Hoppas jag hamnat i rätt forum med min fråga. Har kört Ubuntu 8.04 under ett halvår drygt och är väldigt belåten. I går fick jag för mig att jag skulle testa Kubuntu och hittade en site som berättade hur jag skulle gå till väga, och det mesta verkar fungera, jag kan välja mellan Gnome och KDE vid uppstart av datorn.
Emellertid verkar Wine ha havererat. Jag kan inte längre köra något Windows-program som tidigare fungerat, vare sig i Gnome eller KDE. Har försökt att starta i en terminal och får följande svar:
alf@alf-desktop:~$ wine ~/.wine/drive_c/Program Files/Simple Sudoku/simplesudoku.exe
err:service:validate_service_config Service L"Bitsvmg" is Win32 but has no image path set
err:service:scmdatabase_load_services Invalid configuration of service L"Bitsvmg" - skipping
fixme:ntoskrnl:IoGetDeviceObjectPointer stub: L"\\DosDevices\\PhysicalDrive0" 0 0x7ec1d71c 0x7ec1d718
fixme:ntoskrnl:KeInitializeEvent stub: 0x1142a8 1 0
fixme:ntoskrnl:KeInitializeEvent stub: 0x1142b8 1 1
wine: Call from 0x7b844e30 to unimplemented function ntoskrnl.exe.KeInitializeDpc, aborting
wine: Unimplemented function ntoskrnl.exe.KeInitializeDpc called at address 0x7b844e30 (thread 0027), starting debugger...
wineserver crashed, please enable coredumps (ulimit -c unlimited) and restart.
Kan jag på något sätt restaurera Wine eller måste jag ominstallera Ubuntu? Har redan försökt ominstallera Wine, men utan framgång.
mvh
Alf
Kubuntu +Wine
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Kubuntu +Wine
Jag antar att programmens inställningar ligger i dolda mappar i hemmappen även i Kubuntu. Pröva att döpa om .wine till .wine.backup och ominstallera sen wine. Men detta sätt innebär att alla program måste installeras pån ytt. Notera tt vi inte tar bort nånting, det går att återställa om det inte hjälper genom att ta bort den nya .wine och ändra tillbaka namnet på .wine.backup