Flatron L1919s uppdaterings frekvens problem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Birathen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Flatron L1919s uppdaterings frekvens problem

Inlägg av Birathen »

Tjo!

Jag har lite bekymmer med min skärm :'( Jag kan nämligen inte ändra Uppdaterings frekvens. Ubuntu känner inte igen skärmen och sätter den automatiskt på 50hz (jag kan maxa ända upp till 51 hz men jag orkar inte göra en sådan jätte höjning).
Detta tror jag har medfört att jag inte kunde spela ett FPS spel(minns inte vilket) då varje gång jag startade det så fick jag svartskärm och meddelandet "Out of reach 70hz/50hz" (eller något i den stilen).

Jag har kikat på LG's hemsida och inte hittat någon hjälp där, jag har googlat lite snabbt på skärmen och inte heller blitt hjälpt där heller. Så lat som jag är vänder jag mig till expertisen. Kan jag tvingelinga frekvensen på något vis? Mitt grafikkort är ett NVIDIA 8800 om det gör saken lättare eller svårare.

Edit 2; Jag hittade på NVIDIA X Server Settings och ändrade där till min nuvarande upplösning 1280x1024 och ändrade refresh rate till 75hz. Tröck apply. Men när jag kollar under Inställningar > Skärmupplösning så står det fortfarande 50hz och spelet hänger sig :( NVIDIA X Server settings hittar på skärmen utan bekymmer, vet vad den heter och sånt utan att jag behöver göra några ändringar.

Edit; Jag har lagt till lite faddrar på MSN utan att fråga om lov, jag hoppas detta är ok och rätt tillvägagångs sätt. Annars plockar jag helt enkelt bort dem från listan :) (Behöver hjälp med lite olika prylar, bl.a Wine/få windows saker att funka.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Flatron L1919s uppdaterings frekvens problem

Inlägg av Cadryc »

Välkommen :)

Faddrarna är till för att användas ;)

Har man Nvidia-kort så är det oftast bättre att använda nvidia x server settings. Ubuntus egna ställe för skärminställningar visar fel för mig också, jag har också nvidia.

Det kan va bra att veta vad du har för grafikkort
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Birathen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Birathen »

Jag har ett GeForce 8800 gts 320mb.

Jag har försökt göra ändringen bara i NVIDIA programmet men det verkar som om ubuntus inställningar tar överhand och spelet inte fattar att jag ändrat.
Spelet heter för övrigt Warsow.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Kanske att det kunde hjälpa med en nyare drivrutin för grafikkortet, det finns ett alternativt program för att installera det, EnvyNG, och den vägen får man oftast nyare drivrutin med jag har det inte själv nu så vet inte säkert.

System → Administration → Pakethanteraren Synaptic leta upp och installera envyng-qt Sen ligger det under Program → Systemverktyg. Men innan du installerar ny drivrutin så avaktivera den gamla, System → Administration → Hårdvarudrivrutiner och starta om datorn innan du installerar genom EnvyNG (kolla förresten om du använder 177 eller 173).

Funkar det inte så avinstallera drivrutinen genom EnvyNG och installera genom Ubuntu igen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"