Några frågor..
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Några frågor..
Hallå, jag har precis fått in ubuntu på datorn och lyckats fått in det mesta som behövs för att det ska funka.
Nr1. Men under natten hände något med firefox, krysset,minimerig och det där som är uppe i högra hörnet har försvunnit.
Finns det någon som vet hur jag får tillbaka dem?
Nr2 Jag måste även passa på att fråga om ubuntu tar upp mycket resurser från datorn om man jämför med vista eller xp.
Nr3. Och till sist tänkte jag fråga om man kan installera bankID från swedbank på ubuntu?
Om jag får ordning på ubuntu så att allt funkar, kan jag då formatera den partitionen med xp på genom ubuntu? Eller måste jag gå nån annan väg?
Bra forum / Martin
Nr1. Men under natten hände något med firefox, krysset,minimerig och det där som är uppe i högra hörnet har försvunnit.
Finns det någon som vet hur jag får tillbaka dem?
Nr2 Jag måste även passa på att fråga om ubuntu tar upp mycket resurser från datorn om man jämför med vista eller xp.
Nr3. Och till sist tänkte jag fråga om man kan installera bankID från swedbank på ubuntu?
Om jag får ordning på ubuntu så att allt funkar, kan jag då formatera den partitionen med xp på genom ubuntu? Eller måste jag gå nån annan väg?
Bra forum / Martin
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Några frågor..
Hej Martinl och välkommen till forumet!
Då skall vi se om vi kan besvara dina frågor så gott det går.
Fråga 1. Har du startat om Firefox som brukligt? Alternativt startat om datorn? Känns skumt att dessa knappar försvunnit men det kan vara en engångssak (värt att prova först)
Fråga 2. Ubuntu i sig tar inte upp mycket resurser, oftast är det beroende på vad man kör och vad man har installerat. Du kan se detta genom att kika på System > Administration > Systemövervakare och det ser ungefär likadant ut som Windows aktivitetshanterare.
Fråga 3. Eftersom jag inte har swedbank själv, sökte jag på forumet och det fanns en hel del trådar kring detta. Verkar finnas både bra tips och hur man skall göra-trådar i denna tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... t=swedbank
Vänta tills du får iordning på allt, sen kan man skapa en ext3 eller dyl. för den partionen du har Windows på. Det skall inte vara några problem. Men det kan vara bra att ha dualboot tills allt fungerar enligt dina önskemål.
Hoppas att du fått någon hjälp med detta, annars svara tillbaka så skall vi försöka hjälpa dig så gott det går.
Då skall vi se om vi kan besvara dina frågor så gott det går.
Fråga 1. Har du startat om Firefox som brukligt? Alternativt startat om datorn? Känns skumt att dessa knappar försvunnit men det kan vara en engångssak (värt att prova först)
Fråga 2. Ubuntu i sig tar inte upp mycket resurser, oftast är det beroende på vad man kör och vad man har installerat. Du kan se detta genom att kika på System > Administration > Systemövervakare och det ser ungefär likadant ut som Windows aktivitetshanterare.
Fråga 3. Eftersom jag inte har swedbank själv, sökte jag på forumet och det fanns en hel del trådar kring detta. Verkar finnas både bra tips och hur man skall göra-trådar i denna tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... t=swedbank
Vänta tills du får iordning på allt, sen kan man skapa en ext3 eller dyl. för den partionen du har Windows på. Det skall inte vara några problem. Men det kan vara bra att ha dualboot tills allt fungerar enligt dina önskemål.
Hoppas att du fått någon hjälp med detta, annars svara tillbaka så skall vi försöka hjälpa dig så gott det går.
Senast redigerad av 1 roggerooster, redigerad totalt 10 gånger.
Jag har provat med att starta om firefox, startat om datorn osv. Men knapparna är ändå borta
konstigt... som sagt är jag ju helt ny med ubuntu så jag kan ju inget alls heller, jag har gjort en del på bossiemans blog och det funkar grymt bra! ubuntu är mäktigt! Nu är det firefox som spökar, bankID väntar jag med, ska lusläsa forumet innan jag vågar mig installera det.
Snabbt svar
/ Martin

Snabbt svar

Re firefox problemet, hjälper det att trycka på F11 två gånger? (dvs sätta firefox i fullscreen läge och sen ta av det igen).
ne det funkar inte heller tyvär... kan man installera firefox 2.0 och kolla om det är någon skillnad? Hur gör man det isåfall?
-
Du kan ominstallera firefox och testa om det blir någon skillnad.
Gå på system > administration > pakethanteraren synaptic och där väljer du sök. Skriv in i rutan "firefox" och vänta tills den sökt klart. Sedan klickar du en gång med musen på den fyrkantiga rutan framför firefox-raden och väljer "markera för ominstallation". När detta är gjort trycker du på "verkställ" uppe på menyn och programmet installeras om. Testa detta först!
Gå på system > administration > pakethanteraren synaptic och där väljer du sök. Skriv in i rutan "firefox" och vänta tills den sökt klart. Sedan klickar du en gång med musen på den fyrkantiga rutan framför firefox-raden och väljer "markera för ominstallation". När detta är gjort trycker du på "verkställ" uppe på menyn och programmet installeras om. Testa detta först!
Jag har fått ordning på firefox nu...
Men nu har jag några andra frågor.
När jag startar datorn får jag ju upp en massa alternativ, xp, ubuntu och typ 4 alternativ till som jag inte vet vad det är.
Går det att få så att datorrn startar med ubuntu direkt, eller få så att det bara är två alternativ åtminstone.
Sen tänkte jag höra om man kan göra så att uppstarten går snabbere på något sätt? Som det är nu går det inte snabbare att starta
ubuntu än det gör att starta xp. Det kanske ska vara så.
Jag har en hp compaq nx7300, funkar den att köra typ compiz på (gör jag nu), eller tar det upp mycket kraft i onödan?
Bäst att fråga....
Men nu har jag några andra frågor.
När jag startar datorn får jag ju upp en massa alternativ, xp, ubuntu och typ 4 alternativ till som jag inte vet vad det är.
Går det att få så att datorrn startar med ubuntu direkt, eller få så att det bara är två alternativ åtminstone.
Sen tänkte jag höra om man kan göra så att uppstarten går snabbere på något sätt? Som det är nu går det inte snabbare att starta
ubuntu än det gör att starta xp. Det kanske ska vara så.
Jag har en hp compaq nx7300, funkar den att köra typ compiz på (gör jag nu), eller tar det upp mycket kraft i onödan?
Bäst att fråga....
-
En fråga först, fungerade det med ominstallation av firefox?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Stäng Firefox. Öppna en terminal och skriv det här:
Öppna sen Firefox igen.
EDIT: Läste inte som folk
Kod: Markera allt
mv ~/.mozilla ~/.mozilla.backup
EDIT: Läste inte som folk
Jag installerade inte om firefox, utan det hade blivit något knas med panelen högst upp.
Tror jag tog, alltid överst, sen tillbaka till det jag hade så funkade det.
Jag förstod bara inte hur det kunde bli så när datorn varit avstängd över en natt, var för lätt helt enkelt....
Tror jag tog, alltid överst, sen tillbaka till det jag hade så funkade det.
Jag förstod bara inte hur det kunde bli så när datorn varit avstängd över en natt, var för lätt helt enkelt....
jag ha haft problem med firefox oxå, jag stängde av effekterna så var problemet borta... pröva med de
jag har samma problem just med dom 3 knmapparna i firefox, fast ALLA rutor jag har uppe saknas den "menyraden" så jag kan varjen flytta, minimera, maximera eller stänga av någon av mina fönster jag öppnar, tror jag har råkat ändra något som jag inte kommer ihåg, men frågan är bara vad?
har någon ett bra svar på den frågan blir jag glad! :p
har någon ett bra svar på den frågan blir jag glad! :p
Enklast o snabbast
Starta terminalen och kör det här kommandot.
Posta ev felmeddelanden.
Starta terminalen och kör det här kommandot.
Kod: Markera allt
compiz --replace
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du skriver att du använt guider från Bossiemans blogg... Senaste där är ju mer än ett år gammalt så vad som fungerar i 10.04 och 10.10 kan ju vara lurigt...
Har du hållit på och installera teman och grejer?
Har du hållit på och installera teman och grejer?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<