Partitionering vid installation (dualboot)
-
Partitionering vid installation (dualboot)
Jag tankade ner Live-CDn till 8.04 direkt efter releasen och har testat att köra från CDn på prov och är helnöjd. Problemet är att jag har två partitioner idag C: med Vista på och D: för data/"diverse lagring". Jag vill installera 8.04 dualboot på C: men när jag väljer att installera från CD kommer aldrig alternativet för att skapa dualboot upp (det skjutreglagaget som beskriv i forum/wikin dyker aldrig upp jag får bara valen "manual partition" och "guidad - använd hela hårddisken" Vad kan detta bero på? Jag har inte lyckats hittat något i forumet. Skall man inte kunna skapa en dualboot diekt vid installationen från Live-CDn? Jag vill dela upp C: i två lika delar med Vista resp Hardy Heron och behålla D: orörd för lagring och jag vill inte installera från windows... Please help me
(LÖST)

Senast redigerad av 1 Nostradamus, redigerad totalt 9 gånger.
Re: Partitionering vid installation (dualboot)
Välkommen till forumet
Jag tror att det kan ha att göra med att installationen inte vet vilken partition som ska krympas. Om disken bara har en partition lär det alltid fungera.
Ett sätt att komma runt det är att du först defragmenterar din Vista-partition och därefter minskar Vista-partitionen manuellt, t.ex med Ubuntus Partitionshanterare mha LiveCDn, och sen installerar Ubuntu på det lediga utrymmet.

Jag tror att det kan ha att göra med att installationen inte vet vilken partition som ska krympas. Om disken bara har en partition lär det alltid fungera.
Ett sätt att komma runt det är att du först defragmenterar din Vista-partition och därefter minskar Vista-partitionen manuellt, t.ex med Ubuntus Partitionshanterare mha LiveCDn, och sen installerar Ubuntu på det lediga utrymmet.
- Osprey
- Kontakt:
När jag själv installerade Ubuntu på den här disken, som har kvar Vista också på grund av Handelsbanken och synkronisering av mobiltelefonen, så krympte jag först Vistas del med Vistas egen partitionerare.
Då gick den med på det helt glatt, men när jag senare har minskat Vista ytterligare så har den tvärvägrat och försökt klamra sig kvar. Då har det varit "gparted" som gjort jobbet...
Ler lite och tänker mig Vista som ett litet troll som envist kämpar för att klamra sig kvar och besudla datorn. Men sedan nästa gång trollet vaknar upp så har gparted varit där igen och ytterligare minskat jordhålan för det...
Då gick den med på det helt glatt, men när jag senare har minskat Vista ytterligare så har den tvärvägrat och försökt klamra sig kvar. Då har det varit "gparted" som gjort jobbet...
Ler lite och tänker mig Vista som ett litet troll som envist kämpar för att klamra sig kvar och besudla datorn. Men sedan nästa gång trollet vaknar upp så har gparted varit där igen och ytterligare minskat jordhålan för det...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Många tack för tipsen detta skall testas va så säkra
Jag ser fram emot att få kliva på Ubuntu-tåget, windows gör ju ingen glad med alla dessa sega program och konstanta säkerhetsuppdateringar - bara känslan av att inte ha kontroll över sin egen dator
Kul med ett forum med så snabba svar - alla heder åt er alla som sitter och läser och svarar!!!

-
Hej igen
Jag flyttade växlingsfilen, defragmenterade C: och krympte den så att jag nu har 73 GB ej allokerat hårddiskutrymme (D: orört likaså E: som är HPs recoverypartition) Men jag får fortfarande inte fram "skjutreglagaget" när jag skall installera 8.04. Vad är det som är knasigt
Jag flyttade växlingsfilen, defragmenterade C: och krympte den så att jag nu har 73 GB ej allokerat hårddiskutrymme (D: orört likaså E: som är HPs recoverypartition) Men jag får fortfarande inte fram "skjutreglagaget" när jag skall installera 8.04. Vad är det som är knasigt

Räknar jag fel om jag får det till fyra partitioner på disken?
Kan du starta upp live-skivan och där starta upp terminalen (Program > Tillbehör > Terminal) och där köra kommandot
och lägga ut resultatet här så får vi se.
Kan du starta upp live-skivan och där starta upp terminalen (Program > Tillbehör > Terminal) och där köra kommandot
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
-
Hallå igen. Detta är vad som kommer upp i terminalen. Jag följde Ospreys tips om att krympa Vistas partition först och flyttade även växlingsfilen för att skapa utrymme för Ubuntu.
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xbbc9d0a1
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 9057 72749052 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 18619 19272 5249344 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
Disk identifier: 0x935d6cf8
/dev/sdb1 1 19457 156288321 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
Disk identifier: 0xbbc9d0a1
/dev/sda1 * 1 9057 72749052 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 18619 19272 5249344 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
Disk identifier: 0x935d6cf8
/dev/sdb1 1 19457 156288321 7 HPFS/NTFS
-
Jag får upp ett nytt alternativ när jag väljer installation (fortfarande inte skjutreglaget för dualboot) : "Guidad - använd största oavbrutna lediga utrymmet". Blir det dualboot ändå? När jag väljer detta alternativ kommer det aldrig upp någon möjlighet att kopiera filer från Vista in i Ubuntu... Där avbryter jag mina försök att installera (fegis
) Whats happening 

Tror att du missförstått det hela.Nostradamus skrev:Jag får upp ett nytt alternativ när jag väljer installation (fortfarande inte skjutreglaget för dualboot) : "Guidad - använd största oavbrutna lediga utrymmet". Blir det dualboot ändå? När jag väljer detta alternativ kommer det aldrig upp någon möjlighet att kopiera filer från Vista in i Ubuntu... Där avbryter jag mina försök att installera (fegis) Whats happening
På den första disken finns det plats att installera Ubuntu, närmare bestämt ca 83GB.
Du har två NTFS-partitioner, en på ca 72 GB för Windows antar jag och en på ca 5 GB antagligen en recoverypartition för Windows.
Ett skjutreglage för dual boot vet jag inte vad du avser med. Dual boot skapas automatiskt när du installerar Ubuntu, normalt ligger den i Ubuntus systempartition, alltså ingen du behöver tänka på.
De alternativ du har till förfogande är:
Alt 1 med två partitioner
- En system-partition (/) och
- en swap
vilket du får om du använder "guidad på största lediga utrymme"
Alt 2 med tre partitioner
Om du vill ha en separat /home-partition vilket är att rekommendera så använder du manuell installation, dvs sista alternativet i listan.
I det här fallet skapar du då
- en system-partition (/) på 10GB
- en swap-partition (swap) på 1GB
- en home-partition (/home) på resten, ca 72GB, av det lediga utrymmet
Lämpligen skapar du logiska partitioner för alla tre.
Om du vill kunna använda viloläge så behöver swap vara lite större än din storlek på RAM så innehållet i RAM lagras just i swap när man väljer viloläge.
Det rödmarkerade ovan är monteringspunkter för partitionerna, nåt man måste känna till när man gör en manuell installation.
Sen behöver du inte använda hela det lediga utrymmet för /home men det bestämmer du.
Edit:
Du kan inte kopiera in filer från Vista under installationen, det får du isf göra senare när du startat upp Ubuntu. Däremot kan du välja att föra över bokmärken till Firefox och kanske nåt mer om du checkar i nåt i stil med hämta från Vista under installationen.
-
Tyvärr är jag inte så kunnig att jag klara en manuell partionering (vad är en monteringspunkt och när ange den och var???). Jag trodde i min enfald att Ubuntu skulle vara enklare och ett bra alternativ om man vill köra Linux utan att vara just "nörd". Jag avvaktar helt enkelt och ser vad som händer... Enligt kontakter med Handelsbankens Internettjänst är de på gång med en Linux applikation i vår! Tills dess harvar jag på med Vista och när Handelsbanken är på bana blåser jag hela datorn med alla dess partitioner och köra in Ubuntu från scratch. Jag sätter tråden som löst ändå. (LÖST)