Problem med 644-rättigheter [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
extremecerium
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Problem med 644-rättigheter

Inlägg av extremecerium »

Bowmore skrev:Upptäckte att kommandot jag angav ovan med ..../home/tony.* gav bieffekter! När jag idag loggade in på en annan användare så fick jag alla de felmeddelande som extremecerium fick :(
Alltså kommandot ändrade alla mappar och filer under /home och det är väl .* som spökade till det, dvs backar en nivå. Körde sen chown -R user:user /home/user istället där jag stoppade in resp användarnamn istf för user och det löste sig.

Skönt att det löste sig för dig ;D

Finns inget sätt att låsa ägare och rättigheter. Användaren root kan alltid ändra dessa.
Ok då vet jag, får vara försiktigare nästa gång jag ska installera nåt. ;D
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Alltså kommandot ändrade alla mappar och filer under /home och det är väl .* som spökade till det, dvs backar en nivå.
Ja det är ju nästan en bugg att .* även tar med .. fast med ett script som innehåller:

Kod: Markera allt

ls -ld .* 2>&1 | tail -n +3 | awk '{ print $8 }' | xargs $@
Så klarar man ju även den typen av problem... :)

Av någon anledning så stökar kombinationen av .* och -R till det, för det kan ju knappast betraktas som rimligt att man vill att även .. ska åka med i det urvalet. Om man ville att även .. skulle tas med så hade man ju ställt sig en nivå upp... tycker jag iaf... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

extremecerium skrev:Ok då vet jag, får vara försiktigare nästa gång jag ska installera nåt. ;D
Jag säger som alla säger, men få gör -"Ta backup så kan du rota runt bäst du vill"... :)
extremecerium

Osprey skrev:
extremecerium skrev:Ok då vet jag, får vara försiktigare nästa gång jag ska installera nåt. ;D
Jag säger som alla säger, men få gör -"Ta backup så kan du rota runt bäst du vill"... :)
Haha eftersom jag är nybörjare när det gäller ubuntu så undrar jag hur jag ska göra en backup. Antar att du menar home rättigheterna osv, finns det några enkla kommandon för att sedan återställa allt om man har "rota runt för mycke" ;D
Eller är det samma kommandon som finns i tråden?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Problem med 644-rättigheter [LÖST]

Inlägg av Osprey »

Det som finns i tråden är ju specifikt för just de problem du hade nu, så det är ju liksom ingen generell lösning. Trixet är ju att om du bara har plats, så ha en kopia på alla dina inställningar och sådant och helst även systeminställningar och så. Många använder sig av kommandot rsync för just detta och vill du ha grafiska tillägg så kan du lägga på grsync och gadmin-rsync så får du grafiska gränssnitt.

sudo apt-get install grsync
sudo apt-get install gadmin-rsync
Det är möjligt att det är mer du kan lägga till, men det här är det jag kommer på nu... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Ja det är ju nästan en bugg att .* även tar med .. fast med ett script som innehåller:

ls -ld .* 2>&1 | tail -n +3 | awk '{ print $8 }' | xargs $@

Så klarar man ju även den typen av problem... :)

Av någon anledning så stökar kombinationen av .* och -R till det, för det kan ju knappast betraktas som rimligt att man vill att även .. ska åka med i det urvalet. Om man ville att även .. skulle tas med så hade man ju ställt sig en nivå upp... tycker jag iaf... :)
Ser man i backspegeln så borde man insett det men tyckte att det räckte med att ändra ägare i konfigurationsfilerna, men där fick jag så jag teg :P
extremecerium

Osprey skrev:Det som finns i tråden är ju specifikt för just de problem du hade nu, så det är ju liksom ingen generell lösning. Trixet är ju att om du bara har plats, så ha en kopia på alla dina inställningar och sådant och helst även systeminställningar och så. Många använder sig av kommandot rsync för just detta och vill du ha grafiska tillägg så kan du lägga på grsync och gadmin-rsync så får du grafiska gränssnitt.

sudo apt-get install grsync
sudo apt-get install gadmin-rsync
Det är möjligt att det är mer du kan lägga till, men det här är det jag kommer på nu... :)
Nytt problem uppstod :)
Skrev in det du sa och påbörjade en backup, enda problemet är att jag skulle göra en backup av "home" och sparade även backupen där så programmet gjorde uppenbarligen backup av backup. Mappen har ett hänglås på sig nu så jag skulle behöva veta hur jag kan ta bort den, funkar inte att ändra rättigheterna. Räcker det att göra backup av home eller ska jag köra hela hdd? Kollade forumet men det stod bara om en person som lyckats dra mappen till papperskorgen vilket jag inte kan göra

edit: fick bort de låsta mapparna med http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=692553

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 extremecerium, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Med "chmod" och "rm" kan du ta bort i princip vad du vill i hela systemet, inklusive systemet självt. Vad heter det som du vill ta bort nu?

[Edit] Det du behöver ta backup på är i första hand "/home" och "/etc". Om du bara har backup på dem så kan du ganska lätt installera om hela systemet om allt skulle gå åt skogen... :)
extremecerium

Osprey skrev:Med "chmod" och "rm" kan du ta bort i princip vad du vill i hela systemet, inklusive systemet självt. Vad heter det som du vill ta bort nu?

[Edit] Det du behöver ta backup på är i första hand "/home" och "/etc". Om du bara har backup på dem så kan du ganska lätt installera om hela systemet om allt skulle gå åt skogen... :)
Fick bort filerna med hjälp av guiden jag länkade i förra posten. Har tagit backup av både /home och /etc
Du har varit till stor hjälp :)
Tack!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"