Strul med bildskärmsupplösning och uppgradering

David Andersson

Re: Strul med bildskärmsupplösning och uppgradering

Inlägg av David Andersson »

Ron skrev: Hoppas jag gjort rätt i "pastebin" och att du kan hitta min fil.!!!! :o
Hittar ingen sökfunktion hos pastebin. Kan du posta addressen din paste fick där här?

(Eller om du glömt adressen, pastebinna loggen igen och posta adressen här. Jag föreslog pastebin för att loggen brukar vara många hundra rader. Lite långt att ha i ett forum. )
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Annars, sätt loggen inom code-tagar så blir iaf inte posten så lång.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Ron
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Ron »

http://ron.pastebin.com/m4a52928e

Under denna adress har jag lagt loggfilen Xorg.0
Hoppas du kan se den nu

sen undrar jag lite mer i detalj vad Cadryc menar??
Ron

Inlägg av Ron »

Ron skrev:http://ron.pastebin.com/m4a52928e

Hoppas du kan se den nu

Jag vill påpeka att distrib. numera är installerad på ett flashminne (8Mbit)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Snack

I inlägg nr 1 nämns en "äldre dator" med en bildskärm "Fujitsu/Siemens årsm.2000". Antar att det är en CRT (tjock-skärm).

I inlägg nr 5 nämns en modern laptop där vista använde 1024x768

I inlägg nr 9 nämns en PC med SiS-grafik där vista använde 1280x800

Loggen är från en PC med SiS. Jag gissar att det är en stationär med nämnda bildskärm "Fujitsu/Siemens årsm.2000", och att du vill ha upplösning 1280x800.

I loggen har Xorg eller VESA övervägt olika upplösningar, bl.a 1280x768, men förkastat alla högre än 800x600 p.g.a. "(hsync out of range)". Genom att mixtra med hsync kanske det är lättare att få 1280x768 än 1280x800. Antar att det i så fall är okej.

Troligen är skärmen eller grafikkretsarna så gamla att Xorg eller VESA inte kan hämta tillåtna intervall för hsync och vsync från skärmen, och den använder konservativa default "Using default hsync range of 31.50-37.90 kHz".

Genom att i xorg.conf säga att skärmen klarar hsync upp till ca 50.53 kHz så borde den tillåta upp till 800 rader. Vi lägger till lite mer för det är inte alldeles linjärt. Säg 55.0 kHz.

Vi behöver inte ändra vsync, men om och när vi är klara skärmen flimrar, så kan vi kolla det med.

Alternativt. Om du har en manual för skärmen, eller en info-knapp på skärmen, eller en lapp på baksidan av den, där det står frequence ranges så är det allra bäst att utgå från dem och stoppa in i xorg.conf.

Verkstad

Om du inte har manualen, info-knappen eller lappen så ta en rövare och lägg till i xorg.conf i Section "Monitor" följande rad

Kod: Markera allt

HorizSync 31.5 - 55.0
Logga ut och in (eller spara och stäng allt och tryck Ctrl-Alt-Backspace). Jag håller tummarna. Om det inte funkar så får vi titta i den nya loggen.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Ron skrev:http://ron.pastebin.com/m4a52928e

Hoppas du kan se den nu

Vad jag menade var att man kan skriva saker mellan [c o d e ] och [ / c o d e ] (utan mellanslag), precis som man kan skriva saker mellan [ q u o t e ] [ / q u o t e ]. I knappraden ovanför rutan där man skriver sitt inlägg finns även knappar både för code och quote. Långa textstycken inom code-taggar får en egen scrollbar, så själva posten bli inte så lång.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Ron

Inlägg av Ron »

En liten förtydling bara. Min gamla burk från år 2000 har eget grafikkort (nVidia utbytt 2006). Skärmen är en CRT med 48,4kHz /60 Hz 1024x768. Ubuntu 8.04 fungerar finfint på denna maskin, men vid ett uppgraderingsförsök blev maxskärmupplösning 800 x 600. Under 8.04 kan man manuellt ändra skärmupplösning och grafikkortsdrivrutiner men denna möjlighet finns ej i 8.10 (Ubuntu/XUbuntu/KUbuntu). Tänkte då att köra Ubuntu 8.10 på min nya Fujitsu/Siemens Esprimo Mobile laptop (Via USB och Flashminne). Men här hände samma sak med skärmupplösningen, alltså max 800 x 600. Grafikkortet (dedikerat) är faktiskt med SIS-grafik (och TFT(LCD)-skärm) vilket inte alls är ovanligt hos moderna netbooks och EEC m.fl. Jag har tidigare också nämt att distrb. Fedora 9.0 (har ej testad med 11.0) på live-CD klarar upplösning 1024X768 galant på samma maskin, men jag känner inte för Fedora utan gillar mest Ubuntu. Loggfilen jag skickade är från laptoppen.
Men jag tackar för hjälpen och testar lite av de råd du givit mig.
:-\
Ron

Inlägg av Ron »

Har nu knåpat med UBUNTU 8.10 utan att lyckas lösa skärmupplösningen tillfredställande för min FujitsuSiemens Esprimo Mobile (ny 0803) trots många goda tips.
Provar nu att köra Xubuntu 8.10 på min lilla Acer Aspire One från ett USB-flashminne (Sandisk Cruzer micro) på 4 GB och det tycks funka bra. Nackdelen med den lilla EEC-datorn är att bildskärmen bara är på 8,9" så det blir ju väldigt "pluttigt" med 8.10. och att ansluta AAO till en extern stor skärm förtar ju vitsen med en liten, lätt och portabel dator. Standard-distrib. för AAO är Linpus Linux, som lär vara en kraftigt bantad version byggd på Fedora 8, så den är något vissen men duger för all del gott som notebook och internetmaskin.
På min "oldtimer", den stationära datorn från år 2000, kör jag numera Ubuntu 8.04 LTS och här fungerar allt mycket bra efter att jag uppgraderat RAM till 512 Mb.
Jag fick ett tips i en datortidning om att även prova någon annan Linuxdistribution och det har jag gjort. På Esprimo-maskinen fungerar (även bildskärmsupplösning) en variant av PuppyLinux kallad Lighthouse (bygger på PuppyLinux 3.??) mycket bra och man kan använda sig av flera skrivbordmiljöer såsom KDE och JWM m.fl. :o
Ron

Inlägg av Ron »

Ron skrev:Har nu knåpat med UBUNTU 8.10 utan att lyckas lösa skärmupplösningen tillfredställande för min FujitsuSiemens Esprimo Mobile (ny 0803) trots många goda tips.
Provar nu att köra Xubuntu 8.10 på min lilla Acer Aspire One från ett USB-flashminne (Sandisk Cruzer micro) på 4 GB och det tycks funka bra. Nackdelen med den lilla EEC-datorn är att bildskärmen bara är på 8,9" så det blir ju väldigt "pluttigt" med 8.10. och att ansluta AAO till en extern stor skärm förtar ju vitsen med en liten, lätt och portabel dator. Standard-distrib. för AAO är Linpus Linux, som lär vara en kraftigt bantad version byggd på Fedora 8, så den är något vissen men duger för all del gott som notebook och internetmaskin.
På min "oldtimer", den stationära datorn från år 2000, kör jag numera Ubuntu 8.04 LTS och här fungerar allt mycket bra efter att jag uppgraderat RAM till 512 Mb.
Jag fick ett tips i en datortidning om att även prova någon annan Linuxdistribution och det har jag gjort. På Esprimo-maskinen fungerar (även bildskärmsupplösning) en variant av PuppyLinux kallad Lighthouse (bygger på PuppyLinux 3.??) mycket bra och man kan använda sig av flera skrivbordmiljöer såsom KDE och JWM m.fl. :o
Tilläggas bör att jag kör PuppyLinuxLighthose från en CD med backupfiler (*.sdf) på hårdisken.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"