andol skrev:
Då jag har kört saker via ./if-up.d har det i regel varit genom att starta om ett befintligt skript från /etc/init.d/
EDIT: Oj, nu blev det visst lite rörigt. Poängen är dock att det krävs lite eftertanke och testande innan man får automagiska processer att bete sig automagiskt på rätt sätt.
He, he, eftertanke var just ordet
Jag försökte lägga in detta i ett skript som jag kallade mail.sh i /etc/network/if-up.d:
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
/etc/init.d/autofs restart
su micke
ssh -f micke@mindoman.se -L 2000:localhost:25 -N
Det ledde till att booten landade i ett skal (inloggad som micke) och ett filsystem som endast var läsbart
Skulle man istället kunna skriva ett skript som lägger sig i bakgrunden tills det att den t.ex. klarar av att pinga google och sedan kör kommandona ovan? På det viset skulle det inte spela någon roll vilket nätverk jag ansluter via.
Som ni ser håller jag nu förövrigt på med två saker som skall starta när uppkopplingen är initierad, dels så ska ssh-tunneln för mejlen starta, men sedan ska den också montera en katalog från min server på den bräbara via sshfs. Bägge dessa grejer funkar jättebra om jag startar dem förhand, men jag skulle alltså vilja att de startar automatiskt så fort datorn kopplat upp sig via 3g-modemet, det trådlösa
eller det trådbundna nätverket. Jag antar att det första kommandot måste köras som root medan det sista skall köras som mig själv för att allt ska funka förövrigt.
/Micke