Vector Linux? Kan det vara nåt att ha.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Vector Linux? Kan det vara nåt att ha.

Inlägg av nicefinger »

Nån som testat och har erfarenheter? Lär vara mycker snabbt.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Vector Linux? Kan det vara nåt att ha.

Inlägg av eyerouge »

Själv kom jag bara till installationen för ett tag sedan, det berodde dock mer på min setup än V. Har nog mest bara läst bra saker om den distron. :) Du kan kanske prova den i VirtualBox annars, innan du installerar. Eller så kan du köra liveskivan - Live CD - VL 5.9 Live Edition, finns i Light-versionen också.
Bild
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

nicefinger skrev:Nån som testat och har erfarenheter? Lär vara mycker snabbt.
Om jag får citera mej själv från en annan tråd Byta dist (om Vector Linux 5.9):
David skrev:Jag började beta av distrowatch.com, uppifrån och ner. :) Nej, inte riktigt sant. Hoppade lite i listan och tyckte Vector var ganska trevligt, tills jag skulle bränna en cd :( . Den har flash och codecs från början. :) Desktoppen är xfce. :) Det finns bara ca 1700 program i repositoryt. :( Den stöder inte utf-8 out of the box. (Inte lika trevlig som Xubuntu med andra ord.) :)
För att bränna cd var jag tvungen att köra wodim som root. Lite deja-vu ca 2004. Kanske kan fixas genom att sätta rättigheter på devices eller setuid på wodim.

Fick intrycket att det inte skulle gå att enkelt fixa utf-8 med det som finns i Vectors repository. Men det ska väl gå att lägga till repository från andra distron (eller kompilera en utf-8 kapabel terminal från source).

Minns inte att jag upplevde den som snabbare än xubuntu. Kanske att den boota lite snabbare.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Ska testa det när 6.0 är färdig -den är på RC4 nu.
Ett problem är att Vector använder Lilo. Lite svårt att multiboota med mitt nuvarande Ubuntu.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

nicefinger skrev:Ett problem är att Vector använder Lilo. Lite svårt att multiboota med mitt nuvarande Ubuntu.
Installationen är uppdelad i steg. Steget som ska skapa boot-sektor eller installera lilo eller vad det var, kan man hoppa över. Efteråt la jag manuellt till Vector i grubs menu.lst. Så har jag ett vagt minne att jag gjorde. Spelade inte in det.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"