Blått Ubuntu
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Blått Ubuntu
Ge ubuntu en ansiktslyftning
Du kan enkelt ändra till en annan färg .
Starta Firefox och skriv apt://blubuntu-look och tryck på Enter. Installera paketet.
Eller skriv i terminalen sudo apt-get install blubuntu-look
Aktivera temat: System / Inställningar / Utseende
Tema för Inloggning: System / Administration / Inloggningsfönster / fliken Lokal välj Blubuntu
Källa Datormagazin
Du kan enkelt ändra till en annan färg .
Starta Firefox och skriv apt://blubuntu-look och tryck på Enter. Installera paketet.
Eller skriv i terminalen sudo apt-get install blubuntu-look
Aktivera temat: System / Inställningar / Utseende
Tema för Inloggning: System / Administration / Inloggningsfönster / fliken Lokal välj Blubuntu
Källa Datormagazin
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Blått Ubuntu
Nu behöver man ju inte använda just det paketet för att avbrunifiera Ubuntu utan man kan ju också gå till system->inställningar->utseende och tittar man under teman så hittar man knappen 'anpassa' där man kan kombinera ihop diverse delar av teman till ett nytt, byta färg & stil på fönsterkanter, knappar o.s.v...
Ett annat tips är gnome-art som finns i förråden (via synaptic) där man kan ladda ner bakgrundsbilder, teman, fönsterkanter, systemdisign, ikoner, pekare o.s.v. och direkt applicera dom på systemet. Allting som installeras är sen tilklgängligt under utseende->teman->anpassa som ovan beskrivet...
Ett annat tips är gnome-art som finns i förråden (via synaptic) där man kan ladda ner bakgrundsbilder, teman, fönsterkanter, systemdisign, ikoner, pekare o.s.v. och direkt applicera dom på systemet. Allting som installeras är sen tilklgängligt under utseende->teman->anpassa som ovan beskrivet...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, att hålla med föregående talar helt och helt vore lockande...men jag MÅSTE bara slänga in ett aber.
Visst är tjusningen med Gnu/Linux och Ubuntu den oändliga möjligheten att anpassa mjukvara efter sina behov. En frihet som är självklar i Stallmans GNU-koncept.
Men jag måste ändå säga att den bruna och varma tonen är en stooor del av Ubuntus identitet och den skulle jag ej vilja vara utan. Det skulle liksom vara som att byta ut grillen och stjärnan på sin Mercedes.
( omröstning någon?)
Sen har jag respekt för Chrizcaz åsikt och t o m uppmuntrar initiativet: Det ska vara enkelt att byta färg om man av nån anledning känner för det.
Vi är ju föffan GNU/Linux!
Visst är tjusningen med Gnu/Linux och Ubuntu den oändliga möjligheten att anpassa mjukvara efter sina behov. En frihet som är självklar i Stallmans GNU-koncept.
Men jag måste ändå säga att den bruna och varma tonen är en stooor del av Ubuntus identitet och den skulle jag ej vilja vara utan. Det skulle liksom vara som att byta ut grillen och stjärnan på sin Mercedes.
( omröstning någon?)
Sen har jag respekt för Chrizcaz åsikt och t o m uppmuntrar initiativet: Det ska vara enkelt att byta färg om man av nån anledning känner för det.
Vi är ju föffan GNU/Linux!

- farmfield
- Kontakt:
Jag tog faktiskt upp detta med käre Ulsak idag, fast öga mot öga (eller nja, mer cigg mot cigg* om man skall vara ärlig...
Problemet med brunt är att det finns några smala segment av nyanserna som fungerar, dock behöver det inte skifta speciellt mycket i ton för att 'snyggt' brunt skall bli, well, bajsbrunt...
Sen lägger vi till det faktum att bildskärmar kan skifta en hel del i tonen från märke till typ till modell & tillbaka... Dålig kombo...
Jag har experimenterat som bara f*n med dom här nyanserna - hallå, jag älskar brunt, har en massa snajsiga bruna t-shirts, min helt suveräna bruna ull-duffel från Schott, den broderade favvismössan o.s.v... Men får bara inte brunt i allmänhet att fungera bra som basfärg för ett OS-tema, det går f*n inte att hitta en enskild brun nyans som fungerar på alla skärmar...
Sorry, jag är en förrädare...
* sorry om jag outade din ovana, mannen
Problemet med brunt är att det finns några smala segment av nyanserna som fungerar, dock behöver det inte skifta speciellt mycket i ton för att 'snyggt' brunt skall bli, well, bajsbrunt...

Jag har experimenterat som bara f*n med dom här nyanserna - hallå, jag älskar brunt, har en massa snajsiga bruna t-shirts, min helt suveräna bruna ull-duffel från Schott, den broderade favvismössan o.s.v... Men får bara inte brunt i allmänhet att fungera bra som basfärg för ett OS-tema, det går f*n inte att hitta en enskild brun nyans som fungerar på alla skärmar...
Sorry, jag är en förrädare...

* sorry om jag outade din ovana, mannen
När jag försöker installera blubuntu-look via den där apt-länken så får jag följande:
Sedan försökte jag installera det i Synaptic också, och då fick jag upp lite mer info om att det handlade om olösliga beroenden.
Jag har kollat att jag valt alla förråd, inklusive "partner"-förråden under fliken tredjepartsprogramvara.
WTF?
Edit:
Spårade problemet till paketet "gtk2-engines-ubuntulooks". Det finns i förråden, men kräver att man avinstallerar "human-theme" "ubuntu-artwork" samt "ubuntu-desktop".
Vågar man göra det utan att få problem?
Jag har varit inne i synaptic och valt "Rätta till trasiga paket" och blivit informerad att allt var OK, men det hjälpte inte.Kan inte installera "blubuntu-look" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)
Sedan försökte jag installera det i Synaptic också, och då fick jag upp lite mer info om att det handlade om olösliga beroenden.
Jag har kollat att jag valt alla förråd, inklusive "partner"-förråden under fliken tredjepartsprogramvara.
WTF?
Edit:
Spårade problemet till paketet "gtk2-engines-ubuntulooks". Det finns i förråden, men kräver att man avinstallerar "human-theme" "ubuntu-artwork" samt "ubuntu-desktop".
Kör sudo apt-get update i en terminal och se vad den säger då. Där kan vara ett annat kommando som löser det hela.
Ang. brunt tema; håller helt med farmfield!
Ang. brunt tema; håller helt med farmfield!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Ingen skillnadwebaake skrev:Kör sudo apt-get update i en terminal och se vad den säger då. Där kan vara ett annat kommando som löser det hela.

Det är ingen fara att ta bort paketen.Pinky skrev:När jag försöker installera blubuntu-look via den där apt-länken så får jag följande:Jag har varit inne i synaptic och valt "Rätta till trasiga paket" och blivit informerad att allt var OK, men det hjälpte inte.Kan inte installera "blubuntu-look" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)
WTF?
Edit:

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- charlietux
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
mappar funkar inte.
har hämtat dem med art maniger.
när jag byt i teman anpssa så blir det en blå aktig färg.
inte det jag valde hur gör jag?

- farmfield
- Kontakt:
Inkompatibla teman gör att Gnome använder sitt eget tema (eller delar av det) - märker ofta av det problemet tyvärr...charlietux skrev:mappar funkar inte.
Sök på blubuntu i synaptic. Du får fem träffar, bla blubuntu-theme. Markera blubuntu-theme för installation först och därefter blubuntu-look. Resten löser synaptic själv.Pinky skrev:När jag försöker installera blubuntu-look via den där apt-länken så får jag följande:Jag har varit inne i synaptic och valt "Rätta till trasiga paket" och blivit informerad att allt var OK, men det hjälpte inte.Kan inte installera "blubuntu-look" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)
WTF?
Edit:
Det går ändå inte för mig