Bästa lösningen för 4 skärmar?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Bästa lösningen för 4 skärmar?
Min setup som den ser ut idag är som följer;
Nvidia 8800GTX, DVI1 --> Skärm 1
Nvidia 8800GTX, DVI2 --> Skärm 2
Nu vill jag på något sätt få in 2 skärmar till (en skärm, och en TV, actually), och funderar då på den bästa lösningen.
Hur skulle det bli om jag köper ett billigt PCI-kort med dualhead och 2 DVI-ut? Eller måste jag köpa ett 8800GTX till, och isåfall, ska jag köra det i SLI eller inte?
Har en S-Video-utgång på det nuvarande kortet, vilket jag antar kan användas till TV'n, men det lär inte bli någon toppenkvalité misstänker jag.
Då är frågan, vad rekommenderar ni?
Nvidia 8800GTX, DVI1 --> Skärm 1
Nvidia 8800GTX, DVI2 --> Skärm 2
Nu vill jag på något sätt få in 2 skärmar till (en skärm, och en TV, actually), och funderar då på den bästa lösningen.
Hur skulle det bli om jag köper ett billigt PCI-kort med dualhead och 2 DVI-ut? Eller måste jag köpa ett 8800GTX till, och isåfall, ska jag köra det i SLI eller inte?
Har en S-Video-utgång på det nuvarande kortet, vilket jag antar kan användas till TV'n, men det lär inte bli någon toppenkvalité misstänker jag.
Då är frågan, vad rekommenderar ni?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Re: Bästa lösningen för 4 skärmar?
Ingen?
Mitt tips: HTPC! 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Mjo...Hund skrev:Mitt tips: HTPC!
Men då blir det ännu mer utgifter.

Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux... 
Så handla något med 2 DVI ut bara så klarar du dig. (om du har TV med DVI/HDMI in iallafall...)

Så handla något med 2 DVI ut bara så klarar du dig. (om du har TV med DVI/HDMI in iallafall...)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Är du säker på detta? Får jag då ut samma bild över 3 skärmar, och kan använda clone från en skärm till TV'n?Emil.s skrev:Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux...
Funkar det med 2 så lär det väl funka med 3? Däremot så vet jag inte hur det är med TVn om den inte har DVI/HDMI eller liknande.dmz skrev:Är du säker på detta? Får jag då ut samma bild över 3 skärmar, och kan använda clone från en skärm till TV'n?Emil.s skrev:Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux...
Nja, det är ju just det jag är osäker på...Emil.s skrev:Funkar det med 2 så lär det väl funka med 3? Däremot så vet jag inte hur det är med TVn om den inte har DVI/HDMI eller liknande.dmz skrev:Är du säker på detta? Får jag då ut samma bild över 3 skärmar, och kan använda clone från en skärm till TV'n?Emil.s skrev:Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux...
TwinView is a mode of operation where two display devices (digital flat panels, CRTs, and TVs) can display the contents of a single X screen in any arbitrary configuration. This method of multiple monitor use has several distinct advantages over other techniques (such as Xinerama)
Hm, se där ja... Verkar ju inte så bra då. Har som sagt ingen aning. Men använde "Xinerama" somn nämns ovan för att sätta upp dual-head för flera år sedan. Funkade väl som det skulle.dmz skrev:Nja, det är ju just det jag är osäker på...Emil.s skrev:Funkar det med 2 så lär det väl funka med 3? Däremot så vet jag inte hur det är med TVn om den inte har DVI/HDMI eller liknande.dmz skrev:Är du säker på detta? Får jag då ut samma bild över 3 skärmar, och kan använda clone från en skärm till TV'n?Emil.s skrev:Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux...
Så handla något med 2 DVI ut bara så klarar du dig. (om du har TV med DVI/HDMI in iallafall...)TwinView is a mode of operation where two display devices (digital flat panels, CRTs, and TVs) can display the contents of a single X screen in any arbitrary configuration. This method of multiple monitor use has several distinct advantages over other techniques (such as Xinerama)
Men det är ju dumt att lägga ut pengar på ett extra grafikkort ifall det skiter sig helt...
Hm, se där ja... Verkar ju inte så bra då. Har som sagt ingen aning. Men använde "Xinerama" somn nämns ovan för att sätta upp dual-head för flera år sedan. Funkade väl som det skulle.Emil.s skrev:Nja, det är ju just det jag är osäker på...dmz skrev:quote="Emil.s"]Funkar det med 2 så lär det väl funka med 3? Däremot så vet jag inte hur det är med TVn om den inte har DVI/HDMI eller liknande.dmz skrev:Är du säker på detta? Får jag då ut samma bild över 3 skärmar, och kan använda clone från en skärm till TV'n?Emil.s skrev:Hm, borde väl gå att köra med vilket kort som hellst, bara det stöds i linux...
Så handla något med 2 DVI ut bara så klarar du dig. (om du har TV med DVI/HDMI in iallafall...)TwinView is a mode of operation where two display devices (digital flat panels, CRTs, and TVs) can display the contents of a single X screen in any arbitrary configuration. This method of multiple monitor use has several distinct advantages over other techniques (such as Xinerama)
Men det är ju dumt att lägga ut pengar på ett extra grafikkort ifall det skiter sig helt...[/quote]
Hehe, mjo, det är lite därför jag frågar om råd.

Hoppas att någon kommer med det ultimata svaret snart, google ger mig inget hopp.