Små frågor

Waterpurple
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Små frågor

Inlägg av Waterpurple »

Hej, små frågor.

1. Hur ökar man radbytet vid scrollning? Har tittat på musinställningarna, ser det ej där.
2. Hur "compilar" man ett program, som t.ex. Winrar eller VLC? En rak, kort guide, om det finns någonstans. Jag är inte extremt teknikintresserad.

Fyller eventuellt på med fler om jag kommer på dem.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Små frågor

Inlägg av ZX Spectrum »

På fråga två kan jag svara. Vad ska du ha Winrar till?
När det gäller att packa upp rar-filer så går du in under System/Administration/Pakethanteraren Synaptic och letar upp ett program som heter unrar och installerar detta genom att bocka i rutan. Samma sak med vlc. :)

Sen är det bara att dubbelklicka på valfri rar-fil och packa upp.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om man nu nödvändigtvis vill kompilera programmen själv så är det i allmänhet så att man laddar hem källkoden, som finns fritt tillgänglig. Sedan packar man upp den och kompilerar med:

Kod: Markera allt

./configure
make
make install
Detta kan skilja lite för något paket, men enda anledningen till att göra det är om man vid något tillfälle vill ändra i utseendet eller funktionen hos något kommando/program. Och de tillfällena är egentligen myyyycket sällsynta...

Enda tillfället jag själv har gjort det är när det funnits någon bugg i ett program och jag velat göra en snabbfix själv innan den riktiga buggfixen kommit... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Tack för hjälpen på fråga två, man kan säga att en sten har lyfts från mitt hjärta, mer eller mindre! Trodde man skulle fippla själv i varje program, för det var det intrycket jag fick när jag skulle ladda ner t.ex. en linuxkompitabel version från winrar.com eller VLC!

Men frågorna kvarstår.. hur gör jag scrollen 'kraftfullare', dessutom så fanns en möjlighet att om man klickade på scrollhjulet eller "mittersta musknappen" som vissa säger eller "mouse3" så fick du en scrollikon på skrivbordet och sedan var det bara att röra musen upp eller ner så gick du också ner eller upp på skärmen. Vet ej om detta var exklusivt för Windows men hoppas ej det.

Dessutom, finns det någon lista eller hur vet jag vad t.ex. programmet heter på synaptic om jag vill installera ett dito? VLC hette lika men unrar är olikt winrar. Med tanke på hur enormt stor synapticlistan är vet jag inte om jag vill chansa... finns det, som sagt, någon lista eller kan man kontrollera sådant på varje programs hemsida, hade jag missat det på t.ex. rarlabs.com?

Mvh.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Waterpurple skrev:Dessutom, finns det någon lista eller hur vet jag vad t.ex. programmet heter på synaptic om jag vill installera ett dito? VLC hette lika men unrar är olikt winrar. Med tanke på hur enormt stor synapticlistan är vet jag inte om jag vill chansa... finns det, som sagt, någon lista eller kan man kontrollera sådant på varje programs hemsida, hade jag missat det på t.ex. rarlabs.com?
Är det för att packa eller packa upp..? Efter man installerat 'restricted extras' så fungerar rar i vanliga hanteraren för komprimerade filer, inkl packa... Det är inte exakt likadant som winrar - men varför behöver det vara det? Det är ju rätt enkla grejer man gör oftast, packar eller packar upp...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Waterpurple skrev:Men frågorna kvarstår.. hur gör jag scrollen 'kraftfullare', dessutom så fanns en möjlighet att om man klickade på scrollhjulet eller "mittersta musknappen" som vissa säger eller "mouse3" så fick du en scrollikon på skrivbordet och sedan var det bara att röra musen upp eller ner så gick du också ner eller upp på skärmen. Vet ej om detta var exklusivt för Windows men hoppas ej det.
Eftersom funktionen av mittknappen kan variera beroende på vilket program man kör, bl.a används mittknappen för cut/paste av vissa delar av Ubuntu, så tror jag att detta är en programinställning snarare än en Ubuntuinställning. Jag har fått igång allt det här i Ubuntu, men kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde...

I t.ex Firefox når man just dessa genom att hoppa till "about:config" och sedan använda "mousewheel" som filter, men det finns en del att välja på där... :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Waterpurple skrev:Tack för hjälpen på fråga två, man kan säga att en sten har lyfts från mitt hjärta, mer eller mindre! Trodde man skulle fippla själv i varje program, för det var det intrycket jag fick när jag skulle ladda ner t.ex. en linuxkompitabel version från winrar.com eller VLC!

Men frågorna kvarstår.. hur gör jag scrollen 'kraftfullare', dessutom så fanns en möjlighet att om man klickade på scrollhjulet eller "mittersta musknappen" som vissa säger eller "mouse3" så fick du en scrollikon på skrivbordet och sedan var det bara att röra musen upp eller ner så gick du också ner eller upp på skärmen. Vet ej om detta var exklusivt för Windows men hoppas ej det.

Dessutom, finns det någon lista eller hur vet jag vad t.ex. programmet heter på synaptic om jag vill installera ett dito? VLC hette lika men unrar är olikt winrar. Med tanke på hur enormt stor synapticlistan är vet jag inte om jag vill chansa... finns det, som sagt, någon lista eller kan man kontrollera sådant på varje programs hemsida, hade jag missat det på t.ex. rarlabs.com?

Mvh.
Att man går ut på programets hemsida och försöker ladda hem filer är inte helt ovanligt, vanligt förekommande Windows betéende. :) Oftast finns allt i förråden som man installerar via pakethanteraren Synaptic.

Om du vet vad du är ute efter men inte vet vad t.ex programmet heter kan man söka på ord som har med programmet att göra. Söker du t.ex på "bittorrent" får du upp en massa träffar på bittorrentklienter, säkerligen annat med.

Men annars har du ju detta forum du kan fråga om du vill ha mer exakta tips/svar. Sedan har vi även faddrar som kan hjälpa dig via en snabbmeddelande tjänst eller liknande.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Waterpurple skrev:1. Hur ökar man radbytet vid scrollning? Har tittat på musinställningarna, ser det ej där.
Kunde inte låta bli att leka lite... :)

I Firefox gör man iaf så att man kör "about:config" och sedan sätter "mousewheel.withnokey.numlines" till det antal "rader" man vill ha. Själv kör jag just nu med 10 och det är ett himla hoppande över skärmen... ;D
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Testade din metod Osprey, ännu inget märkbart resultat, kanske måste man starta om Firefox?

För övrigt så tackar jag för svaren och återkommer med knepigheter på vanligt manér ;)

Jag har ändrat upplösningen i ett försök för att förstora texten i Firefox som är pinsamt liten. Nu ser min skärm ut så här och jag kan inte ens ändra tillbaka till min gamla inställning! Stod nått om "Bonodo" eller vad det var för program som tydligen strulade när jag kikade på utseendeinställningar.

Tack för erat tålamod och hjälpen hittills :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ja textstorleken kan bli löjligt liten i Firefox i Ubuntu, vet inte varför. Men däremot så är det väldigt lätt att fixa till det. Det är bara att öppna inställningarna i Firefox, få till "[Content] -> "Fonts & Colors" -> [Advanced]" och sedan ställa in "Minimum Font Size" på det man vill ha, själv kör jag med 14, men det väljer man ju som man vill... :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Tack hund! Det hjälpe(nästan överallt, förutom svd.se av någon anledning).

En till liten funderare; jag använder nu synaptic och installerade flera iso mount program då wine funkade bara en liten stund till daemon tools, ungefär fram till 3:e rutan i installationen. Jag har nu flera program, men de finns inte under programfliken där uppe i vänstra hörnet. Jag lyckades knepa mig fram till deras installationsmapp via Synaptic (tydligen usr/share/doc) men hittade mest readme-filer där. Hur fixar jag detta? Jag vill ju installera en .iso fil, som troligen är optimerad till Windows. Lyckades unrar .isofilen som startade i Wine, men efter ett tag stod det "please insert disc 1" ;/
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I Linux behöver du inte Daemon-tools eller något sådant, du kan montera en iso rakt av precis var du vill som t.ex:

mount -t iso9660 my-iso-file.iso /mnt -o loop
Och sedan har du allt på iso:n "helt automatiskt" under /mnt... :)
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Waterpurple skrev:Tack hund! Det hjälpe(nästan överallt, förutom svd.se av någon anledning).

En till liten funderare; jag använder nu synaptic och installerade flera iso mount program då wine funkade bara en liten stund till daemon tools, ungefär fram till 3:e rutan i installationen. Jag har nu flera program, men de finns inte under programfliken där uppe i vänstra hörnet. Jag lyckades knepa mig fram till deras installationsmapp via Synaptic (tydligen usr/share/doc) men hittade mest readme-filer där. Hur fixar jag detta? Jag vill ju installera en .iso fil, som troligen är optimerad till Windows. Lyckades unrar .isofilen som startade i Wine, men efter ett tag stod det "please insert disc 1" ;/
Om du inte vill skriva commands i terminalen för att mounta finns ett fint program som heter acetoneiso2 som har ett enkelt gränssnitt. Det finns tillgängligt i förråden.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Osprey skrev:I Linux behöver du inte Daemon-tools eller något sådant, du kan montera en iso rakt av precis var du vill som t.ex:

mount -t iso9660 my-iso-file.iso /mnt -o loop
Och sedan har du allt på iso:n "helt automatiskt" under /mnt... :)
"Endast root kan göra det" (?)

Hittade inte Acetoneiso2. För övrigt, kan någon svara på hur jag startar mina program jag drog ner från Synaptic, mina isoprogram? De finns inte i programmenyn och jag har testat att kolla upp deras directories som i Windows men hittade nästan bara readme-filer...

Mvh.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

acetoneiso2 kan du ladda ner via denna länken
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Waterpurple skrev:"Endast root kan göra det" (?)
Du behöver bara skriva "sudo" före kommandot och sedan svara med ditt eget lösenord, så funkar det...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

(För att återgå till fråga 1)
Waterpurple skrev:1. Hur ökar man radbytet vid scrollning?
Osprey skrev:I Firefox gör man iaf så att man kör "about:config" och sedan sätter "mousewheel.withnokey.numlines" till det antal "rader" man vill ha.
Waterpurple skrev:Testade din metod Osprey, ännu inget märkbart resultat, kanske måste man starta om Firefox?
Du kanske också måste sätta mousewheel.withnokey.sysnumlines till false. Det måstade i alla fall jag. Man behöver inte starta om firefox. Det tar direkt.
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Du har rätt David Andersson, det sista kommandot var även jag tvungen att göra. Tack!

För övrigt: Om jag har ett program till .doc filer som jag vill att ska vara standard, så finns det något universiellt sätt att sätta ett program på en viss filtyp som ska öppna som standard? Alltså, utan att gå in i varje program och fippla(för det har jag gjort, utan att hitta något specifikt).

En sak i Windows som var bra det var att du hade det här med högerklick --> öppna med --> väljer program ---> öppna alltid med det här programmet --> klart! T.ex. sen öppnade du alltid .wmv filer med quicktime, eller .avi med VLC etc. Jag söker något liknande med Ubuntu, kanske inte just exakt på samma sätt men med samma resultat.

Anyone knows?

Mvh, och tack för all hjälp hittills.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Waterpurple skrev:Du har rätt David Andersson, det sista kommandot var även jag tvungen att göra. Tack!

För övrigt: Om jag har ett program till .doc filer som jag vill att ska vara standard, så finns det något universiellt sätt att sätta ett program på en viss filtyp som ska öppna som standard? Alltså, utan att gå in i varje program och fippla(för det har jag gjort, utan att hitta något specifikt).

En sak i Windows som var bra det var att du hade det här med högerklick --> öppna med --> väljer program ---> öppna alltid med det här programmet --> klart! T.ex. sen öppnade du alltid .wmv filer med quicktime, eller .avi med VLC etc. Jag söker något liknande med Ubuntu, kanske inte just exakt på samma sätt men med samma resultat.

Anyone knows?

Mvh, och tack för all hjälp hittills.
Du högerklickar på filen och väljer egenskaper. Sen väljer du fliken Öppna med och väljer det programmet du vill ska öppna dessa filer i fortsättningen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"