Problem med extra kort på Acer Aspire One
Problem med extra kort på Acer Aspire One
Jag har nu installerat ubuntu 8.10 på min AA1. Det flöt på bra under installationen. På originalkortet valde jag ext2 och / och på mitt extra SDHC 4GB valde jag 3GB åt ext2 /home och 1GB åt swap. Jag har följt bossiemans "guide" för att installera den optimerade kärnan. Allt fungerade bra de två första dagarna men imorse när jag startade upp datorn så kommer det upp en rad felmeddelande. När den går igenom hårdvaran innan inloggningen till ubuntu ska komma fram så står det:
fsck.ext2: Unable to resolve 'UUID=5e1cc734-d4d9-4d8c-8948-fcbf2e2af342'
fsck died with exit status 8
*File system check failed.
A log is being saved in /var/log/fsck/checkfs if that location is writable.
Please repair the file system manually.
*A maintenance shell will now be started.
CONTROL-D will terminate the shell and resume system boot.
bash: no job control in this shell
root@jesper-netbook:~#
Jag skriver då exit för att komma ur(vet inte vad jag ska göra annars). Det matas då igenom all hårdvara och jag kommer sedan till inloggningsfönstret för ubuntu. När jag då ska loggas in kommer det upp en ruta med felmeddelande där det står:
Din hemkatalog är angiven som "/home/jesper" men den verkar inte finnas. Vill du logga in med /-katalogen (rotkatalogen) som din hemkatalog? Det är inte troligt att någonting kommer att fungera såvida du inte använder en felsäker session.
Jag väljer då Ja. och då ser det ut som att jag är på väg att loggas in men det står bara stilla och det kommer sedan ytterliggare fler felmeddelande. Det verkar ju uppenbarligen som att datorn inte hittar mitt SDHC kort fast den gjort det innan. Kortet sitter såklart i den vänstra sloten och jag har försökt att starta om flera gånger och tryckt ut och in kortet för att försäkra mig mot glapp.
Vet någon hur jag ska lösa detta?
fsck.ext2: Unable to resolve 'UUID=5e1cc734-d4d9-4d8c-8948-fcbf2e2af342'
fsck died with exit status 8
*File system check failed.
A log is being saved in /var/log/fsck/checkfs if that location is writable.
Please repair the file system manually.
*A maintenance shell will now be started.
CONTROL-D will terminate the shell and resume system boot.
bash: no job control in this shell
root@jesper-netbook:~#
Jag skriver då exit för att komma ur(vet inte vad jag ska göra annars). Det matas då igenom all hårdvara och jag kommer sedan till inloggningsfönstret för ubuntu. När jag då ska loggas in kommer det upp en ruta med felmeddelande där det står:
Din hemkatalog är angiven som "/home/jesper" men den verkar inte finnas. Vill du logga in med /-katalogen (rotkatalogen) som din hemkatalog? Det är inte troligt att någonting kommer att fungera såvida du inte använder en felsäker session.
Jag väljer då Ja. och då ser det ut som att jag är på väg att loggas in men det står bara stilla och det kommer sedan ytterliggare fler felmeddelande. Det verkar ju uppenbarligen som att datorn inte hittar mitt SDHC kort fast den gjort det innan. Kortet sitter såklart i den vänstra sloten och jag har försökt att starta om flera gånger och tryckt ut och in kortet för att försäkra mig mot glapp.
Vet någon hur jag ska lösa detta?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Problem med extra kort på Acer Aspire One
Jag har nästa en identisk setup, men jag har min /home på SSD-disken. På ett 4GB minneskort har jag 1GB swap och resten ext2 precis som du.
Jag fick också det felmeddelandet när jag startade häromdagen, minneskortläsaren verkar inte funka helt hundra även med den anpassade kärnan antar jag. Jag gjorde som så att jag skrev fsck /dev/mmcblk0p1 (vilket är min ext2 på minneskortet) sen så kördes en filsystemskoll, den frågade mig om en massa logiska block, jag svarade ja. Sen dess har det funkat bra.
Du skulle kunna starta med LiveUSB , starta en terminal och skriva blkid så tror jag du ser om det är mmcblk0p1 för dig, sen kan du skriva samma fsck som jag gjorde.
Kolla sen i fstab så att /home ligger rätt, så att den inte blivit flyttad. Enklast att kolla genom att först klicka på disken under Platser så att den monteras, tryck sen Alt+F2 och skriv gksudo nautilus och gå in (i listan till vänster) disk → etc → fstab och öppna den, jämför UUID för /home där med det UUID du fick fram med kommandot blkid. Eftersom vi kör filbläddraren som root öppnas även texteditorn som root, så det är bara att ändra. Försiktig med musen så man inte ändrar nåt av misstag.
Jag fick också det felmeddelandet när jag startade häromdagen, minneskortläsaren verkar inte funka helt hundra även med den anpassade kärnan antar jag. Jag gjorde som så att jag skrev fsck /dev/mmcblk0p1 (vilket är min ext2 på minneskortet) sen så kördes en filsystemskoll, den frågade mig om en massa logiska block, jag svarade ja. Sen dess har det funkat bra.
Du skulle kunna starta med LiveUSB , starta en terminal och skriva blkid så tror jag du ser om det är mmcblk0p1 för dig, sen kan du skriva samma fsck som jag gjorde.
Kolla sen i fstab så att /home ligger rätt, så att den inte blivit flyttad. Enklast att kolla genom att först klicka på disken under Platser så att den monteras, tryck sen Alt+F2 och skriv gksudo nautilus och gå in (i listan till vänster) disk → etc → fstab och öppna den, jämför UUID för /home där med det UUID du fick fram med kommandot blkid. Eftersom vi kör filbläddraren som root öppnas även texteditorn som root, så det är bara att ändra. Försiktig med musen så man inte ändrar nåt av misstag.
Jag har letat upp vad min ext2 hette, den hette /dev/mmcblk0p6 så jag skrev fsck /dev/mmcblk0p6 som du föreslog. Det står då
fcsk 1.41.3 (12-Oct-2008)
e2fsck 1.41.3 (12-Oct-2008)
fcsk.ext2: No such file or directory while trying to open /dev/mmcblk0p6
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>
Jag testar då det nedan nämnda men får samma "svar" som när jag skrev enbart fsck...
Vad beror detta på? Finns det något annat sätt man kan få det att fungera på? Jag kan ju givetvis formatera enheterna igen men detta garanterar ju inte att det inte händer igen.
fcsk 1.41.3 (12-Oct-2008)
e2fsck 1.41.3 (12-Oct-2008)
fcsk.ext2: No such file or directory while trying to open /dev/mmcblk0p6
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>
Jag testar då det nedan nämnda men får samma "svar" som när jag skrev enbart fsck...
Vad beror detta på? Finns det något annat sätt man kan få det att fungera på? Jag kan ju givetvis formatera enheterna igen men detta garanterar ju inte att det inte händer igen.
- Cadryc
Jag har tyvärr ingen bra koll på fsck, men det känns smått skumt att det är mmcblk0p6 för dig, det ser ju ut som om det vore den femte partitionen på enheten.
Annars, har för mig att det stod nånting liknande för mig när jag fsck -p för att det skulle fixa till filsystemet automatiskt.
Annars, har för mig att det stod nånting liknande för mig när jag fsck -p för att det skulle fixa till filsystemet automatiskt.
Tyvärr har jag inte kommit fram till någon lösning. Därför har jag bestämt mig för att ominstallera och ompartitionera. Förhoppningsvis slipper jag krångel efter detta : ) Tack för tipsen!
- Cadryc
Fick faktiskt det här igår igen, man hamnar i konsollläge. Jag skrev fsck /dev/mmcblk0p1 även denna gång, svarade jag påalla rågor om block inte var som de skulle. Sen skrev jag reboot och det funkade bra igen.
Undrar vad detta egentligen beror på, kortet eller kortläsaren.
Undrar vad detta egentligen beror på, kortet eller kortläsaren.
Ok, trist att det återkommer.. Då lär det nog göra det för mig i framtiden. Om det kommer fram att det finns en lösning för problemet skulle jag gärna ta del av den : )
- Cadryc
Upptäckte just att Puppy Linux inte ville boota om jag hade kortet isatt....
Och så ville inte ubuntu montera mina två partitioner som jag skrivit in i fstab. Men så stängde jag av, tog ut kortet, satte in det igen och startade, nu funkade det bra. Det börjar kännas lite som......
Och så ville inte ubuntu montera mina två partitioner som jag skrivit in i fstab. Men så stängde jag av, tog ut kortet, satte in det igen och startade, nu funkade det bra. Det börjar kännas lite som......
Det verkar helt hopplöst. Nu funkade det trots allt att köra: fsck /dev/mmcblk0p1 men när jag väl loggar in i ubuntu så kommer det flertalet felmeddelanden och det står bara stilla.
Suck.
Suck.
- Cadryc
Efter jag körde fsck /dev/mmcblk0p1 så skrev jag ju sen reboot så att datorn startade om, men när jag loggade in så var itne minneskortet monterat som det skulle. Efter en till omstart så blev det rätt.
- Cadryc
Verkar ha snubblat över en lösning på problemet, den föreslogs av Emil.s i en annan tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Jag körde följande kommando
så återställdes mbr på kortet. Alla filer och partitioner försvann så jag partionerade pånytt, som jag lärde mig i här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p274759
Sen dess har jag startat om datorn ett antal gånger, har testat vänteläge, och allt verkar funka bra.
En liten kommentar om dd-kommandot, skriver man fel så kan man ställa till det ordentligt, tex skriva över grejer man inte vill. Nu använder vi ju iofs /dev/zero så risken är kanske inte så stor som när man tex använder dd till att göra en avbild av en disk, om man då tex blandar ihop det så kan man tömma disken istället.
Jag körde följande kommando
Kod: Markera allt
dd if=/dev/zero of=/dev/mmcblk0 bs=512 count=1
Sen dess har jag startat om datorn ett antal gånger, har testat vänteläge, och allt verkar funka bra.
En liten kommentar om dd-kommandot, skriver man fel så kan man ställa till det ordentligt, tex skriva över grejer man inte vill. Nu använder vi ju iofs /dev/zero så risken är kanske inte så stor som när man tex använder dd till att göra en avbild av en disk, om man då tex blandar ihop det så kan man tömma disken istället.
Fungerar det fortfartfarande felfritt efter omstarter?
- Cadryc
Nä, nu äre samma sak igen
Vänteläge funkade ju dåligt med SD-kort och och 2.6.27. Det funkar bättre med 2.6.28, men det kanske fortfarande är det som ställer till det, att SD-kortet inte hanteras rätt i kombination med vänteläget.
Får kanske vänta till Ubuntu 9.04, Jaunty Jackalope

Vänteläge funkade ju dåligt med SD-kort och och 2.6.27. Det funkar bättre med 2.6.28, men det kanske fortfarande är det som ställer till det, att SD-kortet inte hanteras rätt i kombination med vänteläget.
Får kanske vänta till Ubuntu 9.04, Jaunty Jackalope