Minidator

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
lbs76

Minidator

Inlägg av lbs76 »

Hej alla! Jag är lite sugen på en minidator och undrar om någon har någon modell att rekomendera. Jag är lite sugen på en acer aspire one 110. Är den bra? Skriv gärna vilken ni rekomenderar och varför. Operativsystem som rekomenderas vill jag också gärna veta. Tack i förhand.
Ps Min budget är lite begränsad då jag bara är 13 år gammal.
Senast redigerad av 1 lbs76, redigerad totalt 15 gånger.
lbs76
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Minidator

Inlägg av Ulsak »

aspire one är ett utmärkt val!
Läs gärna lite i Bossiemans bloggar om Aspire..
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Har du lite mer pengar på fickan så rekommenderar jag Acer Aspire One A150, då får du en 120GB HDD.
Annars kan jag rekommendera A110 istället.

OS som jag rekommenderar är Ubuntu 8.04.1 LTS.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Netbooks för mig handlar om primärt en sak - batteritid. Ska det vara litet och smidigt och mobilt så är det jobbigt att behöva träffa en väggkontakt var annan timme. Min Eee Pc 901 klämmer ur sig runt 5 timmar ren användning. Lite in och uthoppande med användande av vila gör att den lätt kan vara funktionsduglig en hel dag utan laddning. Lite epost ibland, något faktasök, någon dokumentation och så vidare.

Sedan handlar mycket om hur den känns att arbeta med. Jag klarar t ex inte Aspire One för touchpadknapparna gör mig galen, men dess tangentbord i övrigt är riktigt skönt, och Aspire Ones skärm är riktigt fräsh.

Personligen använder jag netbooken som just det, en nätbok. Jag vill ha en sak jag kan slänga runt (Utan att hårddisken säger gniiiiissel) och göra saker på nätet med. Ett kompletterande SD-kort på 8 GB gör att den även släpar med sig lite film och musik för tågresor. Men en HDD på 150 GB klarar jag mig gott utan. Det är viktigt att reflektera över vad man vill ha ut av datorn, hur den ska användas, och vad man verkligen behöver.

Det viktigaste tror jag är att du verkligen testkör burken innan du köper den istället för att köpa på rekommendation. Se helt enkelt till att du får klämma lite på den, testa de sysslor du vill få ut av den och sådär.
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Någon som har mer hjälp?
lbs76
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"