NIC slutar svara

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ifconfig
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

NIC slutar svara

Inlägg av ifconfig »

Hej,

Jag använder min gamla Lifebooks S7010D som router till mitt turbo-3g. Problemet jag har är att ibland slutar NICet svara och om man försöker ansluta med vnc händer ingenting. SSH funkar och ping får svar, ibland "vaknar" NICet när man pingar. Och då kan man få upp 3-4 vnc-sessions mot maskinen.

Jag har inte energisparläge igång på den så det kan inte vara det som är problemet.

Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning
Magnus
ifconfig

Re: NIC slutar svara

Inlägg av ifconfig »

Glömde...

Jag kör 8.10 och alla uppdateringar är avklarade.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Låter som något du ska börja med att fråga din operatör om. Gissningsvis är det så att om en session inte har varit aktiv på X antal minuter så plockas den ut ur tabellerna för att dessa inte ska överbelastas. Att en session betraktas som inaktiv kan bero antingen på att den faktiskt varit det, men också på grund av att mottagningen varit dålig.

När en sission har "timeat out" så måste den läggas upp i tabellerna igen på ungefär samma sätt som när den kopplade upp första gången, vilket kan ta extra tid.

Så först tycker jag att du ska prata med operatören och höra om deras täckning för Turbo-3G i det aktuella området och om de har några tips för hur du kan snabba upp återuppkopplingen om sessionen betraktats som inaktiv...

[Edit] Ytterligare två saker som kan påverka det är väder och temperatur. Allra bäst förutsättningar är det när det är klart och kallt och sämst är det när det är nederbörd eller dimma...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ifconfig

Inlägg av ifconfig »

Tack för ditt svar!

Jag ber om ursäkt att jag var lite otydlig, det är NICet (eth0) som är kopplat till mitt LAN som bråkar. 3G-uppkopplingen fungerar som den ska och den fungerar även när NICet inte vill svara.

Med vänlig hälsning
Magnus
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hej,

Får du ut någon log i /var/log som säger något om ifall det är eth0 som krånglar eller om det är någon inställning som gör att de program som använder det som har problem? Som t.ex får du någon info mer än bootinfo med:

Kod: Markera allt

grep eth0 /var/log/*
ifconfig

Inlägg av ifconfig »

Hej,

Vad jag kan se skrivs inga felmeddelanden i loggen.
Ska tillägga också att när jag skulle sätta statisk ip på eth0 så ville den inte ta det via Network Configuration.
Fick göra det manuellt i /etc/network/interfaces.

Med vänlig hälsning
Magnus
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag får ingen riktigt klar bild över vad det egentligen är som är fel...

I ditt första inlägg skriver du att den "somnar", men att SSH och ping funkar... men de kör ju liksom också över samma eth0.....
Vad är det som gör att du misstänker att eth0 somnar och inte att det är något "i andra änden" som somnar..??

[Edit] Eller kör du SSH och annat över eth0, men Turbo3G över USB..? eller..?? jag får liksom inte riktigt bilden klar för mig... :-\
ifconfig

Inlägg av ifconfig »

Jag kan inte ansluta mot maskinen med vnc, de andra maskinerna som den delar internet till kommer inte åt den, ssh funkar ibland men då börjar den efter kort svara även på de andra tjänsterna.

Därför känns det som om nicet går i sparläge och att trafiken ifrån vnc inte klarar av att väcka det men ssh gör det.
Alltihop rör eth0 som är kopplad till en switch för lokal trafik, turbo-3g-uppkopplingen fungerar utmärkt under hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"