Konstant hängning av systemet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Sockan
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Konstant hängning av systemet

Inlägg av Sockan »

Hej

Systemet fryser till efter ett litet tag (hoppas jag hinner skriva klart). (Går inte att göra något ex. ctrl+alt+backspace osv)
Började efter att jag hade uppdaterat (systemet) och efter jag hade installerat nya fläktar.
Byte ut gamla fläktar.

Finns det någon logg som loggar alla "events"?

Testade med att stänga av en av fläktarna, fast fortfarande samma sak :/
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Konstant hängning av systemet

Inlägg av Hund »

Det finns loggar under System / Administration / System Log.

Kanske en kabel som är glapp? Min första tanke var dock minnet, RAM minnet är väldigt känsligt för ESD. Du kanske skulle prova att köra memtest+? Tryck på knappen "Esc" när GRUB startar för att komma in i menyn där Memtest+ finns. Det tar en väldigt lång tid att köra detta test (Evighetstest?) men man behöver inte köra hela, kör igång testet och kika på en film eller något. Har den inte hittat något fel under den tiden ska det inte vara någon fara.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du har /var/log/syslog.

Testa att starta en terminal och skriv in top. Med lite tur kan du se om det är något program som skenar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När datorn fryser kan du prova att trycka ner "AltGR + SysRq" (SysRq är samma knapp som "Print Scrn" (Print Screen) i ett par sekunder och sedan prova "Ctrl + Alt + Backsteg". Annars tror jag det är minnet, det brukar vara väldigt vanligt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sockan
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Sockan »

Tror att nätaggregatet som leker. Tog bort överklockningen, verkar fungera bra nu.
Fungerade bra tidigare tills jag byte fläktarna (körde gamla på 7 volt, nu 12v).
Aja tack för hjälpen! :D

Fast jag ska kolla minnerna iaf senare
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"