Trådlöst nät funkar inte efter ha testat mobilt bredb[Löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
KennetS
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Trådlöst nät funkar inte efter ha testat mobilt bredb[Löst]

Inlägg av KennetS »

Jag har haft en fungerande trådlös anslutning till hemmanätverket. Testade att koppla in att ett lånat mobilt bredbandsmodem (Bredbandsbolaget och deras dongle). Detta fungerade alldeles utmärkt, modemet kändes igen och jag behövde bara ange pinkod för att det skulle hoppa igång. Jag slog sen av datorn utan att stänga av det mobila nätet (och det är där jag tror att jag gjort fel). Nu kan jag inte längre få den trådlösa anslutningen att funka, bara trådbundet. När jag kör

Kod: Markera allt

sudo service networking restart
visas bl a meddelandet

ppp0: ERROR while getting interface flags: No such device
/usr/sbin/pppd: In file /etc/ppp/peers/ppp0: unrecognized option '/dev/ttyUSB0'
Failed to bring up ppp0.
vilket ju känns helt korrekt eftersom jag inte har modemet anslutet längre. Men hur gör jag för att det inte ska försöka ansluta via ppp0 längre.

Jag har t ex testat att ta bort

defaultroute
från filen '/etc/ppp/peers/ppp0' utan att det hjälper.
Nån som har några tips?
Senast redigerad av 1 KennetS, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
nixy

Re: Trådlöst nät funkar inte efter ha testat mobilt bredband

Inlägg av nixy »

Hej, alltså funkar det inte att bara aktivera det trådlösa i nätverkshanteraren?

(D.v.s. från menyn System -> Inställningar -> Network Configuration, välj "Trådlöst nätverk". Om där inte finns några inställningar kvar från förr så välj "Lägg till", bocka för "Anslut automatiskt", och ange SSID, säkerhetsinställningar, med mera.)
KennetS

Inlägg av KennetS »

Nej, den trådlösa anslutningen är konfad och klar att ansluta automatiskt. gnome-netstatus-applet 2.12.2 visar full signalstyrka, men när jag drar ur nätverkssladden så tappar jag också kontakten med nätet.

När jag kör

sudo service networking restart
så visas bl a

...
run-parts: /etc/network/if-up.d/000resolvconf exited with return code 1
 * if-up.d/mountnfs[wlan0]: waiting for interface ppp0 before doing NFS mounts
...
är det nåt där som strular?
KennetS

Inlägg av KennetS »

Utan att begripa alla detaljer så har jag fått ordning på det, med hjälp av slå ihjäl network-manager som föreslås ihttp://ubuntuforums.org/showthread.php?t=940558 . När det var klart så försvann alla anslutningar, trådlös och trådbunden. Då startade jag om datorn utan nätevrkskabeln ansluten och använde sedan wifi-radar för att söka, hitta och konfa den trådlösa anslutningen igen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"