Problem med wlan (Netgear WG111v3)

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Problem med wlan (Netgear WG111v3)

Inlägg av Andreas S »

Hej!

Har suttit och läst massa inlägg på forumet nu men lyckas inte hitta lösningen på mitt problem.

Jag tar det hela från början:

Har inte använt Ubuntu på min stationära dator på länge men bestämde mig för att ändå uppgradera från 8.04 till 8.10 (med kabeluppkoppling).
Efter uppgraderingen försöker jag få mitt trådlösa att fungera men det går inte så jag installerar ndisgtk och lägger till drivrutinen för min trådlösa WG111v3 och då blir det kontakt med nätverket.
Problemet nu är att jag måste konfigurera nätverket själv och lägga vilket SSID nätverket har, säkerhetstyp samt lösenord. När detta är klart så ser jag att det blir kontakt och jag kan surfa trådlöst en stund, men vips kommer det upp en ruta som ber mig att bekräfta lösenordet och godkänna uppkopplingen. När rutan kommer upp bryts den trådlösa uppkopplingen och vägrar oftast att återupprättas innan jag loggat ut och in på nytt.

Nästa lite konstiga sak är att om jag kör live-cd:n med 8.10 så fungerar nätverket på direkten utan ndisgtk och jag behöver bara välja mitt nätverk genom att högerklicka på nätverksikonen, välja mitt nätverk och skriva in lösenordet (vilket det inte gjorde efter min uppgradering där jag får konfigurera och installera, men ändå krånglar det). :-\

Kör jag iwconfig får jag detta meddelande:

Kod: Markera allt

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

pan0      no wireless extensions.

wlan1     IEEE 802.11g  ESSID:off/any  
          Mode:Managed  Frequency:2.422 GHz  Access Point: Not-Associated   
          Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:20 dBm   Sensitivity=0/3  
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
Tack på förhand \\Andreas
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med wlan (Netgear WG111v3)

Inlägg av Cadryc »

Jag har tyvärr inget tips på hur du ska få igång det, eller på vad som är fel. Men om det funakr med 8.10 LiveCD så skulle du kunna göra en nyinstallation. Det brukar gå på 20-30 minuter att installera Ubuntu ;)

Har du möjlighet att ta backup på alla grejer i hemmappen? Annars, hur mycket ledigt utrymme har du?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Jag har själv det kortet, och det finns ett känt problem med drivern till det.
Om du kör WPAxxx så strular drivern. Dock fungerar det klanderfritt med WEP eller utan säkerhet. (Då är mac-filter att föredra).
Om du har WPA idag kanske du kan ändra till WEP och se om det funkar bättre
Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Andreas S »

Ja jag har funderat på att installera om det hela, var bara lite nyfiken på om någon mer stött på problemet. Kan spara min /home på en annan partition, kör både Vista och Ubuntu på samma dator.

Hade inställt på WPA till att börja med och då fungerade det inte alls, men med WEP gjorde jag vissa framgångar och får kontakt ibland i alla fall.
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Flyttad till rätt kategori.

"Trådlösa nätverkskort/enheter"

MVH
Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
roggerooster

Inlägg av roggerooster »

Andreas S skrev:Ja jag har funderat på att installera om det hela, var bara lite nyfiken på om någon mer stött på problemet. Kan spara min /home på en annan partition, kör både Vista och Ubuntu på samma dator.

Hade inställt på WPA till att börja med och då fungerade det inte alls, men med WEP gjorde jag vissa framgångar och får kontakt ibland i alla fall.
Om du kör mac-filtrering på routern lär det funka bra, det fungerar felfritt för mig med den konfigurationen.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

roggerooster skrev:
Andreas S skrev:Ja jag har funderat på att installera om det hela, var bara lite nyfiken på om någon mer stött på problemet. Kan spara min /home på en annan partition, kör både Vista och Ubuntu på samma dator.

Om du kör mac-filtrering på routern lär det funka bra, det fungerar felfritt för mig med den konfigurationen.
Säkerhetsmässigt är WPA bättre än WEP med macfiltrefing. Det är lätt att ändra sin macadress utåt. Men sen kommer man till frågan: hur paranoid är man? :P
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
roggerooster

Inlägg av roggerooster »

Cadryc skrev:
roggerooster skrev:

Säkerhetsmässigt är WPA bättre än WEP med macfiltrefing. Det är lätt att ändra sin macadress utåt. Men sen kommer man till frågan: hur paranoid är man? :P
EXAKT! alla pratar om att man skall ha 128-bitars kryptering hit o dit. Jag kör utan kryptering och endast mac-filter. Bor i ett stort område i Göteborg med massor av lägenheter och aldrig haft ett intrång. Tror inte ens en bråkdels promille av befolkning varken vill eller kan, göra intrång på andras nätverk.
cheva90

Inlägg av cheva90 »

Hej

Jag får inte heller mitt WG111v3 att fungera. Allt funkar som det ska fram tills att det skall koppla upp sig. Då hittar det på ett eget lösenord och så "skiter sig" allt och den bara står och söker om och om igen. Jag har nog provat de flesta trådar nu men...... tokig snart. Måste finnas något enkelt.......

Magnus
Skriv svar

Återgå till "Internet"