Bärbar dator som mobiltelefon

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
nixy

Bärbar dator som mobiltelefon

Inlägg av nixy »

Hej

Jag har en EeePC och undrar om någon här känner till om det finns billiga GSMenheter (sändare/mottagare/simkortsläsare) man kan köpa för att kunna använda datorn som mobiltelefon (samtal och sms), eller bör jag koppla in en vanlig mobiltelefon?

:)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bärbar dator som mobiltelefon

Inlägg av Cadryc »

Ungefär som jag funderade på i den här tråden?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=35006
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ja, jag letar efter samma funktioner: d.v.s. att kunna ringa och sms:a med datorn, men utan 3Gmodem.

Wammu ber mig koppla in en telefon via kabel (USB?), irDA, eller Bluetooth, men min gamla telefon har inga sådana funktioner. Tänkte att man kanske ändå kan använda SIMkortet (t.ex. med en SIMkortsläsare) för att kunna ringa och sms:a.

På en site* för modifiering av EeePC nämns SIMkortläsare som ett möjligt tillägg, men dom går inte närmare in på det.
*) http://beta.ivancover.com/wiki/index.ph ... e_Upgrades

Har installerat smsclient, men vet inte hur man startar det (finns inte i menyerna, och när jag skriver smsclient i terminalen --> "kommandot finns inte").

Med dom vanligaste mobiltelefonfunktionerna i EeePCn kan jag dumpa min gamla lur. Har även spanat in en fungerande GPSlösning (Holux Bluetoothmottagare + tangoGPS). ;D

TILLÄGG
Programtelefonen Ekiga i Ubuntu är ju iof en annan lösning, men då antar jag att man får ett nytt nummer av "Diamondcard". Kollade aktuella kostnader för PC-2-Phone, och det ser ganska hyffsat ut: i Sverige kostar det ca 1,40 kr till mobilabonnemang, ca 0,17 till fasta abonnemang, och ca 0,10 kr för SMS. Någon som provat, eller känner till något användarforum där man kan läsa om hur det funkar?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Ska du använda Ekiga så måste du ha internetanslutning, är man ute å flänger så innebär det i praktiken 3G-bredband.

Men om du kommer igång med Ekiga så berätta gärna mer, hur det funkar med registrering och betalning, är det som Skype?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Det e sant. Kanske bör uppgradera till en 3Gtjänst då...

Angående Ekiga.... Nu har jag försökt betala för ett pc-to-phonekonto hos Diamondcard.us med kreditkort, men får hela tiden ett felmeddelande som påstår följande:
You are only allowed to click once.
This prevents double billing your credit card.
Skickade ett mail om detta till deras support, och fick genast ett svar:
Strange

och
You can try again. Close your browser and try again. No one else seems
to have this problem at the moment.
Men jag har provat igen, fyra - fem gånger, och med två olika datorer (Intrepid och Hardy, båda med Firefox 3.0.5) och får bara samma felmeddelande. Kan det vara fel på Firefox, eller det där amerikanska telekomföretaget?

Kom just på att jag startade en tråd om just Ekiga för ett tag sedan.. Flyttar en kopia av det här som inte handlar om hårdvara o länkar --> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=193&t=33806
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"