och så bidde det svart!? O

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Cucon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

och så bidde det svart!? O

Inlägg av Cucon »

Hejsan alla, en ny linuxanvändare har anlänt,och med det en massa frågetecken.

Hur som helst jag har en gammal 833mhz Network! laptop som jag ville sätta lite sprutt på samt prova linux i all min nyfikenhet. den har 256 ram och ett intigrerat grafikort "S3 Twister 16/32/ shared".

nu till det kluriga, jag har försökt installera x/u/k buntu på den, men samma fel verkar dyka upp, även provat dem olika lägena man kan välja "safe grafic" osv , och alla skivorna är testade och provade live på min stora burk och funkar klockrent.

Detta problem gäller både live och vid installation på alla 3 skivor, och det är att när väl laddningsbaren har studsat framoch tillbaka ett par gånger samt gjort sitt slutliga "0-100%" laddning så blir allt svart, dator äf forfarande på men ingen "aktivitet" utom kanske fläkten, sökt runt lite på forumet och google men inge liknande fall windows xpsinstallation fungerar dock utan problem, vilket jag kör på nu lite ledsamt.

(har ni några "kommandotips" säg då även hur man får upp kommandotolken, så noob e jag >_>)

//Daniel
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: och så bidde det svart!? O

Inlägg av tann »

testa alternateskivan som har ett textbaserat installationsprogram (precis som serverversionen)
Cucon

Inlägg av Cucon »

Tack skall prova det
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om det är grafikkortet som spökar så kommer jag med mitt standardtips, lägg till boot-parametern xforcesvesa

Här finns en guide om hur man gör för att lägga till sådana:

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ

Det gör så att grafikkortet använder vesadrivrutinen vilket kan funka om grafikkortet får det grafiska att krasha.

/Micke
Cucon

Inlägg av Cucon »

Tack för att du gav mig en gnutta hopp Micke, dock so provade jag detta 2 gånger med samma reslutat som innan , får hoppas på att alternat skivan kommer hjälpa när jag få mina vantar på den :)
Cucon

Inlägg av Cucon »

Provade även alternat skivan, men samma problem uppstår även om installationen går igenom tyvärr :/
inifus
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av inifus »

jag får upp samma fel när jag ska installera 8.10 64bit varianten
jag sitter med ett Geforce 8800gtx kort på datoprn jag försöker installera linuxet på. skärmlampan blinkar bara när den nårrunt 85-90% på mätaren som kommer upp efter man valt att installera.
8.04 varianten gick att installera men ljudkortsdrivrutinen kraschar vid installation och pajar uppstarten sen, så den vill jag inte ha.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"