Går ej att installera på Acer Aspire One

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Går ej att installera på Acer Aspire One

Inlägg av Andreas S »

Hej!

Har nyligen fått hem en Acer Aspire One A150 120GB hårddisk med Linpus och är sugen att testa ubuntu i den.
Hur som helst fungerar inte installationen av ubuntu. Använder mig av en bootbar usb som startar som den ska, men bara någon sekund efter att Ubuntu börjat ladda piper det i datorn och den stängs av. Har testat med både 8.04 och 8.10 samt att jag testat på olika usb-minnen, men det är samma sak ändå.

För att utesluta att det är (enbart) datorn det är fel på gjorde jag en bootbar usb med Fedora och det startade utan problem. Alla nödvändiga drivrutiner verkar finnas till fedora då mic, kamera och trådlösa nätverket fungerar direkt. Kan självklart tänka mig att köra fedora, men vill helst köra ubuntu med netbook-tillägget då Ubuntu är nuvarande favoriten.

Värt att tillägga om det nu spelar någon roll är att jag köpt en engelsk variant av A150 (har alltså engelskt tangenbord inställt som svenskt nu) :)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Går ej att installera på Acer Aspire One

Inlägg av Dagon^ »

Det verkar skumt. När jag kom hem med min fixade jag en bootbar USBsticka och installerade direkt. Inga problem alls.
Du får gärna göra om det hela genom att följa min guide och se om det fungerar. Du har ju inget att förlora :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Andreas S »

Hej!

Testade din manual och tyvärr med samma resultat. Det är dock något maskinvarufel på datorn så den ska bytas mot en ny. Det kanske hjälper :) Funkar annars ganska bra med Linpus så länge, det mesta går ju att installera.

Tack för tipset i alla fall!
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Andreas S skrev:Hej!

Testade din manual och tyvärr med samma resultat. Det är dock något maskinvarufel på datorn så den ska bytas mot en ny. Det kanske hjälper :) Funkar annars ganska bra med Linpus så länge, det mesta går ju att installera.

Tack för tipset i alla fall!
Okej, vad trist att ha maskinvarufel på en ny maskin :/
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"