inte nätverket upp så testa att köra utan någon som helst kryptering.
Bättre tips har jag inte för tillfället, men ska söka runt lite och se om jag hittar nåt
Jag har inga problem med mitt WLAN med WPA och dolt SSID. Men nästa grej jag skulle testa i ditt ställe att sätta sig med datorn ganska nära routern så att man vet att mottagningen är bra (samma rum räcker gott) och ändra sen inställningar ńa i routern så att det inte är dolt SSID, kolla om nätverket dyker upp i datorn. Det verkar inte gå att uppdatera listan över tillgängliga nätverk när man själv vill, men om man högerklickar på nätverksikonen och väljer att insaltivera nätverk, och sen aktivera igen, så borde listan uppdateras. Dyker inte nätverket upp så testa att köra utan någon som helst kryptering.
Bättre tips har jag inte för tillfället, men ska söka runt lite och se om jag hittar nåt
-
Ok ska testa det. Tänkte också på att jag har följt både bossieman och https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L guiderna så kan det strula till det? På https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L har jag följt det alternativet som beskrivs längst upp.
-
Yes nu funkar det! Körde en ren kopia av ubuntu sen följde jag bossieman's guide och nu funkar wlan. Den hittade till och med grannens oskyddade nätverk denna gång!
Tråd kan låsas eller vad ni nu vill göra med den
Edit: Även lysdioden för wlanet fungerar på min dator.
Edit2: Efter en omstart fungerar de självklart inte igen........
Edit3: Änligen! pillade lite i routerns inställningar som cadryc föreslog och nu går det. markerar som löst nu. Tack ännu en gång till alla som bidragit.
Tråd kan låsas eller vad ni nu vill göra med den

Edit: Även lysdioden för wlanet fungerar på min dator.
Edit2: Efter en omstart fungerar de självklart inte igen........

Edit3: Änligen! pillade lite i routerns inställningar som cadryc föreslog och nu går det. markerar som löst nu. Tack ännu en gång till alla som bidragit.
Senast redigerad av 1 destruction, redigerad totalt 12 gånger.
- Cadryc
Mina lysdioder har aldrig funkat med Ubuntu, så var glad för det lilla de funkade för dig
Att de inte funkar kanske man kan se som en strömspar-funktion. Alltså är det en feature eller en bug
Tråden låses inte, men går gärna till din första post, redigera den och lägg till [LÖST] i rubriken och ändra ikonen till en grön bock

Att de inte funkar kanske man kan se som en strömspar-funktion. Alltså är det en feature eller en bug

Tråden låses inte, men går gärna till din första post, redigera den och lägg till [LÖST] i rubriken och ändra ikonen till en grön bock