"Tvådelad" uppstart?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Re: "Tvådelad" uppstart?

Inlägg av AntonPetts »

installera fastboot kerneln i arch så kan du nog dra ner starttiden med 2s till :).

Kommentera ut några virtuella konsoller (eller vad det nu heter :P) i /etc/inittab också, om du inte redan har gjort det
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Det här verkar bli en riktigt intressant "skapelse".
Har du möjlighet att dela ut den med en torrent eller liknade?
Vi kan avvakta till det blivit "beta" eller nått dit åt ;D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Ska installera fastboot under dagen, usb drivare till tangetbordet höjde boottiden med 1 sec och målet var ju UNDER 10 :) Tack för tipset!
Hans: Visst kan jag, dock kan vissa modifieringar störa användandet på andra datorer, tex den enda nätverksdrivrutinen som startar är ath_pci om du inte använder denna kan det bli svårt att nå nätet och en modifiering i uppstartsskriptet gör att udev startar först vilket sparar fyra(!) sec men kan ställa till problem med vissa program som ska starta automatiskt. Kan försöka slänga upp nån mer generell version med alla närverksdrivare och ljuddrivare.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Så länge det inte är något som "pillar om" i BIOSn, så är jag beredd att prova. :)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

AntonPetts skrev:installera fastboot kerneln i arch så kan du nog dra ner starttiden med 2s till :).
Fuuuuuusk. ;)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Igår blev det tyvärr ingen fastboot, hittade igen för min kärnversion och ville inte "nedgradera mig" ;) Ska kolla med på det nån annan dag. Pillade lite mer med nätverksinitationen och conf-filerna och tror att jag har gjort en ny rc.conf som han startar på för att sedan byta till en fetare vid "fullboot" den verkar funka men fullbooten och bytet är inte helt testade, detta ger även möjlighet till en hårdare stripping. Jag har inte mätt något men den känns snabbare vid boot.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Låter lovande.
Kommer den att passa på en AOA150A? :)
Har nämligen en sådan på inköpslistan ;)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Troligtvis, men en del funktioner kanske inte funkar spec i "snabb boot" men du kan enkelt konfa om vilka moduler som ska startas eller inte. Så det bör ej vara några problem.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Om du ändå bara vill lyssna på musik, varför inte göra det i terminalläget?
Start tiden misstänker jag kommer krympa ganska så mycket om du tar bort alla grafiska komponenter.

Osäker på hur det skulle funka med att den "bootar vidare" sen.
Kör man recovery mode kan man ju välja att den ska boota vidare normalt. Kanske lättast att bygga vidare på just recovery kärnan?
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Tompalaz skrev:Om du ändå bara vill lyssna på musik, varför inte göra det i terminalläget?
Start tiden misstänker jag kommer krympa ganska så mycket om du tar bort alla grafiska komponenter.

Osäker på hur det skulle funka med att den "bootar vidare" sen.
Kör man recovery mode kan man ju välja att den ska boota vidare normalt. Kanske lättast att bygga vidare på just recovery kärnan?
Jo jag kommer köra musik med moc. "Vidarebootningen" funkar så att du byter till en "riktig" runlevel m.h.a. init 5 (för grafiskt) eller init 3 (för terminal) då fortsätter den att ladda resten av demonerna och modulerna och allt vad det är. Dock har jag problem med att han vill starta vissa grejer en gång till så just nu är det en "vidarebootningstid" på 40-50 sec
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag hittade det här på Crunchbangś forum.
I was taking a look at this sysv-rc-conf
For what I understand it disables or enable resources on every possible runlevel.
http://crunchbanglinux.org/forums/post/1953/#p1953

Kanske det kan bistå dig på något sätt ::)

Jake108 länkar tillbaka till en Ubuntusida.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"