Till Kontaktpersonerna (och övriga som känner sig träffade)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Till Kontaktpersonerna (och övriga som känner sig träffade)

Inlägg av upnorth »

maths57 skrev:
upnorth skrev:Just nu orkar jag knappt med mitt ordinarie arbete tyvärr, ...
Det gäller oss alla.
Fortfarande bör det väl ligga på våra ledare att vi har en fungerande organisation med ett rekryteringssystem? Nu menar jag inte att just dessa individer ska sköta ruljansen själva, det jag försöker skapa här är lite rörelsemoment som går att bygga vidare på som de sedan kan styra. Saker behöver göras och någon borde ha som jobb att hålla reda på vad, jag tycker att det vore en naturlig uppgift för en ledare.

En "valberedning" vore ju till exempel en lämplig projektgrupp att tillsätta i ett första steg, den kan då sköta den dagliga rutinen så slipper ledarna det.

Jag vet mycket väl att alla här, ledare, administratörer så väl som faddrar arbetar ideellt och har en annan huvudsysselsättning. Men det innebär väl inte att man inte ska kunna ställa krav på dessa uppdrag?

Jag vet också att sådana här trådar (riktat direkt till ledarna) inte existerat under de 1½ år jag varit här, men jag tycker att det är en sund diskussion för oss att ha, om inte för hela LoCot så åtminstone för den här webbplatsen.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ja, då var det en och en halv vecka sedan sist.

Jag har ju haft en privat konversation med er också som ändå fick en rätt bra utgång, har någon av er funderat vidare på hur ni vill lösa frågan med ledarskap än? Urban har ju fokuserat mycket på rollen som kontaktperson och har ju nyligen börjat blogga på PC För Allas webbplats med fokus på Ubuntu Linux.

Vore det kanske en bra uppdelning om vulfgar istället fokuserade på att samordna LoCot så att båda bitarna täcks upp?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev: Vore det kanske en bra uppdelning om vulfgar istället fokuserade på att samordna LoCot så att båda bitarna täcks upp?
Jo, det är väl åt det hållet snacket har gått...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev: Vore det kanske en bra uppdelning om vulfgar istället fokuserade på att samordna LoCot så att båda bitarna täcks upp?
Jo, det är väl åt det hållet snacket har gått...
vulfgar, vad säger du?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Var har vulfgar tagit vägen?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

upnorth skrev:Var har vulfgar tagit vägen?
harru e-postat?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ulsak skrev:
upnorth skrev:Var har vulfgar tagit vägen?
harru e-postat?
Nu har jag det ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nu ska väl båda vara på bygget?

Hur går det för er, vad gör ni (aktuellt) som kontaktpersoner och vad har ni för planer inför 2009?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bump!

Jag frågar inte efter kompletta planer eller datum här, bara lite engagemang. Har utlovat lite assistans tidigare och har börjat fråga runt men har fortfarande inte så mycket fritid (blir bättre och bättre dock).
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

bump, bump, bump, det verkar gå bra det här?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

dmz skrev:bump, bump, bump, det verkar gå bra det här?
Bumpandet går alldeles utmärkt, verkar det som. :)

Jag efterlyser också, precis som upnorth, lite mer konkret om vad som är aktuellt, vilka projekt som är prioriterade och vad som görs inom dem.

Hade varit trevligt att få något att sätta tänderna i.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har nyss kommit ikapp när det gäller att kolla av vad som hänt i forumet under min frånvaro.

Den viktigaste punkten, som alltid finns högst upp, är att vi ska ge support.
I övrigt finns det en hel del intressanta projekt att hålla koll på och försöka stötta. Ett par som jag själv tycker är extra intressanta är http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 27#p277127 och http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 1&start=20 men det finns fler, bla detta med CD-skivor till biblioteken. Samarbete med övriga FOSS-rörelsen och övriga ubuntister är givetvis också viktigt och det finns mer - hur mycket som helst. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det jag tycker att ni som ledare borde prioritera just nu är att aktuell information om Ubuntu produceras och hålls uppdaterad. För att garantera detta i ett längre perspektiv är alltså mitt förslag att tillsätta en ansvarig för de redaktionella bitarna, en webbredaktör.

Jag har som utlovat gjort lite efterforskningar själv, bland annat frågat Hund om att bli webbdesigner, men han jobbar gärna med administration som huvuduppgift så där har ni en till post som behöver tillsättas.

Ja, jag tycker att när man har en organisation på över 10 000 medlemmar bör det finnas minst 1 person per post, inte färre.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev:Det jag tycker att ni som ledare borde prioritera just nu är att aktuell information om Ubuntu produceras och hålls uppdaterad. För att garantera detta i ett längre perspektiv är alltså mitt förslag att tillsätta en ansvarig för de redaktionella bitarna, en webbredaktör.

Jag har som utlovat gjort lite efterforskningar själv, bland annat frågat Hund om att bli webbdesigner, men han jobbar gärna med administration som huvuduppgift så där har ni en till post som behöver tillsättas.

Ja, jag tycker att när man har en organisation på över 10 000 medlemmar bör det finnas minst 1 person per post, inte färre.
Är du intresserad? I så fall är det bara för dej att köra på! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
upnorth skrev:Det jag tycker att ni som ledare borde prioritera just nu är att aktuell information om Ubuntu produceras och hålls uppdaterad. För att garantera detta i ett längre perspektiv är alltså mitt förslag att tillsätta en ansvarig för de redaktionella bitarna, en webbredaktör.

Är du intresserad? I så fall är det bara för dej att köra på! :)
Jag är helt klart intresserad, men mitt vanliga jobb tar upp all energi just nu. Dessutom är jag väl lite av en veteran häromkring nu och jag vill mycket hellre få in nytt folk som drivs av entusiasm istället för frustration - resultatet blir förmodligen bättre då.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kanske bör vi skilja på webbredaktör och webbdesigner, det är rätt olika jobb och olika
kompetensprofiler. Iofs kanske vi kan hitta nå'n som är bra på båda, men jag tror ändå att det är
bra att hålla isär uppgifterna.

Redaktören ser till att det står rätt saker och att det är formulerat på korrekt, lättläst svenska.
Kräver nästan ingen koll på själva webbtekniken, men man ska vara bra på svenska och hålla
sig hyggligt uppdaterad på Ubuntu.

Designern ser till att det hela ser smakfullt ut och funkar med olika webbläsare. Här är det nog
framför allt CSS man ska vara bra på, men också GIMP + givetvis lite konstnärlig ådra.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

En person per uppgift, se till att rekrytera (helst nytt) folk bara.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Redaktören ser till att det står rätt saker och att det är formulerat på korrekt, lättläst svenska.
Kräver nästan ingen koll på själva webbtekniken, men man ska vara bra på svenska och hålla
sig hyggligt uppdaterad på Ubuntu.
Det låter som ett jobb för mig.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"